וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מותו של סוכן

אמיר טייג

30.4.2010 / 6:58

המהפכה הבאה



>> ההתנתקות מכבלי הטלוויזיה אינה תופעה שמאפיינת רק את השוליים, שגם כך מעולם לא מצאו את עצמם סביב מדורות השבט. הוויתור על שירותי הטלוויזיה הרב-ערוצית היא תופעה שתתרחב ותלך, ותיהפך לעוד תוצר בלתי נמנע של מהפכת האינטרנט.

האינטרנט חותך את המתווכים ומגשר על פערי המידע ופערי הנגישות. הוא מאפשר לכל משתמש להגיע ישירות למקור, לספק השירותים, ולבחור לבד מתוך היצע אינסופי. המהפכה שצימצמה באופן מהותי את נכסיהם של סוכן הנסיעות, סוכן הביטוח, סוכן הנדל"ן וסוכנים רבים ומיותרים אחרים, מתחילה לאיים עכשיו גם על סוכני הטלוויזיה.



מעטים הם המתנתקים שמוציאים לחלוטין את מכשיר הטלוויזיה מביתם. מרביתם לא מוותרים על שעות רבות של רביצה מול המסך המרצד בסלון. אלה המכונים "מתנתקים" פשוט בחרו להוציא מביתם את סוכני הטלוויזיה, כלומר את האנשים שבמשך שנים בחרו עבורם מה לראות ומתי. האינטרנט המהיר באמת, זה שמזרים לבתים תוכן בקצב של 50 מגה ביט לשנייה, יהפוך את עורכי לוחות השידורים וקנייני התוכן של חברות הטלוויזיה למיותרים. השליטה המלאה תעבור לידיו של הצרכן, כך שמתנתקי הטלוויזיה של היום הם המאמצים המוקדמים של המהפכה הגדולה הבאה מבית היוצר של האינטרנט.



כרגיל, המנוע העיקרי שצפוי לדחוף את מהפכת הטלוויזיה האינטרנטית יהיה גוגל. האנשים שמאחורי שער הכניסה הנפוץ ביותר לאינטרנט הבינו כבר כי האינטרנט אינו נחלתו הבלעדית של המחשב השולחני. גוגל הציגה מערכת הפעלה סלולרית כדי להביא את האינטרנט למכשיר הנייד, ולפני כמה שבועות הכריזה על מערכת הפעלה טלוויזיונית שתביא את האינטרנט לסלון. הטלוויזיה האינטרנטית של גוגל תהיה מבוססת על התפישה שהזניקה את האינטרנט הסלולרי - האפליקציות.



מסך הפתיחה של הטלוויזיה הגוגלית לא יהיה בשליטת hot או בזק (בעלת המניות הגדולה ב-yes), אלא בידיו של המשתמש. הוא יבחר להציב עליו אינספור אפליקציות שיוריד בחינם מהרשת. אפליקציה אחת תחבר אותו ישירות לספריית הסדרות המצוינת של hbo, ואחרת תחבר אותו לערוץ הילדים של פוקס קידס. המגע בין יצרן התוכן לבין צופה הטלוויזיה יהיה בלתי אמצעי, כלומר ללא סוכן או מתווך. בדומה למתרחש כיום בעולם האפליקציות הסלולריות, חלק מהתוכן הטלוויזיוני יהיה בתשלום, וחלק אחר יהיה בחינם. הכל תלוי במודל העסקי שיבחר יצרן התוכן.



בסוף הדרך, כאשר תושלם המהפכה, צפוי חלקן של hot ובזק להצטמצם באופן מהותי. הן ייהפכו בעיקר לצינורות, כלומר לתשתית חיונית המזרימה את התוכן לבתים. כפי שחברת החשמל אינה שולטת בשימושים שעושים בו לקוחותיה, כך בזק ו-hot לא ישלטו יותר בתוכן.



אך אין מה לדאוג לחברות אלה. תשתיות אינטרנט מהירות תמיד יהיה מוצר במחסור. אם בזק ו-hot לא יהיו תאבות בצע ולא יעשקו את הצרכן, הן יוכלו תמיד לשמור על דואופול התשתיות שלהן, שכן ברמות המחירים של היום אין כדאיות בהקמת תשתית שלישית מתחרה. גם אם התוכן לא יהיה תמיד בידיהן, הן לעולם יישארו חוליה חיונית מאוד בשרשרת הערך של עולם האינטרנט העתידי.



שיעור המתנתקים הגבוה מצביע על כך כי לא מדובר יותר בחזון רחוק, אלא בשינוי המתרחש כבר בימים אלה. אמנם התהליך יושלם רק בעוד שנים רבות, אך את השפעתו אנו צפויים לראות כבר בזמן הקרוב. אותו שינוי שהפך את וילי לומן מהמחזה של ארתור מילר ללא רלוונטי, יוציא מחיינו גם את סוכני הטלוויזיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully