וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ציד מכשפות בישראל

מירב ארלוזורוב

30.4.2010 / 6:58

שלי יחימוביץ' צודקת: תוכנית ויסקונסין לא ייצרה אף מקום עבודה בחמש השנים האחרונות, מהסיבה הפשוטה שזה לא תפקידה. התוכנית, שמטרתה להחזיר למעגל העבודה מובטלים קשים, היא הצלחה מסחררת מבחינה חברתית - אבל הלוחמת החברתית יחימוביץ' לא נותנת לעובדות לבלבל אותה



>> בחמש השנים האחרונות הקדשנו אלפי מלים לקידומה של תוכנית ויסקונסין בישראל. היללנו את התוכנית בשני היבטים מרכזיים. האחד, העובדה שזו התוכנית החברתית היחידה שמטפלת בגרעין הקשה ביותר של מובטלים בישראל - לא מובטלים רגילים, אלא מובטלים כרוניים. אלה שלא עבדו במשך שנים ארוכות, חלקם לא עבדו מעולם והם נעדרי כישורים להשתלב בשוק העבודה או אפילו בחברה. מדובר באחת האוכלוסיות הנחשלות, האומללות והקשות ביותר בישראל.

ההיבט השני שבגללו ראוי להלל את תוכנית ויסקונסין הוא שהתוכנית נהפכה למופת של ניהול ממשלתי. בהיותה תוכנית חברתית מסובכת, שמנסה לטפל באוכלוסייה בעייתית, החליטה הממשלה לערוך את תוכנית ויסקונסין במבנה של ניסוי מבוקר. לכן, במשך חמש שנים היתה ויסקונסין התוכנית המפוקחת והמבוקרת ביותר בישראל, עם לא פחות מחמישה גופים שונים - בהם גם גופי מחקר אקדמיים מקצועיים ואובייקטיביים - שעקבו אחריה, בחנו את ביצועיה, זיהו את כשליה והציעו הצעות לתיקונם. הקפדנות שבה נוהלה התוכנית - כמעט קפדנות "שווייצרית", החריגה בנוף הישראלי - הוכיחה שכאשר ממשלת ישראל רוצה לעבוד באופן מובנה, מקצועי ומסודר היא מסוגלת לעשות זאת.



אבל את כל אלה הסברנו עשרות פעמים בחמש השנים האחרונות. בחודשים האחרונים חדלנו לכתוב על כך, לאחר שהתברר לנו באופן סופי שאנו משחיתים מלים לחינם. זה קרה לאחר ששמענו את ח"כ שלי יחימוביץ', שהובילה את ההתנגדות לתוכנית, נואמת בכישרון רב בכל ערוץ תקשורת בישראל, את עיקרי טיעוניה נגד תוכנית ויסקונסין.



יחימוביץ', שבדרך כלל מתהדרת בנוצות חברתיות, התנגדה בתוקף לתוכנית ויסקונסין בהיותה תוכנית המופעלת בידי זכיינים (חברות) פרטיים. בין השאר, היא תקפה את התוכנית על התקציבים הגדולים שהושקעו בה, וטענה כי מדובר בבזבוז משווע של כספי ציבור מאחר ש"תוכנית ויסקונסין לא ייצרה אף מקום עבודה".



זה היה השלב שבו הרמנו ידיים. לא משום שיחימוביץ' אינה צודקת. להפך, היא צודקת במאת האחוזים. תוכנית ויסקונסין אכן לא ייצרה אף מקום עבודה. באותה מידה, גם הגוף הממשלתי שאליו רוצה יחימוביץ' להעביר את הטיפול במקבלי הבטחת ההכנסה, שירות התעסוקה, לא ייצר אף מקום עבודה.



תוכנית ויסקונסין, בדיוק כמו שירות התעסוקה, לא נועדו מעולם לייצר מקומות תעסוקה. שני הגופים כאחד אינם מעסיקים ואינם גופים יצרניים. הם בסך הכל מתווכים בין מעסיקים למובטלים. שירות התעסוקה מתמחה בתיווך בין מובטלים רגילים למעסיקים. תוכנית ויסקונסין מתמחה בתיווך בין הגרעין הקשה של מקבלי הבטחת הכנסה, שדורשים טיפול פרטני ומסובך בהרבה, לבין מעסיקים. זה הכל.



כאשר שמענו את יחימוביץ' נואמת נאומים חוצבי להבות על איך מדינת ישראל השקיעה 500 מיליון שקל מבלי לייצר אף מקום עבודה אחד, הבנו שאין טעם להוסיף ולהשחית מלים. כמו בציד מכשפות, הניסיון לעסוק בעובדות נועד מראש לכישלון. העובדות, מתברר, אינן מעלות ואינן מורידות כאשר יש מטרה שמסומנת מראש. במקרה של יחימוביץ' ושל שותפה הסביל ח"כ חיים כץ, המטרה היא להעלות את המגזר הפרטי על המוקד, ואל תבלבלו אותנו עם העובדות.



העובדות הן כי תוכנית ויסקונסין, שבשמה הבינלאומי נקראת "מרווחה לעבודה", היא התוכנית החברתית המובילה כיום בעולם הנאור. העובדות הן גם כי בכל העולם, לרבות מדינות סקנדינוויה, התוכנית מופעלת בעיקר על ידי זכיינים פרטיים מסיבות של גמישות פעולה ותמריצים. העובדות הן עוד כי שיעורי הרווח של הזכיינים הפרטיים בישראל היו דומים למקובל בעולם, וכי גם שיעורי ההצלחה שלהם בשילוב מובטלים כרוניים בעבודה היו דומים לאלה העולמיים, ויש האומרים כי שיעורי ההצלחה בישראל היו אף גבוהים מהממוצע העולמי.



העובדות הן גם שבשום מקום בעולם, גם לא במדינות הסוציאל-דמוקרטיות של אירופה, לא חשבו שיש לפסול את התוכנית רק משום שמשולבים בה מפעילים פרטיים ושהם, שומו שמיים, מרוויחים כסף מהשירות שהם מגישים למדינה. בסופו של דבר, בכלכלות חופשיות לא מעלים אדם על המוקד רק משום שהוא מעז להרוויח מעיסוקו, גם אם מדובר בעיסוק חברתי.



כל זה נכון, עד שמגיעים ליחימוביץ' או לכץ. הם אינם עולים על הבריקדות כאשר המדינה מעבירה מיליארדי שקלים כדי לאפשר לתלמידי ישיבה להמשיך לחיות על חשבון המדינה ולא לצאת לעבוד, אבל יוצאים למלחמה כאשר חברות פרטיות מסייעות לעשרות אלפי מובטלים כרוניים להשתחרר מהתלות בקצבאות ולהתחיל לעמוד על רגליהם - רק משום שאותן חברות גם מרוויחות כסף. אכן, מי שמרוויח כסף צריך לעלות על המוקד. ציד מכשפות כבר אמרנו?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully