וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העיר הזמנית הגדולה בעולם

מאת מיכל רמתי

30.4.2010 / 6:58

על שטח הכפול מנסיכות מונקו תיפתח מחר בשנחאי תערוכת אקספו 2010, שתימשך חצי שנה. בעבר הציגה התערוכה המצאות, כמו הטלפון, סרט הקולנוע ומגדל אייפל - ומשכה מנהיגים ואנשי עסקים. הסינים, שהשקיעו בה 45 מיליארד דולר, מתכוונים להוכיח לעולם שהם המעצמה הבאה



>> מזה שנים עושה סין מאמצים להתקבל לקהילה הבינלאומית ולהוכיח שהיא מסוגלת לעשות הכל טוב יותר וגדול יותר. לאחר טקס הפתיחה של אולימפיאדת 2008 בבייג'ין, שהותיר רבים פעורי פה, מצפה כעת העולם לטקס מפעים לא פחות בפתיחת תערוכת אקספו (world expo 2010) בשנחאי. נושא העל של התערוכה השנה הוא תהליך העיור, או כפי שנקרא על ידי המארגנים "עיר משופרת, חיים משופרים".



התערוכה, שתיפתח מחר, תימשך חצי שנה והיא צפויה למשוך אליה יותר מ-70 מיליון מבקרים. יותר מ-190 מדינות ויותר מ-50 חברות וארגונים בינלאומיים צפויים להשתתף בה, ולהשקיע עשרות מיליוני דולרים בביתנים, שנועדו לא רק להרשים את התיירים, אלא גם לקדם את תדמיתם העולמית וליצור קשרים עסקיים - בייחוד עם סין הצומחת במהירות. קהל היעד העיקרי של ביתני התערוכה יהיו הסינים עצמם, שכן לפי הערכות, כ-3.5 מיליון אנשים בלבד יהיו תיירים זרים - 5% מכלל התיירים הצפויים לבקר בתערוכה.

בנוסף לעידוד מגזרי התיירות והקמעונות של שנחאי, צפויה התערוכה גם לייצר הכנסות ישירות למדינה המארגנת - ממכירות כרטיסים, השכרת דוכנים וחסויות שונות. ההכנסות הישירות צפויות להסתכם ב-11.5 מיליארד דולר, להערכת המארגנים, ולדחוף את הצריכה הפרטית בשנחאי בכ-40 מיליארד יואן (5.9 מיליארד דולר), או 0.2% מהתמ"ג הסיני, השלישי בגודלו בעולם.



ומה יבנו לנו הסינים?



התערוכה העולמית הראשונה נפתחה בהייד פארק שבלונדון ב-1851 היא נהגתה ומומשה על ידי הנסיך אלברט, בעלה של המלכה ויקטוריה, ונמשכה חמישה חודשים וחצי, שבמהלכם ביקרו בה כ-6 מיליון איש.



רווחי התערוכה, 186 אלף ליש"ט (שבמונחים ריאליים היו משתווים כיום לכ-16 מיליון ליש"ט), שימשו להקמת מוזיאון ויקטוריה ואלברט, מוזיאון המדע ומוזיאון הטבע. התערוכה גם הותירה מאחוריה את המבנה ששיכן אותה - ארמון הבדולח, שהיה למוקד תיירות בפני עצמו, עד להיחרבו ב-1936 בשריפה.



מאז התקיימה מסורת ארוכה של תערוכות בינלאומיות גדולות שמשכו תיירים מרחבי העולם, כמו גם מנהיגים, אנשי עסקים, סוחרים ואמנים. התערוכות הותירו מאחוריהן אינספור אייקונים תרבותיים - בניינים כמו מגדל אייפל בפאריס, מחט החלל של סיאטל ואמפייר סטייט בניו יורק, המצאות כמו הטלפון, החשמלית והמדרגות הנעות, מתקני בידור כמו גלגל ענק או סרט קולנוע, ומוצרים כמו קטשופ של היינץ.



חיים משופרים?



לפי הערכות, סין השקיעה יותר מ-45 מיליארד דולר בשיפור התשתיות העירוניות בשנחאי ובהכנת אתר התערוכה. שנחאי, הנחשבת לעיר המודרנית ביותר בסין, מונה כיום יותר מ-19 מיליון נפשות, גידול של כ-25% בעשור האחרון, לאחר מגמת תיעוש ובנייה שהחלה בעיר בשנות ה-80.



לקראת התערוכה שופרו תשתיות התחבורה בעיר הפקוקה, הוקמו שדות תעופה חדשים וקווי רכבת תחתית. הממשל הסיני עודד הקמת בתי מלון ומסעדות בעיר, על מנת לעמוד בפרץ התיירים שצפוי לפקוד אותה.



הקמת התערוכה לא נעדרה ביקורות. כמו בבייג'ין לקראת המשחקים האולימפיים, הממשל השקיע בהריסת שכונות והעברת תושבים כחלק משיפוץ פני העיר, צעד שעורר תרעומת בקרב רבים, בייחוד על רקע הנושא הנבחר של התערוכה, "חיים משופרים". בנוסף, התושבים המקומיים כבר הביעו ביקורת על המחירים הגבוהים של חלק מהמסעדות המערביות החדשות שהוקמו בתערוכה ובסביבותיה.



ביתני הנושא המרכזיים מכונים urban footprints ,urban planet ,urban dwellers ,urban beings ו-urban dream והם מתמקדים בהיסטוריה של העיר, בחיי העיר, במבני העיר ובהשפעות העיר על הסביבה. במסגרת נושא זה, ביתני מדינות רבים מתמקדים גם הם בנושאי העיר והסביבה.



מדינות רבות משקיעות סכומים גדולים הן בעיצוב הביתנים והן בתצוגות, בניסיון לצוד את עינם של הסינים ולמשוך עניין. הביתן הסיני צפוי להיות הגדול והבולט ביותר מבין הביתנים. בעיצוב דמוי מקדש סיני, הבניין האדום, המתנשא לגובה 69 מטרים, הוקם בעלות של כ-200 מיליון דולר - השקעה גדולה יותר מכל מדינה אחרת.



לבניין האמריקאי, שהוקם כמעט ברגע האחרון בשל מחלוקות רבות בארה"ב בנוגע להשתתפותה בתערוכה, הוקצבו כ-61 מיליון דולר, מרביתם גיוסים מחברות ותורמים פרטיים. הביתן הקנדי דרש השקעה של כ-58 מיליון דולר. האוסטרלים השקיעו 83 מיליון דולר בביתן שלהם, אחד היקרים ביותר בתערוכה.



סין הקצתה כ-100 מיליון דולר לסיוע למדינות מתפתחות להקים דוכנים וביתנים, מה שאיפשר למדינות רבות להפגין נוכחות. למעשה, בניין אפריקה שהקימו הסינים יהיה הבניין השני בגודלו בתערוכה - שתתפרש על פני שטח כפול מנסיכות מונקו. בבניין ישתכנו 41 מדינות מבין 54 המדינות ביבשת הדרומית.



הביתן הישראלי ליד הפקיסטאני



הביתן הישראלי בתערוכה משתרע על שטח של 120 מ"ר בנויים. הוא צמוד לביתן הסיני המרכזי ונמצא ליד הביתנים של פקיסטאן ואמירויות המפרץ הפרסי. לפי הערכות, עלות ההקמה - 40 מיליון שקל - מיועדת להקמת המבנה, להפעלת המייצג שבמרכזו ולאירועים שייערכו על ידי משרד החוץ.



מכיוון שמדובר באירוע תדמיתי ולא מסחרי, לא מיוצגות בביתן חברות ישראליות. המיצג נמשך 10 דקות ומציג חדשנות ישראלית בתחומי הרפואה, ההיי-טק והחקלאות.



-



השתתפה בהכנת הכתבה: אורה קורן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully