וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סמארט באזז

מאת מיטל רוזנבוים ואור הירשאוגה

30.4.2010 / 6:58

לא נעים לאבד את הסלולר ? לא נעים עוד יותר כשהמכשיר המדובר הוא אבטיפוס חסוי של האייפון מהדור הבא ? אבל לא רק מחברת אפל זולג באחרונה מידע מסווג באופן תמוה: שורה של דליפות מידע מסתוריות על סמארטפונים מתקדמים מעוררת חשד כי מדובר בסך הכל בתרגיל יחסי ציבור מברי



>> גריי פאוול לא ישכח את יום הולדתו ה-27. ב-18 במארס חגג פאוול בבר gourmet haus staudt ברדווד קליפורניה. לפי עידכונים שהעלה בפייסבוק ובטוויטר, היה זה ערב משמח עבור פאוול, אך זו אינה הסיבה שהוא לא ישכח את יום הולדתו.



לרוע מזלו של פאוול, הוא שכח בבר את מכשיר הסלולר שלו. לא נעים. לא נעים עוד יותר כשהסלולרי המדובר הוא אבטיפוס של הדור הבא של מכשירי האייפון. פאוול, שקיבל את המכשיר החשאי במסגרת עבודתו, הסווה אותו בכיסוי חיצוני שהגדיל את הדמיון למכשירי הדור הנוכחי של החברה.

המכשיר אותר על ידי בעלי המקום ונמסר לאדם שזהותו טרם נחשפה. אותו אדם עלום סבר בטעות כי מדובר במכשיר אייפון רגיל, בשל הכיסוי. הוא למד כי המכשיר שייך לפאוול בזכות עדכון הפייסבוק שלו. ביום המחרת המכשיר נותק מרחוק.



בשבועות הבאים הבין הבעלים החדש של המכשיר כי האייפון שבידיו שונה מהדגם המקובל. הוא גם ניסה להשיבו לאפל, אך לא נענה. הבלוג הטכנולוגי גיזמודו (gizmodo) הסביר שהסיבה לכך היא החשאיות הרבה שאפל מפגינה ביחס לפיתוחיה - גם נציג שירות הלקוחות שלה לא ידע דבר על העניין וטען שמדובר בחיקוי סיני למכשיר.



משהבין את האוצר שנפל לידיו, מכר הבעלים העלום את המכשיר לגיזמודו תמורת 5,000 דולר. כמה שבועות לאחר מכן פירסם כתב הבלוג ג'ייסון צ'ן סקירה שבה הציג את ההסברים מדוע סבור שבידיו מכשיר מקורי ולא חיקוי. הסבריו של צ'ן עשו את שלהם ובשלב זה כבר לא ניתן היה לעצור את כדור השלג. אלפי התייחסויות לכתבה עלו לרשתות החברתיות, והסיקור של הבלוג כוסה בהרחבה בכלי התקשורת.



למרות הסערה שנוצרה, בלוגרים וכתבים ברחבי העולם נותרו סקפטיים לגבי אופן השתלשלות הפרשה - האם מדובר בדליפה או האם זהו תעלול שיווקי נוסף של סטיב ג'ובס, מנכ"ל אפל? התערבותו הישירה של ג'ובס בשלב זה ענתה לפחות באופן חלקי על השאלה. ג'ובס, לפי הדיווחים, התקשר לבריאן לאם, העורך הראשי של גיזמודו, במטרה להשיב לאפל את המכשיר האבוד, שלטענתה הושג בדרך לא חוקית.



בעקבות השיחה העבירו עורכי דינה של אפל דרישה להשיב את המכשיר לידי החברה, אך עורכי האתר לא נעתרו. כדי להשיב לטענות אפל כי המכשיר נגנב חשפה גיזמודו את מקורותיה, כשהיא מציינת באופן מפורש את שמו ואת תמונתו של פאוול מאבד המכשיר. ואולם מהלך זה לא מנע ממשטרת לוס אנג'לס להחרים את מחשביו של צ'ן, כתב הבלוג שפירסם את הפוסט המקורי.



עוד מוקדם לקבוע כיצד יסתיים המאבק המשפטי בין אפל לבין הבלוג וכיצד יסתיים העימות בין חופש העיתונות של גיזמודו לבין הזכות לקניין של אפל, אך פרשיית האייפון האבוד היוותה רק התחלה למה שנהפך השבוע למבול של דליפות, נזילות, ולעתים, ככל הנראה, גם שימוש ציני בחשיפה הגבוהה שלה זכתה אפל בעקבות הפרשה.



אפל לא לבד



אפל אינה היחידה. גם ממעבדות rim, יצרנית הבלקברי, הודלפו באחרונה תמונות ופרטים על מערכת ההפעלה 6.0 החדשה של המכשיר, וכן של סמארטפון חדש. הבלוג boy genius, שדיווח על כך, ציין כי הפרטים הגיעו לידיו מבכיר בחברת התקשורת at&t, שצפויה לשווק את המכשיר החדש.



בהמשך השבוע חשפו מסמכים פנימיים של סמסונג את מפת הדרכים של יצרנית השבבים arm לשלוש השנים הקרובות. בניגוד למקרים הקודמים, הפעם לא עלו חשדות כי מדובר במהלך שיווקי מתוחכם. הדליפה, שעשויה להשפיע לרעה על יחסיה של סמסונג עם arm, נבעה ככל הנראה מטעות טכנית.



ההדלפה הבאה בתור, שהגיעה מחברת דל, היתה רחבה בהרבה. בזה אחר זה הופיעו במשך השבוע פרסומים שונים על לא פחות משבעה מכשירים עתידיים שאותם מתכוונת דל להשיק, בהם מכשיר טאבלט מתחרה לאייפד, סלולר סליידר חדש המבוסס על מערכת חלונות מובייל ומכשיר סלולרי נוסף עם תמיכה מובנית ברשתות חברתיות כמו פייסבוק וטוויטר.



בעקבות הדליפה הפנה המגזין הטכנולוגי fast אצבעות מאשימות כלפי דל, וציין כי חשיפה של כל כך הרבה ממכשירי הדגל העתידיים שלהם מצביעה על אחד משני דברים - ייאוש או טיפשות. טיפשות, אם הם איפשרו לכל כך הרבה מידע לחמוק מבין ידיהם. ייאוש, אם ההדלפה היתה מכוונת. האם דל לא מאמינה כי היא מסוגלת לפרסם את מוצריה מבלי לרמות את הציבור ב"הדלפות" מזויפות?



בהמשך השבוע, גם נוקיה איבדה מכשיר. ה-n8, מכשיר הדגל החדש של החברה שהיה אמור להיות מוכרז מתישהו באפריל, נפל לידיו של בלוגר מאתר mobile review הרוסי, שהעניק לו ביקורת בלתי אוהדת למדי. נוקיה, בניגוד לאפל, לא נקטה הליכים משפטיים, אלא פשוט ביקשה בנימוס את המכשיר שלה בחזרה, כשהמהומה סביבו שככה. האם ה-n8 אבד או נגנב באמת, או האם מדובר בתעלול שיווקי של נוקיה שמנסה להשיג קצת פרסום חינמי, כמו כולם? קשה לדעת. מדובר במכשיר הראשון עם מערכת ההפעלה סימביאן3, והקטילה של הבלוגר לא תורמת במיוחד לנוקיה.



אווירה של הפחדה



הבלוגוספירה הטכנולוגית שרועשת סביב הגילויים והחשיפות גם חוששת למקום עבודתו של המהנדס התמים מאפל. לאור המוניטין של החברה כמקום עבודה עם אווירת הפחדה ומשטרה חשאית, לא יהיה מוגזם להניח שעתידו המקצועי של מי שאיבד את האבטיפוס של מכשיר הדגל הבא של החברה לוט בערפל.



התגובה החריפה של אפל מדגישה את החשיבות שהחברה מייחסת לדליפה, אולי החמורה בתולדותיה. העובדה שהמכשיר לא יוצג בפעם הראשונה מעל במה בידיו של ג'ובס אינה הבעיה העיקרית של החברה. החשש העיקרי של אפל, כך נראה, נוגע להתקצרות זמן ההגעה של המכשירים המתחרים לשוק. הגחתו לאוויר של מכשיר הכולל טכנולוגיות חדשות - מצלמה חזקה יותר, ממשק משתמש נוח יותר או שבבי תקשורת חזקים יותר - היא התחלתו של מרוץ בין היצרניות. ככל שזמן זה יתקצר, כך תקטן האחיזה של אפל בלקוחות ובסטנדרטים הטכנולוגיים שייקבעו.



בכל הנוגע לפיתוח של מכשירים אלקטרוניים מורכבים, אופיה של העבודה מקשה על שמירה קפדנית מפני דליפות: פיתוח המכשירים דורש שיתוף פעולה ניכר מצדם של עשרות ספקים חיצוניים. סקירה עדכנית של הרכיבים המרכיבים את האייפד של אפל העלתה כי המכשיר כולל רכיבים שיוצרו על ידי עשרות יצרניות. בעידן הבלוגים והאינטרנט, מספר העיניים השוזפות את הדגמים המוקדמים הופך את השמירה הקפדנית על סודיות מוחלטת קשה מאי פעם.



כיצד יגיבו החברות לדליפות? התחרות המתחזקת בזירת הסלולר, המושכת אליה עוד ועוד יצרניות, תגרום, ככל הנראה, להקשחתם של נהלי האבטחה. אם בעבר הוחזקו אבטיפוסים מוקדמים של החברות בחדרים ללא חלונות, בעתיד יעבור המסלול אל מקום החזקתם דרך שורת בידוקים ביטחוניים. האם זה יועיל לחברות? אם ניתן ללמוד מנחישותם של עורכי גיזמודו, זה לא בטוח בכלל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully