וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"כואב לי הלב כשאני רואה כאן את ויטה"

מאת עמית בן-ארויה

30.4.2010 / 6:58

ג'קי מצא, לשעבר מנהל רשות המסים, העיד אתמול במשפט שבו מואשמים עו"ד יעקב וינרוט ופקיד המס הבכיר רו"ח שוקי ויטה. מעדותו משתמע כי ויטה הסתיר מפניו הסכם מס חתום עם גאידמק



>> "זה לא סוד. מערכת היחסים שלי עם שוקי ויטה לא היתה טובה. היתה מחנאות ברשות המסים: ריבים, מתיחות, בעיקר בשנה שהייתי מנהל הרשות. צר לי וכואב לי הלב כשאני רואה כאן את ויטה, שהיה סגני, ואת וינרוט, שאיני מכיר אישית" - כך העיד אתמול מנהל רשות המסים לשעבר, ג'קי מצא, במשפט השוחד של פרקליט הצמרת עו"ד יעקב וינרוט ופקיד המס הבכיר, רו"ח ויטה.

יש לציין כי בין מצא לויטה שורר מתח רב, במיוחד לאחר שב-2006 גבר עליו בהתמודדות על תפקיד מנהל הרשות. בנוגע למקצועיות של ויטה אמר מצא במשפט: "ויטה הוא מקצוען אמיתי. הוא אפילו היה מרצה שלי באחד הקורסים ברשות. הוא מקצועי מאוד ואסרטיבי מאוד. אדם שמקבל החלטות. ידעו ברשות ומחוצה לה שהוא יודע לקבל החלטות. אדם שגובה הרבה מסים".



וינרוט מואשם כי הכניס עצמו למצב של ניגוד עניינים: ב-2003 הוא ייצג את ויטה, שבאותה עת אישר הסכמי מס חריגים ללקוחות "כבדים" של עורך הדין מיכאל צ'רנוי: ארקדי גאידמק והיהלומן דן גרטלר. בהסכמים הכירה רשות המסים בהונם של צ'רנוי וגאידמק בחו"ל. תמורת הסכמי המס קיבל וינרוט שכר טרחה של יותר מ-30 מיליון שקל - השווים לכלל הכנסות משרדו במשך שנה שלמה. ויטה מואשם בקבלת שוחד, מרמה והפרת אמונים. המשפט מתנהל בבית המשפט המחוזי בתל אביב בפני השופט גלעד נויטל.



בתחילת עדותו סיפר מצא על התפתחותו המקצועית עד חקירת השחיתות במינויים ברשות שהביאו לסוף המהיר של כהונתו כמנהל הרשות ב-2007.



"ב-2003 גאידמק לא היה מוכר לי", העיד מצא. "לא ידעתי עליו דבר. השתמשו אז בשם אחר (אריה בר-לב) ולא גאידמק. אני לא זוכר מי יזם את הפגישה במשטרה". בפגישה זו נכחו ניצב יוחנן דנינו, אז מפקד היאחב"ל, ויטה, מצא ואחרים, למען דיון בחקירת הלבנת ההון נגד גאידמק ובקשיים בכריתת הסכם מס עמו.



"לא זכרתי גם מה היתה מטרת הפגישה, הוסיף מצא. "מה שזכרתי הוא שתוצאות הפגישה לא היו אופרטיביות. דנינו לא קיבל נתון נוסף מעבר לידוע לו. אם ויטה ביקש, אז התחושה היא שהוא לא קיבל או הוזן בנתונים שהוא ביקש ללמוד על גאידמק. לא היתה תוצאה אופרטיבית לפגישה".



לדברי מצא, רק לאחר הפגישה הופנתה תשומת לבו לכך שהסכם המס של ויטה מול גאידמק נכרת כבר לפני הפגישה. "אני בפגישה לא ידעתי זאת", אמר.



במהלך המשפט עלתה לא פעם בעיית התיאום בין רשויות המס למשטרה, וחשפה מתח מובנה בין החשאיות של הסכמי המס לצורך של המשטרה לקבל מידע על אנשים מסוימים. "מנהל הרשות הוא מעין חותמת גומי לבקשות הסרת חיסיון של המשטרה", אמר מצא. "חתמתי על בקשות כאלה מתוך מחשבה שהמשטרה עושה את תפקידה. כל עוד הכמות היתה הגיונית אני לא זוכר מצב שלא חתמתי על הסרת חיסיון". כשנשאל איך היה פועל בעניין גאידמק, אם היה מקבל בקשה להסרת חיסיון, השיב מצא: "הייתי מאשר אותה. כשהגיע אלי חתמתי על הכל".



בתחילת העדות ביקשה התובעת, עו"ד שרון כהנא, להבהיר כי עדותו של מצא לא תשמש נגדו במשפט השוחד ברשות המסים, שמתנהל במקביל בבית המשפט המחוזי מרכז. לפי כתב האישום במשפט השוחד, מצא חשוד שקיבל את תפקיד מנהל הרשות בזכות שתדלנותם של אנשי העסקים יורם קארשי וקובי בן גור אצל שולה זקן - אחות של קארשי ולשעבר ראש לשכת ראש הממשלה אהוד אולמרט. בתמורה, ניהל מצא לאחר מינויו יחסים בעייתיים עם השניים בנוגע לדרישותיהם למנות אנשים לתפקידי מפתח ברשות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully