וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשבר היווני מאיים על החודש החזק של החתמים

מאת שרון שפורר

30.4.2010 / 6:58

החתמים תיכננו להנפיק במאי חברות בהיקף של 8-7 מיליארד שקל. קריסתה של יוון מאיימת על ההנפקות בשוק המקומי



>> כבר כמה שבועות ששוק החיתום נערך למאי, שצפוי להיות חודש הנפקות סוער. בשוק החיתום מדברים על יותר מ-100 תשקיפים שהוגשו לאישור רשות ניירות ערך והבורסה, ועל הנפקות בהיקף כולל של כ-8-7 מיליארד שקל.



מאי הוא חודש חזק מסורתית בשוק החיתום. הסיבה לריכוז הגדול של ההנפקות בחודש זה היא שלחברות נוח להגיש במועד זה תשקיפים לקראת גיוס, שכן תשקיפים אלו דומים במהותם לדו"ח ברנע המפורסם, ועל דו"חות שנתיים אלו מבוססים התשקיפים המוגשים.

אלא שמאי, שייפתח בבורסה רשמית ביום ראשון, יחל עם אווירה שלילית בשווקים. בשבוע האחרון החלו חובות הענק של יוון, פורטוגל, ספרד ואירלנד לאיים על כלכלתה של אירופה.



החששות ממשבר שיתרחב לכלל אירופה מקבלים חיזוק גם מהתחזיות הפסימיות שהולכות ומתרבות. הכלכלן נוריאל רוביני התריע כי האיחוד האירופי עלול להתמוטט בקרוב, ומנכ"ל ה-oecd הזהיר כי משבר החוב הוא כמו וירוס אבולה המתפשט במהירות. הכלכלן האירופי הראשי של בנק ג'יי.פי מורגן צ'ייס האמריקאי סבור כי התסריט הגרוע של משבר החוב שיכלול את ספרד, פורטוגל, אירלנד ויוון עלול לחייב סיוע כולל בהיקף של 8% מהתמ"ג של גוש היורו (600 מיליארד יורו).



הסנטימנט הזה הביא לירידות חדות בבורסה של תל אביב מאז תחילת השבוע כשמדד ת"א 25 (מעו"ף) ירד ב-1.8% אתמול והשלים נפילה של כ-3% השבוע. אמנם שוק ההנפקות הפגין חוזקה כשחוץ מבנק הפועלים, שההנפקה שלו זכתה לביקושי ענק של 4 מיליארד שקל, גם שתי חברות קטנות ללא דירוג או דירוג נמוך - אדגר וגינדי - הצליחו להשלים בהצלחה גיוסי אג"ח. עם זאת, בשוק החיתום מבינים כי אם הירידות האלו יימשכו עונת ההנפקות תהיה חלשה משמעותית מאשר צפו תחילה.



אחד החתמים אמר אתמול: "עדיין מוקדם לדעת מה יקרה. בשוק צריכים לעבור עוד כמה ימים. ברור שעם אזהרות מקריסת גוש היורו ומנבאי שחורות זה לא נראה מזהיר. הפעם צריך להציל ממשלות ולא בנקים, וזה כבר יותר מסובך. אם השוק ימשיך לדשדש, חברות שירצו לגייס יצטרכו להסתפק במחירים נמוכים יותר או לתת תנאים טובים יותר".



חתם אחר אמר: "כשהשוק קשה וגיוסים של חברות קטנות כמו גינדי או אדגר נסגרים חזק, זה מעיד על האווירה החיובית בשוק. עם זאת, ככל שיהיו יותר תחזיות שזה הולך להשתנות - זה ישתנה. בכל מקרה התחושה שלי היא שיש כאן בועה. לי אין תלונות כי אני מתפרנס מזה, אבל האווירה כאן היא אופטימית מדי. עם זאת, אין זה אומר שהבועה הולכת להתפוצץ. לפעמים האוויר פשוט יוצא לאט ובהדרגה מהבועה, ואז השוק חזור לממדים טבעיים. אני חושב שהמלצות ועדת חודק שייושמו בשוק, ושמדברות על קריטריונים שלפיהם על הגופים המשקיעים המוסדיים להשקיע באג"ח, יסייעו לשוק לחזור לממדים טבעיים. איני חושב שיהיה אסון בשוק ההנפקות. במקרה הכי גרוע ההנפקות יתעכבו. איני רואה מצב שבו זה יימשך חצי שנה ונחזור לימי 2008".



חתם נוסף אמר: "השוק אמנם ירד אתמול, אבל אני חושב שהוא יחזור לעלות. הוא ירד בגלל דברים שאינם קשורים לישראל. לדעתי חלק מההנפקות, גם בלי כל קשר למצב הנוכחי, לא היו יוצאות".



בקרב החתמים קיימת הסכמה לגבי החברות שיוכלו להנפיק אם המשבר יימשך. ראשית, כולם תמימי דעים לגבי כך שההשפעה השלילית על הנפקות האקוויטי תהיה גדולה יותר מאשר על שוק החוב. עם זאת, הם מציינים כי ברור שבכל מקרה הן בשוק החוב הן בשוק המניות חברות גדולות ויציבות עם דירוגים גבוהים יוכלו לצאת בקלות יותר מאשר חברות קטנות או חברות ללא דירוג.



לדברי כל החתמים שעמם דיברנו, הנפקת עזריאלי צפויה לצאת בכל מקרה, שכן מדובר בהנפקה של חברה גדולה ויציבה והיא יוצאת בשווי הגיוני. לפי הערכות, השווי שלו מקווה דוד עזריאלי בהנפקה הוא 8-10 מיליארד שקל. בכל מקרה זה נמוך במעט מהשוויים שעליהם דובר לפני כמה חודשים ושהגיעו ליותר מ-10 מיליארד שקל.



אחד החתמים שעמם דיברנו העריך כי נמל אשדוד יוכל להנפיק, אלא אם העובדים יטרפדו את ההנפקה ברגע האחרון. הסיכוי של חברות בינוניות וקטנות שמתכננות להנפיק, יהיה להערכתו נמוך. בין ההנפקות הראשונות של מניות לציבור שמתוכננות למאי אפשר למצוא את אלקטרה מוצרי צריכה, אמפא ריט, אלעד קנדה, ויתניה ואלביט מדיקל.



לגבי שוק החוב, האווירה היא, כאמור, חיובית יותר: אין כרגע בעיה בהנפקות אג"חים. המשקיעים המוסדיים יושבים על הרבה כסף מזומן, ולכן יהיו הנפקות שבהן הם ישקיעו. הנפקות בדירוגים נמוכים ייתקלו בקשיים, אבל בסך הכל אין פה חשש ליציבות כמו בעבר.



גילעד אלטשולר, המייסד והמנכ"ל המשותף בבית ההשקעות אלטשולר שחם, מעט אופטימי יותר: "צריך לחלק את שוק הנפקות האג"ח לשניים. חברות איכותיות יוכלו להנפיק, אבל המרווח כנראה יגדל בעבורן, ואילו חברות מהשורה השנייה והשלישית יתקשו להנפיק והמרווחים שלהן, אם ינפיקו, יגדלו באופן משמעותי. אני מעריך שהן לא יוכלו להנפיק בכלל. הן יצטרכו להתאים את עצמן למחירי השוק שיהיו נמוכים יותר".



על שוק המניות ציין אלטשולר: "חברות איכותיות כמו עזריאלי יוכלו להנפיק תמיד. יעשו השוואה בינה לבין המניות בשוק. למשל, במקרה של עזריאלי ישוו את החברה לחברות כמו מליסרון, גב ים ואמות. יבדקו אם החברה זולה יותר. אם כן, היא תוכל להנפיק. אם יבקשו למכור את החברה ביוקר, תהיה לה בעיה. לחברות הקטנות יותר, ובמיוחד לחברות החלום שמונפקות בדרך כלל לסוחרי היום ולספקולנטים, כמו ביומד וחיפושי גז, יהיה קשה יותר להנפיק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully