וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק אגוד מאמין בבנק הפועלים

שרון שפורר

30.4.2010 / 6:58

סיפורי שוק



>> בנק הפועלים גייס במכרז המוסדי שקיים השבוע 1.1 מיליארד שקל, בדרך להנפקת אג"ח בהיקף של 1.4 מיליארד שקל. המכרז המוסדי, שהובל בידי חברת החיתום פועלים אי.בי.אי, הסתיים בהצלחה עם ביקושי ענק של כ-4 מיליארד שקל ורק כרבע מהם נענו.

שלשום פירסם הבנק את רשימת המשקיעים המוסדיים שהציעו את התנאים הטובים מבחינתו תמורת החוב שגייס מהם, ו"זכו" במכרז להשקיע באג"ח במסגרת ההנפקה.



הרשימה היתה מפתיעה. מתברר שאגוד השקיע 420 מיליון שקל באג"ח של בנק הפועלים. מדובר ביותר משלישי מהיקף הגיוס במכרז המוסדי כולו. אגוד הוא הבנק השישי בגודלו בישראל. היקף תיק ניירות הערך של הבנק הסתכם בסוף 2009 ב-5.5 מיליארד שקל. המשמעות היא שהיקף האג"ח של בנק הפועלים שבהן ישקיע אגוד הוא כ-7.5% מהיקף תיק ניירות הערך של הבנק.



משקיע בולט נוסף במכרז המוסדי היה בנק מרכנתיל דיסקונט, שהשקיע באג"ח של הפועלים בהיקף של כ-110 מיליון שקל. גם בעבור מרכנתיל מדובר בשיעור יחסית גבוה מתיק ניירות הערך של הבנק השביעי בגודלו של 2.9%.



אגוד ומרכנתיל דיסקונט לא היו היחידים שהזמינו כמויות גדולות במכרז המוסדי של הפועלים. גם לאומי הזמין, לפי הערכות, אג"ח של הפועלים בהיקף של מאות מיליוני שקלים, אך הזמנתו לא נענתה כי הוא הציע תנאים פחות טובים. אגוד ומרכנתיל היו אגרסיביים יותר ולכן זכו במכרז.



הסיבה לפופולריות של הנפקה זו בקרב הבנקים השונים נובעת מכך שמדובר בהנפקת מכשיר הזהה לפיקדונות ומונפק בהיקפים גדולים לעתים נדירות. בשנים האחרונות ההנפקות הגדולות היו של שטרי הון משני בבנקים ולא של אג"חים, שבמאפיינים שלהם דומים לפיקדונות והדירוג שלהם הוא הגבוה ביותר מבין המכשירים שמנפיקים הבנקים.



תיקי ניירות הערך של הבנקים כמעט שאינם כוללים אג"ח קונצרניות ישראליות. פיקדונות של בנקים הנחשבים מאוד בטוחים הם מכשירים אטרקטיביים להשקעה בידי הבנקים, שכן אינם דורשים כל הקצאת הון לצורך יחס הלימות ההון של הבנקים.



עם זאת, לנוכח לקחי המשבר האחרון שהדגישו את החשיבות בפיזור של ניירות ערך אפילו אם מדובר במוסד פיננסי בעל יציבות חזקה במיוחד, נשאלת השאלה מדוע בחר אגוד להשקיע שיעור כה גבוה של 7.5% מהנוסטרו שלו בהנפקת הפועלים.



הפועלים הציע שתי סדרות של אג"ח: מסלול שקלי בריבית קבועה (סדרה 27) ומסלול שקלי בריבית משתנה (סדרה 26). בהנפקה זו, כמו בהנפקות השנה האחרונה, זכתה הסדרה בריבית שקלית משתנה לפופולריות והיתה אחראית לחלק הארי של הגיוס - 776 מיליון שקל בשלב המוסדי.



סדרה מספר 26 מורכבת מאג"ח שקליות שאינן צמודות למדד או למטבע כלשהו והן עומדות לפירעון בתשלום אחד ב-30 בנובמבר 2016 (מח"מ של 6 שנים). האיגרות מציעות מרווח ריבית קבוע, כפי שייקבע בהנפקה, מעל הריבית שאותן נושאות אג"ח הממשלתיות מסדרה 817.



לפי תוצאות המכרז למשקיעים המוסדיים, מדובר במרווח של 0.7% מעל לריבית שמציעות האיגרות הממשלתיות. ההצעות של אגוד היו למרווח נמוך משמעותית ממרווח זה. המרווח הסופי מעל לריבית הבסיס ייקבע במכרז לציבור. הסדרה השנייה, סדרה 27, היא שקלית (לא צמודה למדד או מטבע) והאג"ח עומדות לפירעון בתשלום אחד במאי 2013 (מח"מ 2.83 שנים) ונושאות ריבית שנתית של 5%, המשקפת תשואה לפדיון של 3.96% - 0.55% יותר מאיגרת ממשלתית מקביל. מחירן הסופי ייקבע במכרז לציבור. גם במכרז מוסדי זה היו ההצעות של אגוד בין הגבוהות במכרז מבחינת המחיר.



מבנק אגוד סירבו להגיב לידיעה. לא התקבלה תגובת מרכנתיל דיסקונט. בפיקוח על הבנקים סירבו להתייחס אבל ככל הידוע שני הבנקים - מרכנתיל ואגוד - עומדים הן במגבלות הרגולטוריות והן במדיניות הפנימית של הבנקים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully