וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמה עולה למגן את עשירי ישראל?

מאת ליאור דטל

30.4.2010 / 6:58

מפלס הפחד של הטייקונים הישראלים עלה השבוע: החטיפה של המיליונרית מירושלים והמבצע המשטרתי לשחרורה העלו חששות שעולם הפשע הישראלי יגלה מכרה זהב חדש ■ חטיפות של אנשי עסקים למטרות כופר נהפכו בשנים האחרונות לתופעה עולמית ■ לפי נתוני האו"ם, בבריטניה,



פרשיות השוחד שהתפוצצו בישראל בתקופה האחרונה נראו חיוורות השבוע לאור פרשת חטיפתה של אשת העסקים הירושלמית על ידי עבריינים, במטרה לסחוט כופר של מיליוני דולרים. כזה דבר לא ראינו בישראל זמן רב.



המיליונרית והעוזרת שלה נחטפו לפני כשבועיים וחצי. במשך יומיים הן הוחזקו בדירת מסתור תחת איומים. אשת העסקים כבר העבירה הוראה למסור כסף לחוטפים, כשהמשטרה התערבה, ובמבצע שהצטלם היטב שיחררה את החטופות ועצרה את החשודים.

חטיפות של אנשי עסקים למטרות כופר נהפכו בשנים האחרונות לתופעה עולמית. לפי נתוני האו"ם, בבריטניה, בקנדה ובדרום אפריקה נחטפים כ-3,000 איש מדי שנה, ואלה רק המקרים המדווחים. לפי הערכות, הנתונים האמיתיים גבוהים בהרבה.



אף שמקרה כמו חטיפת אשת העסקים הוא חריג בישראל, את יועץ הביטחון אל"מ במיל' בני טל הוא לא הפתיע: "לא מדובר בחטיפה הראשונה בישראל. לדעתי, החבורה שנתפסה ביצעה חטיפות בעבר".



"נראה יותר חטיפות בעתיד"



רוב אנשי העסקים בישראל כמעט שלא מאבטחים את עצמם. הם אמנם מתקינים אמצעי אבטחה בבתיהם, אך רק בודדים נעזרים בליווי של מאבטחים. כעת, מעריכים המומחים בתחום, הם ייאלצו להגביר את המאמצים. לדברי טל, "באירופה, אנשים מהאלפיון העליון מוגנים עם מכוניות משוריינות, מאבטחים עם כלי נשק, מערכות אזעקה וכלבים. פה ההגנה בסיסית והכל פתוח, כמו בקיבוץ בשנות ה-60". במקרה החטיפה בירושלים, מעריך טל, צריך להוביל לשינוי גישה בקרב אנשי העסקים בישראל. "אני מעריך שהרבה משפחות פשע הבינו את הפוטנציאל שגלום בתחום", הוא אומר. "בעתיד הקרוב נראה יותר חטיפות. לדעתי, אנשי העסקים צריכים לשקול מחדש את סדרי האבטחה שלהם ולשנות את נוהלי החיים שלהם".



טל הוא רק אחד מאנשי המקצוע, שאליהם פונים אנשי עסקים שמעוניינים באבטחה מוגברת. גילי בינג, בעל חברת האבטחה בינג אבטחה מיוחדת, יוצא יחידה מובחרת בצה"ל ומאבטח לשעבר בשירות המדינה, מספק אף הוא שירותי אבטחה. לדבריו, בחברה שלו מתאמנים כבר זמן רב על תרחישי חטיפה: "אנו נערכים לכל הסכנות. יש מטורפים גם במדינה, שחושבים שהם יכולים לעשות כסף קל ולא יודעים שלפעמים תחכה להם הפתעה בצד השני".



מגז פלפל ועד קרני לייזר



אז מה צריכה לכלול מעטפת הביטחון של הטייקון הישראלי? "אנשי עסקים צריכים לקחת יוצאי יחידות מובחרות כמאבטחים", אומר טל. "לבני הזוג אפשר להצמיד נהג ומאבטח. מאבטחים יכולים לאסוף גם את הילדים מבית הספר".



עלות מאבטח תסתכם ב-20-30 אלף שקל בחודש, לפי הערכות. חבילת אבטחה רחבה יותר כרוכה בעלויות גבוהות יותר, עד כמה מאות אלפי שקלים בחודש.



איש העסקים המעוניין באבטחה יכול להיעזר גם במכוניות ממוגנות. בנוסף, ניתן להתקין בצדי הרכב מערכות המגנות על הנוסעים מתקיפה באמצעות גז פלפל צבוע. כמו כן אפשר להתקין מצלמות בתוך הרכב עם שליטה מרחוק. את המכוניות אפשר לייבא מחו"ל בהתאם לאישורים שנותנת המדינה. גם כאן מדובר בעלות של מאות אלפי דולרים.



הגנה על הבית, אומר בינג, יכולה לכלול "שומר מסביב לשעון עם חדר ביטחון ושליטה של מצלמות על 360 מעלות של הגדר, פנים החצר והכניסות". עלות חבילה כזו מוערכת בכ-35 אלף שקל בחודש.



"את הגינה ניתן למגן באמצעות קרני לייזר ואמצעים אלקטרוניים שמכוונים לחדר הבקרה בבית. בתוך הבית ניתן להתקין לחצני מצוקה, להגן על דלתות ועוד", מוסיף טל. "אבל האמצעי הטוב ביותר להגנה על הבית הוא ארבעה כלבי שמירה המיומנים לתקיפה שמסתובבים בחצר. ברגע שמישהו נכנס הם צדים אותו בשנייה".



לדברי בינג, אמצעי הגנה אלה אינם מספיקים, ויש צורך לעשות גם עבודת מודיעין. "כשאדם פונה אלי אני בוחן את הרצונות שלו ואת האיומים האפשריים עליו", אומר בינג. "המשמעות היא שעלי לעשות תחקירים גם על עובדי הבית, שהם אויבים פוטנציאליים. במקרה של ריב בין בעל הבית לאחד מהם, הם יכולים לנצל את מה שהם יודעים עליו ועל הבית. אנו רוצים למנוע את המקרים האלה", הוא מוסיף.



מי שמעוניין, אומר בינג, יכול לערוך בדיקה נגד האזנות סתר על קווי הטלפון שלו, ולהתקין לחצני מצוקה המתחברים לטלפון הנייד. העלויות במקרים כאלה מתחילות ב-20 אלף דולר ויכולות להסתכם ביותר מ-100 אלף דולר.



זה לא קצת פרנואידי?



בינג: "מדובר כבר על חלק מנורמה. כשבן אדם בונה בית בהיקף של מיליון דולר, אפשר לשלב את האמצעים הטכנולוגיים תוך כדי הבנייה. כל יום שני וחמישי אתה שומע על ניסיונות פריצה. אנשים רוצים להיות ממוגנים". "כמו שכל אחד לוקח את העו"ד הכי טוב שייצג אותו, הוא צריך שמישהו גם ישמור עליו ברמה האישית".



עם זאת, כשהוא נזכר בביקור שערך ברוסיה, בינג מסייג את דבריו: "שם אנשים מסתובבים עם ליווי של כלי רכב, שלפעמים סוגרים עבורו צירי תנועה, ועם מערך אבטחה מטורף. אני מקווה מאוד שלא יהיו סיבות להגיע גם כאן למצב כזה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully