וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רווקים, זוגות ומשפחות עם ילדים מציגים: החיים ללא טלוויזיה

בר חיון

30.4.2010 / 10:44

זיו רוזנפלד לא מרגיש בשינוי - "חוץ מהחיסכון הכספים" ■ עודד פרבר נשאר "צרכן כבד" ומשלם 4 שקלים כדי לראות "ארץ נהדרת" באינטרנט ■ רוני פלמר ואשתו מעולם לא היו מחוברים ■ יוני ליפשיץ ואשתו עשו מנוי "אכול כפי יכולתך" בספריית DVD ■ והללי



"לא מרגישים בשינוי - חוץ מהחיסכון הכספי"







"בספטמבר 2009, אחרי שנים שבהן היינו מנויים של hot ו-yes לסירוגין, אשתי ואני התנתקנו מ-yes. בשלב כלשהו הבנו שאנחנו משלמים הרבה כסף על הרבה תכנים שאנחנו לא צורכים. מכיוון שרוב התוכניות שאנחנו רואים משודרות בערוצים 2 ו-10, חיכינו להשקת ה-dtt (הממיר הדיגיטלי המאפשר לצפות בחמישה ערוצים בחינם - ב"ח) והקשר שלנו עם הטלוויזיה הרב-ערוצית הסתיים.



"אם הייתי צופה ספורט נלהב, אולי הייתי מרגיש בחסרונם של ערוצי הספורט. אבל למעשה, אין כמעט הבדל בין התקופה של לפני ההתנתקות לזו שאחריה. אפשר לומר שההבדל היחיד הוא שנוספו לנו עוד 250 שקל לתקציב החודשי. אפילו היתרונות של הממירים המתקדמים של hot ו-yes - כמו רדיו, אפשרויות הקלטה ו-epg (מידע דיגיטלי אודות השידורים - ב"ח) - כבר לא רלוונטיים, כי יש אותם ב-dtt.



"אנחנו ממילא מקליטים את הדברים שבהם אנחנו רוצים לצפות - מתחילים לצפות בהם חצי שעה לאחר שהשידור מתחיל, ומדלגים על האייטמים הלא-מעניינים - וכמובן על כל הפרסומות".



ערוצים 1, 2, 10 וערוץ הכנסת מספיקים לכם?



"ממש לא. כל השאר נמצא באינטרנט. לא התפנה לנו הרבה זמן מאז שהתנתקנו, כי אנחנו עדיין צופים בתכנים שבהם צפינו קודם - רק לא דרך הטלוויזיה הרב-ערוצית. ממסכי הטלוויזיה לא נפטרנו כמובן - בסלון, בחדר השינה שלנו ואצל הילדים - וחוץ מממיר ה-dtt יש לנו גם מזרימדיה שמחובר למחשב ומעביר למסך הטלוויזיה את כל הסדרות והסרטים שאנחנו רוצים לראות. אני צופה ב'אבודים', 'שובר שורות' וב-'90210', ולא משלם על זה שקל".



ומה עם הילדים? האם יש באינטרנט אפשרות לצפייה ישירה ב"דורה"?



"לכבלים וללוויין יש באמת פתרונות יעילים להעסקת הילדים, עם המון תוכניות לגיל הרך, מה שאין ב-dtt. אבל בחלק מהכסף שאנחנו חוסכים על מנוי לטלוויזיה הרב-ערוצית, אנחנו רוכשים תכנים לילדים ב-dvd. אנחנו קונים להם 'דורה', 'בוב הבנאי' ו'דרדסים', והילדים כבר יודעים לתפעל לבד את המזרימדיה לבד.



"אי אפשר להגיד שהשינוי צימצם מאוד את מגוון התכנים שבהם הם צופים. כבר יש לנו ספרייה די עשירה של תוכניות, אנחנו עושים החלפות עם הורים אחרים וזה די והותר".



"נשארתי צרכן טלוויזיה כבד"







"ברגע שהוצאתי את הטלוויזיה הרב-ערוצית, חייבתי את עצמי לבחור מה אני רוצה לראות. לפני כן הייתי צופה המון בטלוויזיה. בגלל שכל הזמן משודר משהו, ולא הכל באמת עניין אותי, מצאתי את עצמי בוהה המון במסך. כיום אין לי טלוויזיה רב-ערוצית, אבל נשארתי צרכן טלוויזיה כבד - זה פשוט ממוקד יותר. אני צופה, למשל, ב'ארץ נהדרת' באינטרנט, ומשלם 4 שקלים כדי לראות את זה בזמן שזה משודר בטלוויזיה, אבל בזה מסתכם התשלום עבור תוכני טלוויזיה.



"כיום זה נראה לי הזוי שאנשים משלמים 300 שקל על טלוויזיה. הכל נמצא באינטרנט. אני רואה המון סרטים וסדרות שאני מוריד, הרבה פעמים לפני שהם מגיעים לישראל. אני צורך חדשות דרך הפורטלים הגדולים, שמאפשרים סלקציה רחבה של תוכן, שהמהדורה המרכזית בחדשות בטלוויזיה לא מאפשרת. זה היתרון הגדול של האינטרנט על פני הטלוויזיה: האפשרות לסלקציה אקטיבית, במקום צפייה פסיבית".



מה עם שידורים ישירים, כמו אירועי ספורט?



"בתור חובב ספורט אני לא מוותר על זה, אבל גם את זה יש באינטרנט. פורטל myp2p.eu, למשל, מפנה לערוצים שמשדרים שידורי ספורט אונליין מכל העולם, כולל ליגת העל בישראל. אני צופה באליפות העולם בסנוקר, במשחקי היורוליג בכדורסל ובדברים נוספים. את שידורי המונדיאל אני הולך לראות באתר justin.tv, ואני אפילו הולך להשקיע 20 דולר במנוי שנתי".



זה המצב גם אצל החברים והמכרים שלך?



"יש לי חברים שיש להם טלוויזיה רב-ערוצית אבל לרוב האנשים שאני מכיר, בעיקר אלה בלי הילדים, אין טלוויזיה רב-ערוצית בבית".



"המכשיר המסמם פועל רק בשעות חירום"



"אני מאלה שטוענים שהכבלים כובלים. שמים לך כל הזמן סרטים וסדרות, ונוצרת אינפלציה של גירויים וזרימה של מידע. אתה מאבד איזו רגישות מסוימת, עד שבסוף צפייה בסרט היא כבר לא דבר מיוחד. לדעתי זה דווקא נחמד לחיות בסוג של 'מדבר תרבותי', ומדי פעם לחוות איזה 'פיק' עם סרט או הצגה. זו התרגשות שאינה אפשרית כל כך כשיש טלוויזיה".



מתי ואיך החלטתם להתנתק?



"למעשה לא התנתקנו - כי מעולם לא היינו מחוברים בבית. אשתי באה מבית שיש בו שש טלוויזיות שפועלות כל היום. כבר כנערה היא לא אהבה את זה, ובתחילת חיינו המשותפים אמרה לי שזה לא בשבילה. היינו בראש אחד בעניין הזה. כשנכנסו הכבלים לחיינו, לפני שחיינו יחד, שמנו לב איך המשפחות שלנו נהפכות לזומבים שיושבים מול המסך ובוהים - פחות מדברים ופחות חיים. במקומות העבודה שלנו שנינו נמצאים בסוג של מרוץ, והיעדרה של הטלוויזיה נותן לנו הזדמנות לא-טריוויאלית להיפגש".



איך בכל זאת צורכים תכנים טלוויזיוניים?



"כשאני שומע המלצה על תוכנית או סדרה כלשהן ובא לי לדעת על מה כולם מדברים - אני צופה דרך האינטרנט. גם בחדשות אפשר לצפות באינטרנט, ואפילו דרך הסלולר.



"אני מודה שפעם-פעמיים בשנה אני אומר לעצמי שעכשיו הייתי רוצה לצפות באיזה גמר בשידור חי ולהרגיש חלק ממדורת השבט, כשכל המדינה דבוקה למסך; יש בזה משהו נחמד. אבל בפעמים האלה הפתרון פשוט מאוד: קובעים עם כמה חברים אצל מישהו שיש לו טלוויזיה וצופים יחד אתם. זה אפילו כיף יותר מלצפות לבד, ולדמיין איך כולם צופים בזה במקביל אליך".



ומה עם הילדים?



"היה לנו חשש מכך שהבנות יהיו אאוטסיידריות לגמרי. לכן החלטנו לא ללכת על ניתוק טוטאלי. יש לנו מסך טלוויזיה ו-dvd. אפשר לצפות בתוכניות ובסרטים, אבל אנחנו שולטים על התכנים ומגבילים את הצפייה לתוכנית אחת ביום, אחרי המקלחת. אנחנו מרגילים אותן למינונים קבועים, וכך יש להן זמן להתעסק גם בדברים אחרים, כמו ציור, קריאה או משחק מחוץ לבית.



"אני מודה שיש גם ימים קשים, ימים שבהם כולן מחליטות להתחרפן באותה שעה. בשעות משבר כאלה אנחנו מפעילים את 'המכשיר המסמם', שמצליח להעביר אותן למצב בהייה למשך חצי שעה. כל עוד אני שולט על התוכן, זה בסדר".



"עשינו מנוי 'אכול כפי יכולתך' בספריית dvd"







"אחד הזרזים להתנתק מהטלוויזיה הרב-ערוצית היה הכניסה של הממיר הדיגיטלי, ה-dtt, שמאפשר לראות את ערוץ 2 ו-10 שהם הערוצים שבהם אנחנו צופים בעיקר. אבל בסוף גם ממיר dtt לא קנינו. אני צופה בכל התכנים של הערוצים שמעניינים אותי באינטרנט, ולא מפריע לי שחלק מהתכנים משודרים אחרי השידור הראשון בטלוויזיה. את התכנים שחשוב לראות בשידור ישיר, כמו חדשות, משדרים באינטרנט בשידור ישיר. חוץ מזה, עשינו גם מנוי 'אכול כפי יכולתך' במחיר מצחיק בבלוקבסטר".



איך היו התגובות מהסביבה?



"יש לי חברים מכורים - צופים כל הזמן ומקליטים במקביל תכנים אחרים. היה לי חבר שהתערב אתי שאני לא אצליח להתנתק, פשוט כי במחלקת שירות הלקוחות לא ייתנו לי. אבל בסוף זכיתי בהתערבות. כשזה קרה החברים הסתלבטו עלינו ש'התנתקנו מהעולם', אבל צוחק מי שצוחק אחרון, כי בסוף כולם יצפו כך בתכנים".



אני שומע נימה קלה של גאווה בקולך?



"האמת שכן. באופן כללי הרמה של רוב התכנים כיום די ירודה לדעתי. לא מעניין אותי, למשל, לראות את כל האנשים האלה בכלוב של זהב שנקרא 'האח הגדול', ובטלוויזיה הרב-ערוצית יש משהו מרגיז מאוד באופן שבו הם מוציאים את הערוצים הטובים החוצה לערוצי נישה שצריך לשלם עבורם תוספת. כיום יש באמירה הזאת של 'אין לי טלוויזיה' נימה של גאווה".



"למעשה, היה די קל לוותר על הטלוויזיה"







"הפיתוי לבהייה בטלוויזיה גדול מאוד", אומרת ברט. "אני חושבת שהטריגר להתנתק סופית מהטלוויזיה הרב-ערוצית היה כשהתחלנו להשאיר את הילדה הגדולה עם המטפלת, ולא רציתי שהמכשיר יהיה דלוק נון-סטופ. מעבר לכך, שעות הפנאי שלנו הצטמצמו והלכו, והרצון להיפטר ממקור הסחת דעת דומיננטי כל כך נבע משיקול פרקטי ולא בהכרח מאיזו אג'נדה נגד הטלוויזיה או אנינות טעם. כשהיתה לנו טלוויזיה אהבתי מאוד לצפות בסדרות, אבל המצב המועדף הוא בכל זאת בלי טלוויזיה.



"אחד השינויים בעקבות ההתנתקות היה השקט. כיום, כשאני אצל ההורים והטלוויזיה דלוקה ברקע, אני קולטת פתאום איך הדציבלים עולים באופן אוטומטי במעבר לפרסומות. שינוי נוסף הוא הפנאי שנוצר לנו כדי לעשות מה שאנחנו רוצים - להיות עם הילדים, לקרוא ספרים או סתם להיות ביחד, וזה לא אותו 'ביחד' שנוצר בעת צפייה בטלוויזיה".



אז איך אתם רואים חדשות, "האח הגדול" או משדרי ספורט גדולים?



"אנחנו לא. כשרוצים לדעת מה קורה בחדשות, נכנסים לאינטרנט או שומעים רדיו בדרך לעבודה. אי אפשר להגיד שאנחנו לא מחוברים, גם מהעבודה וגם מהבית. לגבי 'האח הגדול' ו'כוכב נולד', אני חושבת שמעולם לא היינו צרכנים גדולים של כל אותן תוכניות שהן 'מדורת השבט'. יכול להיות שבן הזוג שלי מרגיש מעט את המחסור בתוכניות הספורט, אבל אם מאוד חשוב לו לראות איזה משחק הוא מוצא דרך לעשות זאת. אנחנו גרים בתל אביב, ואפשר לרדת מהבית לאיזה פאב כדי לראות את המשחק - אז גם נהנים מאירוע חברתי יותר. כששודרו משחקי היורו, למשל, הוא יכול היה לראות אותם באינטרנט, אבל העדיף לרדת לפאב על החוף ולצפות בהם שם".



מה עם הילדים? הם מרגישים בחסר?



"בחצי השנה הראשונה להולדת בתי, ערוץ בייבי ניגן ברקע כל הזמן. היינו מרדימים אותה מול הטלוויזיה. הבעיה היא שילדים מפתחים התמכרות לזה. כיום אני מעדיפה להקריא להם סיפורים, לעשות אתם פעילות כלשהי או שיהיו עם חברים. זה לא שאין להם זמן צפייה, אבל ב-dvd זו צפייה ממוקדת יותר - ואם לא תהיה להם בקיאות מוחלטת בדמויות של דורה בשיחה עם ילדים בגן, זה לא נורא. בטלוויזיה יש משהו שנוטה להיות דומיננטי מדי. כשהיא דלוקה ברקע, אי אפשר לשחק יחד, למשל. כשחוזרים מאוחר מהעבודה ולא מספיקים לבלות הרבה זמן עם הילדים, זה נהפך לעניין בעל משמעות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully