וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאן נעלמו 29 מגה ואט?

מאת אבי בר-אלי

3.5.2010 / 8:15

חברת החשמל חיברה עד כה מערכות סולאריות בהיקף 23 מגה ואט, מתוך בקשות בהיקף 51 מגה ואט - והרישיונות להתקנת שאר המערכות יפקעו בתוך כחודש

חצי שנה לאחר שדיווחה על מיצוי המכסה להתקנת מערכות סולאריות קטנות על גגות, חיברה חברת החשמל עד כה לרשת החשמל רק 44% מהמערכות הסולאריות שלגביהן הוגשה בקשת חיבור - כך נודע ל-TheMarker.

עד כה חוברו מתקנים סולאריים לייצור חשמל בהיקף של 22.7 מגה-ואט בלבד, אף שהחברה קיבלה בקשות בהיקף כולל של 52 מגה-ואט עד שהודיעה על מיצוי המכסה ב-14 בדצמבר 2009. מתוך המכסה, 2.4 מגה-ואט יועדו למתקנים קטנים על גגות בתים פרטיים (עד 15 קילו-ואט), ומהם חוברו עד כה לרשת החשמל מתקנים בהספק 996 קילו-ואט בלבד (כ-40%). 49.6 מגה-ואט מן הבקשות הופנו לגגות מבנים מסחריים או חקלאיים (15-50 קילו-ואט), ומהם מייצרים כיום חשמל רק 21.7 מגה-ואט (כ-44%).

לפי התקנות שפירסמה רשות החשמל, חויבה חברת החשמל לחבר את המבקשים להתקין מערכות סולאריות על גגות בתוך חצי שנה מיום הגשת הבקשה - ולכן, טכנית, עלולים כל האישורים שניתנו לבעלי המתקנים שטרם חוברו לרשת החשמל להתבטל במהלך חמשת השבועות הבאים.

לפי אמות המידה שפירסמה הרשות ליצור חשמל סולארי במתקנים קטנים, חברת החשמל תשיב לבקשות הצרכנים לחיבור מערכות בתוך 14 יום מקבלת הבקשה, ותפעל לחיבור המתקן לרשת בתוך 90 יום (בכפוף לעמידה בבדיקת היתכנות). חברת החשמל רשאית להאריך את תוקף ההתחייבות שלה בתקופה נוספת של 90 יום, המסתיימת לפיכך, לכל המאוחר, ב-14 במאי.

בקשות פיקטיביות או סתם איטיות?

בחצי השנה האחרונה הועלו שתי סברות באשר למתרחש סביב המכסה הראשונה להתקנת מערכות סולאריות על גגות. ראשית, עלתה טענה לפיה חברות התקנה הגישו עשרות בקשות פיקטיביות להתקנת מערכות סולאריות על גגות על מנת לשריין לעצמן מקום במכסה האוזלת, ובכך הביאו לניפוח היקף הבקשות שהוגש.

טענה אחרת הפנתה אצבע מאשימה כלפי חברת החשמל, שהואשמה באטיות המעכבת את הליך חיבורי המתקנים לרשת החשמל. לצד אלה, הועלו סברות לפיהן העלייה במחיר הממירים הביאה לנסיגת כמה מן הלקוחות מכוונתם להניח מערכות סולאריות - ולחלופין, טענה כי מדובר בעיכובים טכניים הנובעים מחבלי לידה בענף.

ב-1 ביולי 2008 פירסמה רשות החשמל את התמריצים הכספיים לייצור חשמל עצמי באנרגיה סולארית. מדובר במערכות פוטו-וולטאיות (P.V) קטנות בהספק של עד 50 קילו-ואט, המותקנות על גגות מבנים ומספקות את החשמל הנחוץ למבנה, תוך מכירת העודפים לרשת החשמל במחיר גבוה ממחירה של חברת החשמל (1.97 שקל לקוט"ש דאז). הרשות הגבילה הטבה מתמרצת זו בשלב הראשון למכסה של 50 מגה-וואט בלבד, ממנה 35 מגה-ואט למגזר העסקי (חקלאי/מסחרי) ו-15 מגה-ואט להתקנות ביתיות.

ואולם, ב-14 בדצמבר 2009 הודיעה חברת החשמל במפתיע כי נאלצה להפסיק את קבלת הבקשות לרישוי התקנות במגזר המסחרי, לאחר שאלה הסתכמו ב-31.5 מגה-ואט - והתקרבו בכך למיצוי המכסה שאישרה רשות החשמל למגזר זה (35 מגה-ואט). בהמשך, התברר כי היקף הבקשות בפועל חרג עוד יותר, והסתכם ב-51 מגה-ואט - מהם 46 מגה-ואט שעמדו בתנאי הסף הנדרשים.

מרשות החשמל נמסר בתגובה כי "לפי אמות המידה צפויים החיבורים להסתיים עד 30 ביוני. לאחר מכן יאושרו בקשות רק במידת הצורך ובנוהל חריג".

מחברת החשמל נמסר כי לא נשקפת כל בעיה מן הנתונים, וכי החברה תעמוד בלוחות הזמנים הקצובים.

לדברי יו"ר איגוד אנרגיות מתחדשות בישראל, עו"ד איתן פרנס, "חוסר השקיפות שממנו סובל התחום פוגע ביזמות ויוצר אווירה של אי סדר, שהוא אויב השוק. כל הסדרה חדשה שתצא חייבת לפתוח את כל הנתונים לרשות הציבור הרחב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully