וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אישור סופי לחבילת הסיוע: רק ביום שישי

הדר תדמור

3.5.2010 / 10:05

על אף כי באיחוד האירופי סיכמו להעניק ליוונים חבילת סיוע בשווי של 110 מיליארד אירו בהלוואות חירום, מנהיגי 16 מדינות האירו יאשרו באופן סופי את החבילה רק ביום שישי

שרי האוצר של גוש האירו סיכמו אתמול להעניק ליוון חבילת סיוע בשווי 110 מיליארד יורו (146 מיליארד דולר) בהלוואות חירום במהלך שלוש השנים הקרובות, אבל לא יכולים היו לתת אישור סופי למהלך.

בתום השיחות בבריסל, אמר נשיא האיחוד האירופי, הרמן ואן רומפוי, כי מנהיגי 16 המדינות החולקות את מטבע היורו ייפגשו ביום שישי כדי לסכם את ההליכים ולדון בחקיקת חוקים נוקשים כדי למנוע משבר שכזה בעתיד.

ראש ממשלת יוון, יורגוס פפנדראו, הודיע אתמול כי יוון הגיעה להסכם עם קרן המטבע הבינלאומית (IMF) ועם האיחוד האירופי בנוגע לתנאי הסיוע, שנועד למנוע את הגעתה לחדלות פירעון. תמורת הסיוע הסכימה יוון לערוך קיצוצים בסך 30 מיליארד יורו (40 מיליארד דולר) בשלוש השנים הבאות.

מדינות היורו יספקו 80 מיליארד יורו לחבילת הסיוע, כשעד ל-30 מיליארד יורו יועברו ליוון עוד השנה - כך אמר ז'אן קלוד יונקר, נשיא לוקסמבורג המכהן גם כיו"ר פורום שרי האוצר של גוש היורו. שאר הסכום יסופק על ידי קרן המטבע הבינלאומית (IMF). הדירקטוריון המנהל את הקרן ייפגש בימים הקרובים כדי לאשר את התשלומים.

ההלוואות ליוון יהיו בעלות ריבית של 5%, הצעה אטרקטיבית עבור יוון, שהתשואה על האג"ח הממשלתיות שלה זינקו מעל ל-10%. התשלום הראשון יתבצע לפני 10 במאי, היום בו פוקעות אג"ח בשווי 9 מיליארד דולר - כך דיווח גוש היורו בהודעה רשמית.

"על היוונים להפגין פטריוטיות"

בנאום טלוויזיוני לאומה היוונית, אמר אתמול פפנדראו כי יעשה הכל כדי להימנע מהגעתה של ארצו לפשיטת רגל, והוסיף כי על היוונים להקריב קורבנות גדולים. "עשיתי ואמשיך לעשות הכל כדי לא לאפשר למדינה להגיע לחדלות פירעון", אמר פפנדראו בישיבת הקבינט, והוסיף כי על היוונים להפגין פטריוטיות בשעת משבר חמור. "אנחנו רוצים להראות שיוון משתנה, ועוברת לידה מחדש. אנחנו מדברים על שינויים היסטוריים".

פפנדראו ציין כי עובדי המדינה ייאלצו לספוג קיצוץ נוסף במשכורותיהם, בעוד שהפנסיות של גימלאי המגזר הציבורי יקוצצו גם הן. בנוסף, יופחתו הבונוסים לחברי הפרלמנט, אמר פפנדראו, והוסיף כי במשא ומתן עם ה-IMF, הבנק המרכזי של אירופה והנציבות האירופית, עמדה ממשלת יוון על שלה והצליחה להימנע מקיצוצים במגזר הפרטי.

שר האוצר של יוון, יורגוס פפקונסטנטינו, מסר פרטים בנוגע לתוכנית לפני שנסע להיפגש עם שרי האוצר של מדינות גוש היורו בבריסל. "היום אנחנו משיקים תוכנית כלכלית של מאמצינו לצמצם את הגירעון ב-11% מהתמ"ג, או 30 מיליארד יורו, החל מהיום ובמהלך שלוש השנים הבאות", אמר שר האוצר היווני.

"אנחנו צריכים לעשות את הבחירה", אמר פפקונסטנטינו. "הבחירה היא בין קריסה לגאולה. בחירה בין יישומה של תוכנית תלת שנתית שאפתנית מאוד וקשה לייצוב התקציב, תוכנית לרפורמות מבניות... לבין הגעתה של המדינה למבוי סתום מוחלט".

פפקונסטנטינו צופה כי החוב הציבורי של יוון יזנק ל-150% מהתמ"ג, לפני שיתחיל ליפול, החל מ-2014. עם זאת, אמר התוכנית תכסה חלק גדול מצרכי ההלוואות של יוון בשלוש השנים הבאות, ואתונה תוכל לשוב להלוואות מסחריות כשיתאפשר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully