וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי מבקר את הכנסת?

סיגל שפיץ ומילי אשל

4.5.2010 / 6:57

שקיפות ציבורית



>> באחרונה נפתח מושב הקיץ של הכנסת, ובעוד הרוחות גועשות סביב פרשיות שחיתות, ראוי כי הכנסת תאמץ עקרונות של שקיפות, באמצעות חשיפת ממצאי דו"חות הביקורת הפנימית לציבור.

עיקרון השקיפות הוא כלל יסוד בפעילותו התקינה של המינהל הציבורי במשטר דמוקרטי. לדידנו, חשיפת ממצאי דו"חות הביקורת של המבקר הפנימי של הכנסת הם תנאי ליכולת הציבור לתת אמון בכנסת. השאלה היא מי אמור לתת לציבור דין וחשבון על התנהלות מנגנון מינהל הכנסת, כתנאי ליכולת הציבור לתת אמון בכנסת? מדוע, לדוגמה, הציבור אינו מקבל דיווח כיצד מנוצל התקציב המיועד לח"כים לצורך הקשר עם הציבור?



לכנסת מנגנון מינהל עצמאי שנועד להבטיח את אי תלותה ברשות המבצעת, ותקציבה ל-2010 הוא יותר מ-400 מיליון שקל. הצעת התקציב השנתי של הכנסת מגובשת בנפרד מתקציב המדינה, ועל פי תקנון הכנסת מובאת בידי יו"ר הכנסת לאישור ועדת הכנסת, ומהווה חלק מחוק התקציב. מינהל הכנסת אחראי להעמיד לרשות הכנסת, מוסדותיה והח"כים את השירותים המינהליים ואת המשאבים הנדרשים להם לשם מילוי תפקידיהם ולשם קיום הפעילות הפרלמנטרית.



ככל שמדובר בפן המינהלי והמשקי שלה, הכנסת היא גוף מבוקר מכוח חוק מבקר המדינה, וממצאי המבקר מתפרסמים לציבור. בהקבלה הנדרשת, כשם שקבע המחוקק כלפי הביקורת הציבורית, היינו מצפים כי הדו"חות הפנימיים של מבקר הכנסת יובאו אף הם לידיעת הציבור, אך לא כך הוא הדבר. דו"חות מבקר הכנסת הם פנימיים לארגון, בשל היותו כפוף לחוק הביקורת הפנימית.



ואולם מתי באחרונה ביקר מבקר המדינה בכנסת? בחמש השנים האחרונות לא נערכה ביקורת מטעם המבקר בכנסת. אין מחלוקת על כך שביקורת המדינה, הפועלת מטעם הכנסת, ממלאת תפקידה נאמנה. אך האפקטיביות שלה נמדדת לא רק בתחום תיקון ליקויי ממצאי הביקורת במינהל הציבורי, אלא גם בתדירות שבו נערכות הביקורת. על מינהל הכנסת לפעול בשקיפות מרבית ולפרסם את דו"חות הביקורת הפנימיים מרצונו ובהכירו בחובה הציבורית המוטלת עליו. ואולם כל עוד חל עיכוב באימוץ עקרונות של שקיפות, ראוי שהמבקר יבקר שם באופן תדיר במסגרת החובה המוטלת עליו בחוק מבקר המדינה.



שפיץ-טולדנו היא מנכ"לית שותפה בדיס ביקורת ואבטחת מידע; אשל היא מנהלת ביקורת פנימית בחברה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully