וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה - טוב לחברת טבע?

יורם גביזון

4.5.2010 / 9:05

רפורמת הבריאות בארה"ב הביאה לכך שחברות התרופות המקוריות דיווחו על נפילות של מאות מיליוני דולרים ברווחיהן ברבעון הראשון של 2010. יורם גביזון תוהה מה יהיה על טבע

טבע תפרסם הבוקר את הדו"חות הכספיים לרבעון הראשון של 2010. הדו"חות יגלו אם גם טבע תצטרף לשורה ארוכה של חברות תרופות שנאלצו לדווח בשבועות האחרונים על ההשפעה השלילית שהיתה לרפורמת הבריאות של נשיא ארה"ב, ברק אובמה, על תוצאותיהן הכספיות.

חברות כמו גילעד, איליי לילי ואמג'ן דיווחו על נפילה של 200, 350 ו-200 מיליון דולר בהתאמה ברווחיהן ברבעון הראשון של 2010. הגורם העיקרי לעובדה שחברות הפרמה נאלצו להפתיע את המשקיעים היא ההערכה שרווחה כי סיכוייה של הרפורמה לעבור אינם גבוהים עקב המשוכה הפוליטית הגבוהה שעמדה בפני ממשל אובמה.

הערכות אלה התבדו ב-23 במארס, כאשר אובמה חתם על החוק. באחד מסעיפי הרפורמה נקבע כי שיעור ההנחות שנותנות יצרניות התרופות המקוריות לחברת הביטוח הממשלתית לבעלי הכנסות נמוכות (Medicaid) יגדל רטרואקטיבית ב-1 בינואר 2010 מ-15.1% ל-23% ממחיר הייצור הממוצע (Average manufactuiring Price) של התרופות, ואילו החברות הגנריות יידרשו להגדיל את שיעור ההנחות מ-11% ל-13%.

חברות התרופות שעסקו בשתדלנות לטובת הרפורמה, לא ביצעו את ההפרשות הנדרשות בדו"חות הכספיים של 2009 למקרה שפעילותן תעלה יפה, והרפורמה תעבור. חברות אלה לא כללו את השפעות הרפורמה בתחזיות הרווח שסיפקו למשקיעים ולכן נדרשו לבצע תיקון לתחזיות הרווח ל-2010 כולה.

חוץ מהנחות, יש גם סבסודים

חוץ משאלת ההנחות הניתנות למדיקייד, רפורמת הבריאות של אובמה תשפיע על חברות הפארמה בדרכים נוספות: בתי חולים המשרתים שיעורים גבוהים של אוכלוסייה ענייה, יקבלו סבסוד ברכישת תרופות; עובדה זו צפויה להשפיע בעיקר על החברות הגנריות, שכן בתי חולים אלה צפויים להגביר את הרכישה של תרופות גנריות על חשבון התרופות המקוריות.

ברפורמה נקבעה גם הקמה של Comparative Effectiveness Institute בעקבות מוסד דומה (NICE) הקיים בבריטניה, ואשר מטרתו היא לבדוק את האפקטיביות היחסית של תרופות מקור לעומת תרופות גנריות (למשל, ליפיטור של פייזר להורדת כולסטרול לעומת סימווסטטין הגנרית) ולקבוע אם הפרמיה שמשלמות חברות הביטוח הרפואי על התרופות המקוריות מוצדקת. חברת הביטוח הממשלתית לאוכלוסייה מעוטת היכולת תמנה גם ועדה עצמאית שתבדוק את התשלומים עבור תרופות, ציוד רפואי וניתוחים ותקבע אם התשלום מוצדק.

רפורמת אובמה תביא לסבסוד בסכום של 250 דולר למבוטחים המבוגרים במדיקייד הסובלים מתופעת ה-Doughnut Hole, היעדר כיסוי ביטוחי למבוטחים המבוגרים במדיקייד על הוצאות לרכישת תרופות בטווח שבין 2,830 דולר ל-4,550 דולר; זאת לעומת השתתפות ממשלתית של 75% ברכישת תרופות עד 2,830 דולר לשנה והשתתפות ממשלתית של 95% ברכישת תרופות בטווח של יותר מ-4,550 דולר לשנה.

נוסף על כך יקבלו המבוטחים המבוגרים בתוכנית מדיקייד מרשם ראשון בחינם, אם יעברו משימוש בתרופה מקורית לשימוש בתרופה גנרית. שני המהלכים פועלים לטובת החברות הגנריות, מכיוון שהם מעודדים אוכלוסייה מבוגרת להשתמש בתרופות גנריות כדי להקטין את הוצאותיהם על תרופות ובכך להימנע מלהגיע לתקרת הכיסוי שמעליה הממשלה אינה משתתפת בעלות רכישת התרופות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully