וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רפורמה בתחבורה: זכות קדימה לאוטובוסים

אבי בר-אלי

5.5.2010 / 8:01

אוטובוסים של דן יצוידו במשדרים שיאפשרו נסיעה רצופה - כאשר מקלטים שיותקנו על רמזורים יעניקו להם עדיפות בנסיעה. ב-1 באוגוסט יחל יישום הרפורמה בתחבורה הציבורית בגוש דן

בפעם הראשונה בישראל, תופעל החודש בתל אביב מערכת אלקטרונית שתאפשר מתן עדיפות לאוטובוסים בצמתים מרומזרים - כך נודע ל-TheMarker.

המערכת תכלול משדרים שיותקנו באוטובוסים של חברת דן וישדרו למקלטים שיותקנו על הרמזורים בצמתים לאורך דרך נמיר בעיר. אלה יזהו ממרחק אוטובוס שנוסע בנתיב התחבורה הציבורית - ויחליפו אוטומטית את האור האדום ברמזור באור ירוק, או לחלופין יאריכו את משך האור הירוק ברמזור עד למעבר האוטובוס.

בשלב הראשון יותקנו המקלטים על גבי רמזורים בשישה צמתים לאורך דרך נמיר, בקטע שבין ההצטלבות עם רחוב חיים לבנון בצפון להצטלבות עם רחוב ארלוזורוב בדרום. בכל צומת תותקן המערכת רק בכיוונים צפון ודרום. המשדרים יותקנו בשלב זה באוטובוסים של שלושה מקווי דן שעוברים בציר זה - 45, 27 ו-149.

כחלק מהפיילוט, שיחל כבר בחודש הקרוב, הותקן מקלט ראשון בצומת נמיר-ארלוזרוב - ומשדר באחד מהאוטובוסים בקו 27. התקנת יתר המערכת תושלם בתוך חודשיים-שלושה.

הפרויקט, שאותו הובילה בחודשים האחרונים חברת נתיבי איילון, בשיתוף דן ועיריית תל אביב, מבוסס על פיתוח של תאגיד m3 העולמי, ומיושם בישראל בידי חברת הרמזורים אריאל וימאזור. הניסוי הראשון בוצע לפני כארבע שנים בראשון לציון - אך היה נקודתי, ולא בצמתים. הפרויקט היה כרוך בסנכרון מלא עם מערכת בקרת הרמזורים של עיריית תל אביב. זאת, בשל ההשלכות של שינוי דפוס הרמזור בציר הראשי. משום כך, הוגבל מתן העדיפות ברמזורים לכ-20 אוטובוסים בשעה בלבד - אחרת תאבד המערכת מיעילותה.

הפרויקט הוא שלב נוסף בתוכנית משרד התחבורה לעידוד השימוש בתחבורה הציבורית באמצעות ריווח הנסיעה בנתיבים המיועדים לתחבורה ציבורית. במקביל, צפויה להתחיל ב-1 באוגוסט השנה הפעימה הראשונה של הרפורמה בתחבורה הציבורית בגוש דן. מדובר בתוכנית לרישות מחדש של קווי האוטובוסים בתל אביב, וכן של הקווים אליה במטרופולין תל אביב. זאת, במטרה להגביר את נגישות קווי האוטובוס ולהגביר את היעילות הכלכלית שבהפעלתם.

התוכנית, שאותה מוביל אגף התחבורה הציבורית בנתיבי איילון, כוללת הגברת תדירויות אוטובוסים בהשקע של 53 מיליון שקל בשנה, תוך צמצום מספר הקווים מ-111 ל-70. הפעימה הראשונה - שעלותה תסתכם ב-15 מיליון שקל - תכלול כ-10% מפעילות האוטובוסים בתל אביב ובסביבתה ("הגוש המרכזי") - ותקיף הקמת שלושה קווים בין-עירוניים חדשים, הסטת חמישה קווים מטרופוליניים מאזורי המגורים בעיר וייסוד שני קווי מיניבוס חדשים לשירות שכונתי (מעתידים לרדינג, ומשוק הכרמל ליפו).

הפעימה השנייה תבוצע חצי שנה לאחר מכן ותקיף 40% מקווי הגוש המרכזי (קווי דן בלבד). הפעימות השלישית והרביעית יבוצעו ב-2011 ויכללו את יתר קווי הגוש המרכזי והמטרופולין כולו.

בתל אביב לבדה מתבצעות מדי יום 440 אלף נסיעות באוטובוסים. במטרופולין תל אביב מסתכם מספר הנסיעות היומי באוטובוסים ב-900 אלף, לעומת 120 אלף נסיעות ביום במוניות שירות, ו-70 אלף נסיעות ברכבת. למרות גידול של 35% באוכלוסייה המתגוררת במטרופולין ב-1994-2008 נרשמה ירידה של 5% בנסיעות באוטובוסים, וירידה של כ-25% במספר הנסיעות לתושב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully