וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

די למונופוליזם על חשבוננו

אמיר טייג

5.5.2010 / 8:27

אחרי שנים של עושק לקוחות על ידי ספקיות הסלולר שמנצלות את כוחן - שר התקשורת מבקש לעצור את הגזל שבדמי הקישוריות. מדובר בהחלטה החשובה ביותר ששר תקשורת קיבל בעשור האחרון

ההחלטה של משה כחלון להפחית בחדות את תעריפי הקישוריות היא ההחלטה האמיצה והחשובה ביותר שהתקבלה על ידי שר תקשורת בישראל בעשור האחרון. החלטה זו אמנם לא תפתור את כל בעיות התחרות בשוק הסלולר, אך היא מצביעה על סיום התקופה שבה התרפס משרד התקשורת בפני חברות. חשיבותה היחסית של ההחלטה של כחלון נגזרת בעיקר מחוסר האומץ וההתעלמות בלתי סבירה של קודמיו בתפקיד מתהליך הידרדרות ארוך וברור ברמת התחרות בשוק הסלולר.

דמי הקישוריות בסלולר חייבים לרדת, אין כלל ויכוח על כך. הקישוריות היא המרכיב בעלות השיחה הסלולרית שאינו תחרותי, וככזה הוא תחת פיקוח. רגולטור נורמלי, בכל תחום שבו אין תחרות, היה קובע את התעריף של שירות מונופוליסטי קרוב מאוד לעלות הייצור שלו, כלומר היה מעניק לחברות רווח סביר בלבד, ולא יותר. לא כך בישראל. דמי הקישוריות שמשלם הצרכן כיום הם 25 אגורות, בעוד שהעלות של החברות היא 2.58-4.41 אגורות בלבד. משרד התקשורת למעשה גילה לנו אתמול כי חברות הסלולר מרוויחות 500% לפחות על כל דקה של קישוריות.

שרי התקשורת שקדמו לכחלון סיפקו לחברות הסלולר רנטה מונופוליסטית על גבו של הציבור, בגובה של כ-1.1 מיליארד שקל בשנה - הסכום שבו יקטנו ההכנסות המצרפיות של חברות הסלולר על פי חישובי משרד התקשורת. כחלון פשוט ממלא את חובתו של כל איש ציבור, ומנסה להחזיר את הרנטה לצרכנים. בנוף הפוליטי המקומי, מדובר באירוע כלל לא טריוויאלי.

אך מלאכתו של כחלון רק החלה. ההתמודדות הקשה עוד לפניו. חברות הסלולר יפעילו את מלוא כובד משקלן. הן לא יכולות להרשות לעצמן להפסיד רווח נקי מצרפי של עד 550 מיליון שקל בשנה. הגמישות שלהן לספוג ירידה זו נמוכה משמעותית בהשוואה ל-2005, בה בוצעה ההפחתה הקודמת. כיום, סלקום ופרטנר ממונפות מעל הראש, כאשר מאזנן מתבסס על הון עצמי מזערי של פחות מ-6%. ירידה מהותית ברווח עשויה להקשות על החברות לעמוד בהחזר החוב האדיר שלקחו. בעלי השליטה עשויים להרגיש פחות בטוחים ביכולת שלהם להמשיך ולשלוט, ומתוך כך תהיה מצוקתם רבה יותר.

אחת הטענות המרכזיות של חברות הסלולר היא כי יש לבצע את ההפחתה באופן הדרגתי, כדי לאפשר להן להיערך. ניסיון העבר מלמד כי היערכות חברות הסלולר משמעותה ייקור חד-צדדי של תעריפים. לא ברור מדוע שר התקשורת צריך לתת את ידו לכך, במיוחד נוכח הרווחים העודפים שמהם נהנו החברות לאורך השנים. האם בחירת החברות להוציא את כל הרווחים שלהם כדיווידנד כדי לאפשר לבעלי השליטה לממן רכישות ממונפות צריכה לעניין את השר?

כחלון הציג עד כה חזות נחושה מאוד ולא מתפשרת. אינספור פעמים הוא התבטא כי אין תחרות בשוק הסלולר וכי קיים בו כשל שוק. קשה לראות כיצד כחלון ייסוג מעמדתו זו, לאחר שחזר עליה כל כך הרבה פעמים. עם זאת, קיימת פירצה שאותה עשויות החברות לנצל. הבוס של כחלון, כלומר בנימין נתניהו, לא היסס בעבר לחזור בו מעמדותיו המוצהרות. לא מן הנמנע כי חברות הסלולר יפעילו עתה לחצים על ראש הממשלה ויבקשו את התערבותו.

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully