וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פישר: "לא מצפה שניפגע מהמשבר באירופה"

5.5.2010 / 11:22

הנגיד טען כי השפעה על המשק הישראלי צפוייה רק באם כלכלת ארה"ב תיפגע מהמשבר והעריך כי הסבירות לכך נמוכה. בנושא מחירי הנדל"ן אמר פישר: "אנחנו לא מזהים בועה"

"אם המשבר באירופה ישפיע על ארה"ב איכשהו, כן נקבל מכה, אבל אני לא מצפה שזה יקרה" - המילים אלה התייחס היום (רביעי) לראשונה נגיד בנק ישראל הפרופסור סטנלי פישר למשבר הכלכלי הפוקד בשבועות האחרונים את האיחוד האירופי וגורר ירידות שערים ופסימיות בכלכלה העולמית כולה. "ערך האירו יורד חזק מאוד - זאת אומרת שזה ישפיע על הייצוא לאירופה משתי סיבות: הצמיחה שם תהיה יותר איטית וחוץ מזה שער החליפין הולך לכיוון נגדנו, אבל כל עוד נמשיך לשמור על מערכת פיננסית איתנה עם מדיניות אחראית, נוכל להמשיך".

פישר טען עוד כי "המדיניות הכלכלית של יוון היתה בלתי אחראית בעליל - 'פתאום' הם גילו שיש להם בעיה ענקית במשק ובחוב שלהם. פתאום הם גילו כי הם לא יכולים להמשיך ולממן גירעון כזה". להערכתו, מדינות אירופה יילחמו כדי לשמור על אחדות הגוש ולא להביא ליציאתן של מדינות מהשוק המשותף - אך במידה ואכן הנסיבות יחייבו, "ההיגיון ינצח", כדבריו.

בדיון מיוחד שהתקיים הבוקר בוועדת הכספים של הכנסת אמר עוד פישר: "יוון גילתה שלא רק שהמצב היה גרוע ממה שציפו אלא שהנתונים שהם הציגו היו לא נכונים. הם אמרו שהגירעון היה חמישה אחוז, והוא היה כ-13 אחוז".

פישר מסר היום לחברי הכנסת גם תחזית כלכלית לשנת 2011 ואמר כי הוא צופה צמיחה של 4 אחוז במשק הישראלי בשנה הבאה. בדיון מיוחד בוועדת הכספים של הכנסת על דו"ח בנק ישראל לשנת 2009 אמר פישר כי "בשבועיים האחרונים עדכנו את התחזיות שלנו והעלינו את התחזית לשנת 2010 ל-3.7% ולשנת 2011 התחזית היא צמיחה של 4%".

פישר השווה בין אחוז האבטלה בישראל לאחוז האבטלה בארצות הברית ובגוש האירו ואמר כי בארצות הברית אחוז האבטלה גדל מ-5% לכ-10% בעוד שאחוז האבטלה בישראל לפני המשבר היה מעט מתחת ל-6% וכרגע עומד על קרוב ל-8%. "התוצאות אצלנו ביחס לאבטלה הרבה יותר טובות", אמר והוסיף כי "העודף במאזן התשלומים נותן לנו כרית ביטחון שנוכל להתמודד טוב יותר עם המשבר".

שוקל לאסור על קבוצות רכישה?

בתהייחסות לעליות המחירים החדות בשוק הנדל"ן בעת האחרונה אמר הנגיד: "מחירי הדירות עולים אבל אנחנו לא מזהים בועת נדל"ן". לדבריו, בבנק ישראל בודקים כעת באופן מדוקדק את השוק ואת ההשפעות השונות על המחיר. "יש הבדל בינינו לבין מדינות אחרות וצריך לבדוק - יש עלייה יחסית מהירה ויגיע הזמן ונצטרך לנקוט בצעדים אם יהיה צורך", אמר פישר שטען עוד כי בבנק ישראל דנים באופן מתמיד בשאלה האם לנקוט בצעדים שונים כדי לצנן את השוק, ובהם למשל פרסום איסור על קבוצות רכישה בתחום הדיור.

מאוחר יותר, לאור ריבוי התגובות על דבריו, נסוג פישר מהצהרתו זו בוועדת הכספים ומסר בתדרוך לעיתונאים כי הובן שלא כראוי ושהתכוון לומר בדבריו כי נשקלים צעדים נוספים בדומה לצעד שכבר ננקט על ידי המפקח על הבנקים, במסגרתו אשראי לקבוצות רכישה נחשב ע"י הבנקים כשמכנתא ולא כאשראי עסקי.

נגיד בנק ישראל אמר עוד כי "דבר נוסף שהיה חשוב להצלחה שלנו זה שהתקציב היה במצב טוב. היה לנו גירעון גדול ב-2003 אבל ביחס ליוון היום זה היה קטן. מה שהיה חשוב כאן, לו לא היו לנו ערבויות אמריקאיות היינו משלמים ערבויות הרבה יותר גבוהות. ביוון הריבית התחילה לעלות ויש שם תהליך לא יציב. הריבית הגבוהה יותר מגדילה את ההסתברות שלא תוכל להחזיר את החוב".

הנגיד התייחס גם לתקציב הדו שנתי ואמר כי "לא הייתי נגד התקציב, חשבתי שזה היה שינוי שלא תהיה לו השפעה גדולה. עכשיו אני חושב שזה יתרון ונותן ביטחון למשרדים לתכנן את ההוצאות שלהם באופן יותר בטוח. זה חשוב לא להצטרך לשנות את התוכניות כל רגע".

פישר צפה כי "בגלל הצמיחה, הגירעון יהיה קטן ממה שהממשלה תכננה. במקום 5.5% הוא יסתכם בארבעה אחוזים בלבד. בארצות הברית, גוש האירו ויפן ב-2009 הצמיחה הייתה שלילית. באירו יותר שלילית וביפן שיא של צמיחה שלילית של יותר מ-5.2%, אך היא צפויה לצמוח בקצב מהיר יותר מאירופה". הנגיד הוסיף כי הוא צופה "שאירופה תצא בקצב מאוד איטי מבעיותיה הכלכליות".

עדכון ראשון: 10:19

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully