וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות המשבר: מציאות ביוון וספרד

מאת שלומית צור

10.5.2010 / 11:50

לפי חברת אינטר ישראל, נכסים המושכרים לחברות בינלאומיות במדינות המשבר הן יעד אטרקטיבי במיוחד. משקיעי הנדל"ן עוזבים את בריטניה ומסמנים את ארה"ב כיעד הבא

קבוצת יועצי קבוצת הנדל"ן הבינלאומית Cushman & Wakefield פירסמה ערב המשבר באירופה את צפי החברה למחירי שוק המשרדים במדינות השונות ל-2010. כעת, עם התפשטות המשבר באירופה, סבורים בחברת אינטר ישראל השותפה בקבוצה, כי במדינות שנפגעו מהמשבר בצורה הקשה ביותר, ניתן למצוא את הפוטנציאל המניב הגדול ביותר.

מהנתונים שפורסמו, עולה כי בראש טבלת השקעות בנדל"ן המסכמת את 2009, עומדת סין, אחריה בריטניה ובמקום השלישי ארה"ב, שרק ב-2008 עמדה בראש הטבלה. באינטר ישראל מעריכים כי ב-2010 ארה"ב תתפוס את מקומה של בריטניה כיעד האטרקטיבי להשקעה. "עם פרוץ המשבר הכלכלי בסוף 2008 בריטניה סומנה כמטרה טובה להשקעה, והיום זאת ארה"ב", אומר מנהל מחלקת השקעות באינטר-ישראל, אופק גבאי. ואכן בדצמבר 2009 רכשו חברות הביטוח מנורה והראל מתחם משרדים במזרח בריטניה, המושכר לחברת ביטוח בריטית ל-20 שנה ב-900 מיליון שקל - ומניב תשואה של 8% לשנה.

"כל ההערכות כיום לגבי ארה"ב הן שזו מדינה שתעבור חוויה מתקנת", מוסיף גבאי. "הגופים המוסדיים שנכנסו בעבר לבריטניה, משנים כיוון, נוטשים את בריטניה ונכנסים לארה"ב. בתקופת המשבר הכלכלי של 2009 נרשמו תשואות של 13%-12% בנכסים מניבים בבריטניה, והיום ההתאוששות המהירה הורידה שם את התשואות ל6%-5%. המשקיעים מזהים את השינוי ועוברים לארה"ב שם ניתן למצוא תשואות של 8%-7%, ולכן הם רואים בה את היעד הבא. ברבעון הראשון של 2010 ניכרת התייצבות בבריטניה ואין עסקות שיורדות מ-5% תשואה".

כתוצאה מכך, אומר גבאי, משקיעים ישראליים מתעניינים פחות ופחות באנגליה ונושאים את פניהם לעבר ארה"ב. יחד עם זאת מדגיש סמנכ"ל אינטר ישראל, יורם בלומנטל, כי העובדה שחלה שחיקה בשער החליפין בעקבות המשבר הנוכחי, הביאה לכך שההשקעות במדינות אלה משתלמות יותר.

המשבר באירופה: הזדמנות למשקיעים

באינטר ישראל סבורים כי המשבר הנוכחי שפרץ בשבועות האחרונים באירופה, הוא פתח להזדמנויות שהמשקיעים צריכים לנצל, בעוד שמומחי שוק ההון סבורים מנגד כי השקעות במדינות ה"משבריות" הן בגדר הימור. "ברמת המאקרו לב הבעיה במדינות מסוימות באירופה היא בעיית החוב שלא תיפתר בטווח הקצר", אמר יוסי מעלם, כלכלן המאקרו הראשי בבית ההשקעות אנליסט. "ביוון וספרד ישנם מאפיינים שונים לחוב, כאשר ביוון החוב גבוה ביותר מפי 2 מהחוב של ספרד". עם זאת, מצביע מעלם על בעיה לא פשוטה בספרד: "הבעיה בספרד היא שגירעון הממשלה מצטבר ושיעור האבטלה בה הוא יותר מ-20%. בשנים הקרובות הגירעון צפוי לגדול משמעותית ולהגדיל את חובות הממשלה, תוך ירידה בצמיחה, מה שיגרום לרתיעה מצד משקיעים להשקיע כספים במדינה, מחשש להמשך הרעה פיסקלית. גם ביוון ממתינים לתהליך הבראה מורכב שלא ייפתר בשנתיים הקרובות, כך שהשקעה בנדל"ן במדינות אלה נהפכת להימור גדול".

באינטר רואים כאמור את אי הוודאות במדינות המשבר דווקא כפתח להשקעה מניבה מוצלחת: "אף אחד לא ייתן לגוש היורו להתפרק. העולם לא מוכן לעוד זעזוע כמו זה שהיה ב-2009", אמר גבאי לאור ההתפתחויות באירופה בחודשים האחרונים. "קשה לי לראות מצב שבו מדינה כמו ספרד תקרוס. למדינות כמו גרמניה וארה"ב יש המון מה להפסיד מכך. אך החובות והקשיים במדינות אלה יביאו להאטה בקצב הצמיחה באירופה בצורה משמעותית. ככל הנראה המשקיעים ימתינו לראות מה קורה באירופה ולא ימהרו לקנות".

עוד הוסיף גבאי, כי "דווקא בשל המצב של יוון וספרד שווה להיכנס אליהן היום ולהשקיע בנכסים מניבים, במיוחד בכאלה שמושכרים לחברות בינלאומיות. הרי לא משנה מה יקרה במדינות האלה, חברות כמו מיקרוסופט או פרוקטר אנד גמבל, ימשיכו לייצר שם ולא ייצאו מהמדינות. חברות כאלה הן שוכר טוב עם חוסן פיננסי שמעניק ביטחון בניגוד למצב השורר במדינות. צריך לנצל את ההזדמנות שהפחד שולט במדינות והמחירים מגיבים בהתאם. לא מדובר ב-Mass Market אלא בהזדמנויות בודדות שצריך למצוא ולנצל".

לעומת יוון וספרד אירלנד אינה יעד נכון להשקעה, סבורים באינטר ישראל. "המצב באירלנד קשה מאוד, ולכן בטווח הקרוב הבנקים הולכים להוציא כמויות גדולות של נכסים למכירה והמחירים צפויים עוד לרדת בשל כך", אומר גבאי. "צריך להמתין עד סיום המהלך של ניכוי הנכסים על ידי הבנקים, אז התשואה תתייצב וניתן יהיה לחשוב על השקעה. אותו תהליך, אגב, יקרה קרוב לוודאי גם ביוון ובספרד בעוד כשנה וחצי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully