וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יציבות כן, עתיד מזהיר לא

דפנה מאור

11.5.2010 / 9:40

דפנה מאור טוענת כי חבילת הסיוע עליה הסכימו שרי האוצר של האיחוד האירופי תבטיח שלא יהיו קריסות ושהמערכת הפיננסית תמשיך לתפקד - היא לא מבטיחה לאירופה עתיד כלכלי מזהיר

לקח להם הרבה זמן, אבל מנהיגי אירופה הראו ביום שני לפנות בוקר, שדבר אחד חשוב הם הפנימו מלקחי המשבר הפיננסי הקודם, זה שפרץ ב-2008: כשנתקלים בבעיה גדולה, צריך להניף פטיש ענק ולחבוט בה עד כלות. ההתנצחויות, הדיונים, המשא ומתן וההתמקחות שניהלו גרמניה, צרפת, יוון, הבנק המרכזי של אירופה ושותפות אחרות בגוש היורו בשבועות האחרונים בניסיון להביא לפתרון של המחלה היוונית היו כמו עקיצות יתוש בעורו של פיל.

מרגיזה מכל, למי שהמשבר הזה התמוטט על ראשו, היתה התבצרותו של הבנק המרכזי של אירופה בעמדתו שאין עליו להזרים נזילות לשווקים ולסייע לתמוך בשווקים. בשביל לבלום את האינפלציה בתקופה של משבר כלכלי חמור כל כך, לא צריך את הבנק המרכזי.

מובנת יותר היתה המחלוקת בין גרמניה, שלא רצתה לממן את הגירעונות היווניים, לבין צרפת, שנשיאה נחוש בדעתו להותיר חותם פאן-אירופי לדורות הבאים. ההתנגדות של הגרמנים לסיוע עלתה לקנצלרית אנגלה מרקל מחיר פוליטי עצום. ובסופו היא נסוגה מעמדתה, והפסידה בשתי חזיתות - בבית ובחוץ. ואולם בתמונה הגדולה יותר, ייתכן שבסוף השבוע נעשה הצעד שהציל את האיחוד האירופי מההתפוררות שחזו לו רבים.

הבנק המרכזי מתערב בשוק האג"ח

ההלוואות של טריליון דולר שיעמיד האיחוד האירופי - כלומר, שיעמידו החברות העשירות שבו - למדינות שנקלעו לצרות, הן בדיוק הפטיש הגדול שהמשקיעים רצו לראות. אלא שהסעיף החשוב יותר בתוכנית היציבות שהציגו שרי האוצר של אירופה נמצא נמוך יותר ברשימה: הבנק המרכזי הודיע שיתערב בשוק האג"ח, ובאמצעות פעולות של מימון מחדש לטווח קצר, יספק לו נזילות. לא רק שהמהלך הזה היה נחוץ כדי לבלום את ההידרדרות בשווקים, אלא שמדובר בצעד גדול ליציאה מהבונקר שבו התבצרה מדיניות הבנק מאז הוקם.

כמה אנליסטים טוענים כי טריליון דולר הם הרבה מעבר לצורכיהן של המדינות האירופיות שבקשיים. אך במקרה שתיווצר הסלמה או יתעורר משבר פיסקלי חדש ולא צפוי באירופה, ייתכן שלא יהיה לבנק מנוס מלהדפיס כסף. הרעיון של פיחות ביורו עלול לגרום חולשה ודפיקות לב מואצות לז'אן קלוד טרישה, צרפתי בעל סגנון בנקאות גרמני להפליא, אבל תוצאות הפגישה ביום שני מראות ששרי האוצר של האיחוד נשלחו על ידי אדוניהם להבהיר לבנק המרכזי וגם למדינות הבדלניות מי בעל הבית.

העליות החדות בבורסות, בשער היורו ובשערי האג"ח של המדינות שבקשיים לא נראו כבר חודשים, אם לא שנים, בשווקים. מדובר, כמובן, בתגובה היסטרית ואולי יותר בלתי רציונלית מהנפילות הקשות של השבועות הקודמים. אירופה לא יצאה ממשבר - היא רק הבטיחה להתמודד עמו באמצעים קשוחים ולא ללטף אותו על הראש ולנזוף בו. ההצלחה של המהלך תבטיח שלא יהיו קריסות ושהמערכת הפיננסית תמשיך לתפקד. היא לא מבטיחה לאירופה עתיד כלכלי מזהיר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully