וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התפוצץ המו"מ על הרפורמה בהשכלה הגבוהה

מירב ארלוזורוב

11.5.2010 / 8:47

על רקע מחלוקת תקציבית בין משרד האוצר ובין הות"ת (זרוע התקצוב של המועצה להשכלה גבוהה), המשא ומתן נקלע לקשיים מיד עם תחילתו

המשא ומתן על הרפורמה בהשכלה גבוהה נקלע לקשיים חמורים מיד עם תחילתו, זאת על רקע מחלוקת תקציבית עזה בין האוצר ובין ות"ת (זרוע התקצוב של המועצה להשכלה גבוהה). בפגישה שנערכה אתמול בלילה בין יו"ר הות"ת, מנואל טרכנטברג, ובין ראש אגף התקציבים באוצר, אודי ניסן, התברר כי התקציב שמבקש טרכטנברג לשם ביצוע רפורמה בהשכלה הגבוהה אינו מקובל על האוצר.

תקציב ההשכלה הגבוהה עומד היום על 7 מיליארד שקל בשנה. טרכטנברג הגיש תוכנית חומש להשכלה הגבוהה, תוכנית שנהנית מגיבויו של שר החינוך גדעון סער, ולפיה במהלך חמש השנים הקרובות יקלטו 1,660 מרצים חדשים באוניברסיטאות - גידול נטו של 840 המרצים (לאחר פרישה צפויה של 820 אנשי סגל בחומש הקרוב), גידול של כמעט 20% בסגל האקדמי באוניברסיטאות בארץ. לאחר גידול זה אמור יחס המרצים לסטודנטים באוניברסיטאות לרדת ל- 1 ל-20, לעומת יחס של אחד ל-24 כיום. יש לציין כי לפני 15 שנה יחס הסטודנטים למרצים באוניברסיטאות בארץ עמד על אחד ל-17.

לשם גיוס של 840 מרצים חדשים נטו, לצד הגדלה ניכרת של תקציבי המחקר העומדים לרשות האוניברסיטאות, נדרשת הגדלה ניכרת של תקציב ההשכלה הגבוהה. על פי הערכות הות"ת מדובר בהגדלת התקציב מ-7 ל-9-10 מיליארד שקל בתוך חמש שנים, משמע גידול של 40% בתקציב. להערכת אגף התקציבים מדובר בגידול גבוה בהרבה של התקציב.

באוצר סרבו להעמיד לרשות ההשכלה הגבוהה תקציבים גבוהים כל כך, בין השאר משום שתקציב המדינה משועבד להגדלת ההשקעה בתחבורה - בהתאם לתוכנית התחבורה הארצית שמקדם ראש הממשלה נתניהו. אי לכך, המשא ומתן נקלע למבוי סתום כבר בפתיחתו.

המדינה מציעה: הפנסיה עלינו

ל-TheMarker נודע כי משרד האוצר מוכן, במסגרת המו"מ, לקחת את כל ההתחייבויות הפנסיוניות של האוניברסיטאות - 24 מיליארד שקל עתידיים, כמיליארד שקל בשנה כבר בשוטף - על תקציב המדינה, וזאת בתמורה להסכמת המרצים למתווה הרפורמה.

בנוסף, ידרוש האוצר הרעת תנאי פנסיה, בדומה לזו שהיתה בקרנות הפנסיה הוותיקות של ההסתדרות - הצמדת גמלת הפנסיה למדד ולא לשכר העובדים הפעילים, דמי ניהול של 1.5% שישלמו הגמלאים, ביטול תוספות יוקר ייחודיות ששולמו באוניברסיטה העברית, וכן דרישה נוספת להגדלת תגמולי הפנסיה של המרצים הפעילים ב-1.5%. משמע, המרצים הפעילים יפרישו לפנסיה התקציבית שלהם 3.5% משכרם במקום 2% כיום (2% הוא השיעור המקובל להפרשה בקרב עובדי המדינה).

בניגוד לרפורמה שהיתה בקרנות הפנסיה הוותיקות, האוצר אינו מתכוון לפגוע בהבטחה הפנסיונית הנתנת למרצים. משמע, המרצים ימשיכו ליהנות מהבטחה של גמלת פנסיה בגובה 70% משכרם האחרון.

האוצר גם אינו מתכוון לערבב את הסכמתו לחלץ את האוניברסיטאות ממצוקתן הפנסיונית, עם דרישה לגמישות ניהולית - משמע, שינויים בהסכם השכר של המרצים. בשלב זה, האוצר מתכוון להתמקד רק במו"מ על הרפורמה בהשכלה הגבוהה - בשל רצונו להבטיח את הצלחת הרפורמה.

ות"ת דורשת, לשם הרפורמה בהשכלה גבוהה, להגדיל את תקציבי ההשכלה הגבוהה מכ-7 מיליארד שקל כיום ל-9-10 מיליארד שקל בתוך חמש שנים - גידול של כ-40%. הגידול בתקציב אמור להיות ממומן מתוספת של תקציב המדינה, וכן מהעלאת שכר הלימוד של הסטודנטים - לצד פיתוח מקורות עצמאיים של האוניברסיטאות. באוצר שוקלים את הצעת הרפורמה בחיוב, אבל עדיין אין שם הסכמה למלוא התקציב שדורשת ות"ת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully