וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"שכר הבכירים הוא חזירות"

מוטי בסוק

11.5.2010 / 10:55

במפגש בנושא תקציב המדינה, אמר ראש אגף התקציבים באוצר אודי ניסן, כי שכר הבכירים אינו סביר ונובע מאי קבלת החלטות נכונות. ניסן הוסיף: "מקווה שלא נגיע לצעדים חקיקתיים"

"אני לא יודע כמה צריך לשלם, אבל שכר חלק מהבכירים במשק נראה גם לי גבוה מדי" - כך אמר אתמול, בביקורת פומבית ראשונה על שכר הבכירים במשק, פרופ' יוג'ין קנדל, ראש המועצה הלאומית לכלכלה במשרד ראש הממשלה.

במפגש בנושא תקציב המדינה שנערך אתמול במכון ון ליר בירושלים השתתפו גם ראש אגף התקציבים באוצר אודי ניסן וראש חטיבת המחקר בבנק ישראל קרנית פלוג. את המפגש הנחה גיא רולניק, העורך הראשי והמייסד של TheMarker.

קנדל אמר כי אחת הבעיות במשק הישראלי היא קיומן של חברות ענק עם מבנה שליטה בצורת פירמידה (כמו אי.די.בי של נוחי דנקנר, מ"ב). לדבריו, הבעלים בחברות אלה משלם לבכירים 6 שקלים מכל מאה שהם מקבלים - והציבור משלם את 94 השקלים הנותרים.

קנדל ציין כי בנושא שכר הבכירים יש שתי בעיות - איך לשלם וכמה לשלם. הוא הוסיף כי הבעיה קיימת בכל העולם, ועדיין לא נמצאה הנוסחה המנצחת לתשלום שכר לבכירים. עם זאת, הוא אינו תומך בהצעת החוק של הח"כים שלי יחימוביץ וחיים כץ, שכן קל לעקוף אותה.

ניסן טען כי "שכר חלק מהבכירים הוא חזירות. מדובר בשכר לא סביר. הוא נובע מאי קבלת החלטת נכונות, אני מקווה שלא נגיע לצעדים החקיקתיים. צריך להכניס לנושא שכר המנהלים יותר היגיון, ביקורת ושקיפות ציבורית. התערבות ישירה יותר, למשל על ידי מדרגות מס חדשות, היא בעייתית, ואנחנו דנים בנושא".

"זו מלחמה של הציבור"

ניסן טען במהלך הדיון כי יותר מ-60% מכלל תשלומי השכר בצה"ל (שכר ופנסיה) מוצאים לתשלומי הפנסיה של אנשי וגמלאי הקבע. לדבריו מדובר בשיעור גבוה מאוד, שאם לא תימצא הדרך להפחית אותו משמעותית - צה"ל לא יוכל למלא את המשימות הצבאיות המוטלות עליו.

ניסן אמר כי מתווה ברודט לא פתר דבר - צה"ל מדבר על התייעלות, אבל לא מבצע דבר. הדיבורים על העלאת גיל הפרישה בצה"ל נמשכים כבר 10 שנים, לדבריו, אבל דבר לא זז.

"הדרג הפוליטי חייב, סוף סוף, לקבל החלטה על שינוי המגמה בצה"ל בכל הקשור למשכורות אנשי הקבע, רמות תשלומי הפנסיה וגובה כספי השיקום, שכן אחרת תיפגע יכולתו המבצעית", אמר. לדבריו ככל שהדבר ייעשה מוקדם יותר, המחיר יהיה נמוך יותר: "זו לא מלחמה שלנו, זו מלחמה של הציבור".

ניסן ציין כי האוצר מוגבל בקביעת תקציב המדינה ל-2011-2012 ל"משחק" של מיליארדי שקלים בודדים. זאת מכיוון שעיקר התקציב - המועבר לביטחון, חובות, בריאות, חינוך ומשכורות - קשיח. לדבריו, בחודשים הקרובים "נקבל 50 החלטות נקודתיות על שינוי בסדרי עדיפויות והתייעלות", הוסיף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully