וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"היצואנים ייאלצו לחפש שווקים חדשים"

מוטי בסוק

12.5.2010 / 7:40

החשב הכללי שוקי אורן, אמר כי ישראל עלולה להיפגע פעמיים מהמשבר: חולשת הכלכלות באירופה תקטין את הביקושים ליבוא ישראלי, וחולשת האירו תפגע ביצואנים הישראלים

יחידת החוב הממשלתי בחשב הכללי באוצר ביצעה באחרונה עסקות החלף (סוואפ) בגובה של מאות מיליוני דולרים, שבהן הומר חוב המדינה מדולרים ליורו - כך נודע ל-TheMarker. עסקת ההחלף, יחד עם הנפילה הנמשכת של שער היורו שצברה תאוצה בימים האחרונים, הקטינה את החוב הממשלתי הישראלי בשיעור משמעותי.

החשב הכללי באוצר, שוקי אורן, אישר אתמול את הפרטים. אורן הזכיר כי רק באחרונה השלימה ישראל הנפקת ענק של אג"ח ממשלתיות נקובות ביורו, בהיקף שיא של 1.5 מיליארד שקל. מטרת ההנפקה היתה לגוון את חובות המדינה, שרובם בדולרים. בפועל, בשל הכרסום המתמיד לאחרונה בשער היורו, הנפקה זו מתבררת כמוצלחת עוד יותר מההערכות המוקדמות.

לדברי אורן, הייסוף ביורו שלשום והעליות הגבוהות בבורסות בעקבות פרסום חבילת הסיוע ליוון ולמדינות אחרות באירופה, היו צפויים. מצד שני, נפילת היורו והבורסות אתמול מובנות פחות, אם כי לדעת אורן לא רצוי לעקוב אחרי ההתפתחויות בשוק המט"ח ולהסיק מסקנות אחרי כל יום.

"נראה כי לאחר האופוריה של שלשום באה ההתפכחות של אתמול", אמר אורן. "אנשים אמרו לעצמם ולאחרים, 'רגע, הפתרון של שלשום הוא מימוני, הוא לא כלכלי. הוא בא לתת ליוון ולמדינות אחרות אוויר לנשימה, אבל הפתרון האמיתי הוא הכלכלי, וכאן אין לנו בינתיים בשורות'. אירופה בצמיחה מאוד נמוכה. התקציבים בחלק מהמדינות גירעוניים. הלוואות הן לא הפתרון. הן מאפשרות להתקיים, אך הפתרון הכלכלי האמיתי צריך לבוא דרך הצמיחה".

"העלאת מסים פחות רצויה"

לדברי אורן, גם בצמצום הוצאות הממשלות - הפתרון הנראה לעין - יש בעייתיות. "העלאת מסים פחות רצויה, שכן היא תיצור אווירה קודרת. גם קיצוץ בהוצאות לא יעבור בצורה פשוטה, שכן אז נכנסים לתמונה המייצבים האוטומטיים", אמר אורן.

לדעת החשב הכללי, למשבר באירופה יהיו השפעות שליליות על כלכלת ישראל, שעלולה להיפגע פעמיים: חולשת הכלכלות ביבשת השכנה תקטין את הביקושים ליבוא ישראלי, וחולשת היורו תפגע ביצואנים הישראליים. מצד שני, מציין אורן, הדולר מתחזק, ואתו היצוא לארצות גוש הדולר. לדבריו, "יש לפתח אזורי יצוא אחרים. המצב הטוב של ישראל יאפשר לה להסיט שווקים".

פרופ' דני צידון, ראש חטיבת שוקי הון בבנק לאומי, סבור כי העליות של היורו והבורסות שלשום היו גבוהות מדי, ואתמול בא התיקון המתבקש.

צידון מאמין כי הירידה של היורו טובה לאירופה. מעבר לכך, היא יזומה על ידי קברניטי האיחוד המוניטרי האירופי, במטרה להוריד את היורו בתהליך מושכל ובאופן הדרגתי לאזור ה-1.1-1.2 דולר. לפי צידון, יורו חלש יאפשר לכלכלות דרום אירופה להיות תחרותיות, לייצר, לצמוח, לייצא ולחזור לעצמן. הגדלת התחרותיות של אירופה מול העולם, תאפשר למדינות להחזיר, בעוד שנים, את החובות.

צידון מזכיר כי לפני זמן לא רב, שער היורו היה גם 1 דולר ופחות. "אנחנו הישראלים לא צריכים לכעוס ולבכות על היורו החלש", אומר צידון. "אנחנו צריכים להיערך ליורו החדש לטווח הקצר והארוך. לטווח הקצר צריך לדעת להתגונן מול היורו החלש. כל מי שמייצא לגוש היורו צריך להגן על עצמו. בטוח הארוך היצוא לאירופה עלול להיות לא כדאי, וצריך לחפש שווקים אחרים - ארה"ב, המזרח הרחוק ועוד. המיתון באירופה יהיה ארוך וכואב. מה שכן, יהיה כדאי לייבא מאירופה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully