וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ללא מערכת נגד חטיפות לא תטוסו ארצה"

זוהר בלומנקרנץ

12.5.2010 / 12:40

משרד התחבורה קיים מפגש עם ראשי אירגון הטייסים הבינלאומי ודרש מהם את השימוש במערכת "קוד פוזיטיבי" שנועדה להתריע על חטיפות מטוסים כתנאי לטוס לישראל וממנה

"חברת תעופה שלא תצטייד במערכת החדשה - "קוד פוזטיבי", שנועדה להתריע על חטיפת מטוסים, לא תורשה לטוס ארצה" - כך אמר היום דני שנער, קצין הביטחון הראשי של משרד התחבורה, בתום מפגש עם ראשי אירגון הטייסים הבינלאומי - איפלפ"א וארגון חברות התעופה הסדירות - יאט"א, שהתקיים בירושלים.

ראשי האירגונים הבינלאומיים הביעו במפגש התנגדות להרחבת השימוש במערכת החדשה שפותחה ע"י חברת אלביט והבהירו, כי ימליצו לחברות התעופה ולטייסים, שלא לשתף פעולה עם ישראל בנושא.

המערכת הוכנסה לפני כחודשיים לשימוש ראשוני, בחמש חברות תעופה זרות, לאחר שתוקנו הליקויים שנתגלו במהלך ניסויים ב-2009. בכוונת משרד התחבורה להרחיב בהדרגה את השימוש בה לכל חברות התעופה אשר טסות ארצה. חברות התעופה שהחלו לעשות שימוש מבצעי במערכת הן: קונטיננטל איירליינס, אייר קנדה, דלתא איירליינס, יו.אס אייר ואתיופיאן איירליינס.

מערכת ההתרעה פועלת באמצעות כרטיס אלקטרוני חכם, בו מצוייד כל טייס. לקראת הנחיתה בישראל, אמור הכרטיס לשדר למרכז בקרה שהוקם בבית דגן, אות זיהוי אישי לכל טייס.

דני שנער, מנהל אגף הביטחון במשרד התחבורה והאחראי על האיבחון המוקדם של הטיסות המגיעות למרחב האווירי של ישראל אמר כי "ללא יישום מערכת הקוד הפוזטיבי באופן כולל ומקיף לכל הטיסות, נתקשה מאוד לאבחן מטוס חטוף הנשלט ע"י מחבלים והמוטס לעבר ישראל, במטרה לרסקו אל מול יעד, לשם ביצוע מגה פיגוע".

התנגדות בקרב הארגונים הבינלאומיים של הטייסים

בכירי הארגונים הבינלאומיים של הטייסים ושל חברות התעופה הסדירות, הביעו במפגש חששם, כי המערכת החדשה דווקא תסכן את הטייסים ואת חיי הנוסעים וכי ישראל עלולה ליירט בטעות או להפיל מטוס חטוף לפני הנחיתה בארץ.

לטענתם המערכת אינה בטוחה לשימוש ולכן ימילצו לטייסים ולחברות התעופה, להתנגד לשיתוף פעולה עם ישראל בנושא ולא להסכים לשימוש במערכת החדשה בטיסותיהם ארצה.

הניסוי במערכת החל ב-1 לדצמבר 2009 והשתתפו בו שלוש חברות תעופה זרות: דלתא איירליינס, אייר קנדה ואתיופאן איירליינס. בסך הכל מדובר היה בכ-2,000 טייסים ו-450 טיסות.

משרד התחבורה הפסיק ב-15 לאפריל 2009 את הניסוי במערכת הקוד הפוזטיבי שנועדה להתריע על חטיפת מטוסים ופיגועי טרור; ההודעה על השלמת הניסוי נשלחה לחברות התעופה, יומיים בלבד לאחר שימוש כושל של קברניט חברת דלתא איירליינס, ביום שבת, (ה-11 לאפריל 2009) בכרטיסו האלקטרוני האישי.

מטוסי קרב של חיל האוויר הוזנקו אז בצהריים, לעבר מטוס של חברת דלתא איירליינס האמריקאית שעמד לנחות בנתב"ג, לאחר שהטייס דיווח, כי המטוס נחטף. הסתבר כי מדובר היה בשגיאה בהפעלת מערכת האבטחה, עקב בעיה בכרטיס האלקטרוני. במטוס היו 105 נוסעים. במשרד התחבורה ניתחו את תוצאות הניסוי והתגלה כשל בכרטיס האלקטרוני. חברת אלביט תיקנה את הליקויים והכניסה שינויים בכרטיס החכם, לקראת הפעלתה מחדש של המערכת. ואכן, זו הוכנסה מחדש לשימוש ב-1 לינואר השנה, בחמש חברות תעופה זרות אשר טסות לישראל.

לדברי שנער, בשלושת החודשים האחרונים נחתו כ-500 טיסות מסחריות, בלא תקלות עם המערכת החדשה ולא היה שום אירוע ביטחוני אשר הצריך הזנקת מטוסי קרב של חיל האוויר למטוסי חברות תעופה חשודים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully