וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכירו את הנסיך הכלכלי של דובאי

ג'ון דפטריוס

14.5.2010 / 5:30

בזמן שדובאי נאבקת בחוב של 55 מיליארד דולר, נפגש ג'ון דפטריוס, פרשן הכלכלה של רשת CNN במזה"ת, עם השיח' אחמד בין סעיד אל מכתום, כדי להבין ממנו איך יוצאים מהמינוס

הוא נסיך בעל מספר כובעים, אשר כולם היו תפקידי מפתח בהתפתחות של דובאי עד כה ולפריסה מחדש של חובותיה הכלכליים בעתיד: השיח' אחמד בין סעיד אל מכתום מנהל את קו התעופה ונמלי התעופה של דובאי ובו-זמנית מפקח על וועדת הכספים הבכירה של הנסיכות. בראיון שקיימנו בדוכן של קווי התעופה של הנסיכות ביריד הנסיעות הערבי, דיברנו על נושאים בכל קשת התחומים בהם הוא מכהן כמפקח.

המשקיעים בדובאי רוצים להגיע להסכמה על פריסה מחדש של החוב, שעומד על 23 מיליארד דולר. זו אינה משימה פשוטה, כאשר מעורבים קרוב ל-100 בנקים והנושים המקומיים מתלוננים שאינם מקבלים יחס הולם מהנסיכות.

השיח' אחמד דיבר על סגירת עסקה בשבועיים שלושה הקרובים, ודיבר בישירות כאשר ציין שלדעתו העסקה הנוכחית "היא עסקה נדיבה לכולם". בהערה שכוונה לנושים המקומיים, הוא אמר: "הם צריכים לחשוב על הטווח הארוך כאן בדובאי". לא צריך להיות מדען אטום כדי לקרוא בין השורות.

מהמסקנות העולות מהראיון שלנו, יחד עם הנתונים המגיעים מחוקרים עצמאיים ושיחות עם האנשים בשטח, אפשר להבין שעכשיו מגיע הסוף לשישה חודשים מאד לא נעימים.

תחילה, מספר עובדות: Colliers International ציינה שמחירי הנדל"ן עלו ב-2% ברבעון הראשון של השנה. קבוצת הנדל"ן הייתה מעט זהירה בהערכה שלה וציינה כי מספר השלמות עסקה יגרמו לירידה חזרה של המחירים לקראת סוף השנה. צילמנו את כתבות הטלוויזיה שלנו במרינה של דובאי, שם מתחדש הביקוש, אולם ניתן לראות מלאי של דירות ריקות ולכך יתווספו עוד, כיוון שהבנייה מתחילה לחזור לתאוצה. בסוף 2009, אזור המרינה היה דומם כיוון שהמנופים עמדו דוממים כתוצאה מנפילות האשראי.

דובאי גילתה שהיא לא נפרדת מהעולם

במהלך הראיון, השיח' אחמד לא הסתיר את העובדה ששוק הנדל"ן יתאושש בצורה איטית. הוא דיבר על רענון ציפיות אצל המשקיעים ועל כך שהשנים 2005 – 2006 הן מדד מדויק יותר לחיזוי העתיד מאשר שנת 2007, שהייתה שיא תקופת ההתלהבות.

כאשר נשאל מהו הלקח המרכזי שלמד במהלך ששת החודשים האחרונים בהם כיהן כיו"ר וועדת הכספים הבכירה של דובאי, השיח' אחמד השיב שהיה זה הגדרת עסקי הליבה של הנסיכות: שירותי מסחר / ייצוא, תיירות, ושירותים פיננסיים. לא במקרה פסח על מגזר השקעות הרכוש, והנהן בהסכמה כאשר שאלתי אם דובאי חדלה מלפתוח דלתותיה לספקולנטים.

נתונים נוספים מצביעים על התאוששות בדובאי, אם כי ההתאוששות המדוברת אינה חזקה כפי שחזה השיח' אחמד כאשר ציין ש-5% צמיחה בטווח הבינוני זו הערכה שמרנית. תנועת המטענים עלתה ב-28% ברבעון הראשון ותנועת נוסעים עלתה ב-20%. מכירות קמעונאיות יציבות אף הן ובכך מעידות שתושבים והתיירים אינם לחוצים במזומן ויכולים להביע ביטחון לגבי העתיד.

דובאי – כמו האזור כולו למען האמת – גילתה בדרך הקשה שאינה פועלת בבידוד. הנסיכות יצרה את הרוח הרעה של עבירות כלכליות בעונת הסתיו בשנה הקודמת, והפיצה את החשש ממזרח למערב. כיום, הבנייה מחדש החלה במרץ, אך טרגדיית יוון והאיחוד האירופי בעיצומה וחולשת אל מעבר לגבולות המדינות החדשות החברות באיחוד, בולגריה ורומניה. על אף שייתכן שזוהי תגובה מוגזמת בוול סטריט, בקהיר ובדובאי, הדבר יגרום לזמנים מתוחים בעתיד הקרוב, בדיוק בזמן שרבים כבר קיוו שההתאוששות מתחילה ובגדול.

נוסף לכך, אסור לנו להתעלם מהעובדה שלדובאי חוב פתוח של 55 מיליארד דולר, אותו עליה לשלם במהלך ה-18 חודשים הקרובים. זו הסיבה בגללה השיח' אחמד, מבלי להישמע אופטימי מדי, רצה למתוח גבול בחול לפני הנושים המקומיים שלו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully