וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נוחי דנקנר מוכר את כלל ביטוח

נועם בר

13.5.2010 / 8:05

במהלך נדיר ומהיר, מציע הטייקון את חברת כלל ביטוח למכירה למשקיעים זרים. דנקנר אינו מעוניין בעימות ציבורי עם הממשלה - ומוותר על אחד ממוקדי הכוח העיקריים שלו

רק יומיים חלפו מאז נאום ראש הממשלה בנימין נתניהו, שבו טען כי הוא פועל לצמצום הריכוזיות במשק - והצהיר כי יטפל בבעיית הבעלות של תאגידים עסקיים על חברות פיננסיות. והנה מתברר כי יש מי שמקדים את הטיפול של המדינה בריכוזיות: איש העסקים נוחי דנקנר, בעל השליטה בקבוצת אי.די.בי, החליט לוותר על אחד ממוקדי הכוח העיקריים ולמכור את כלל ביטוח, הנכס הפיננסי שלו.

את המכירה מרכז בנק ההשקעות האמריקאי גולדמן סאקס, בפרויקט שמכונה בשם הקוד "קוגר". גולדמן פנה למשקיעים פיננסיים ואסטרטגיים אמריקאים.

בוויתור על כלל ביטוח מונע מעצמו דנקנר עימות ציבורי עם הרגולטור, ומקדים את המגמה שהסתמנה בהצהרות של נתניהו מיום שני, בהכרזות של שר האוצר יובל שטייניץ ובהמלצות של נגיד בנק ישראל סטנלי פישר.

נתניהו נאם בעקבות הצטרפות ישראל לקבוצת המדינות המפותחות OECD. ראש הממשלה אמר כי במשק קיימת בעיית ריכוזיות גדולה, שנובעת "משליטה רוחבית של פירמידות שליטה שמפחיתות את התחרות. במקום להתחרות בצורה שוויונית, נוצרים חסמים לתחרות על ידי בעלות צולבת, שמגיעה לפעמים לרמה כזו שהיא פשוט בולמת תחרות.

"יש כמה צעדים שאנחנו נצטרך לנקוט", אמר נתניהו. "למשל, שאלת הבעלות על מוסדות פיננסיים. האם ניתן לתאגיד עסקי להיות גם בעלים של עסקים פיננסיים. אנחנו מתכוונים לטפל בזה, אני מתכוון להוביל את המהלך הזה", הוסיף.

שטייניץ הודיע: גם הבנקים על הכוונת

גם שטייניץ הודיע כי בכוונתו להוציא את הבנקים וחברות הביטוח מידי הטייקונים. בנוסף, דו"ח שחיבר בנק ישראל הזהיר כי חברות האחזקה הגדולות בישראל מייצרות סיכון ליציבות המשק בעת משבר, והמליץ להגביל את פעילותן, להפריד את בין האחזקות הפיננסיות לאחזקות הריאליות, ולנקוט צעדים שיקשו על יצירת פירמידות של חברות.

כלל ביטוח נסחרת לפי שווי שוק של 4.5 מיליארד שקל, ודנקנר מחזיק ב-55% מהמניות, כאשר בנק הפועלים מחזיק באחזקת מיעוט של כ-10%. שלשום פירסמה כלל את הערך הגלום (EV) בחברה, המבטא את ההון העצמי של החברה ואת השווי המהוון של הרווחים העתידיים מעסקי ביטוחי החיים, הבריאות והפנסיה. מהם עלה כי נכון לסוף 2009 הסתכם ה-evבשווי גלום של 8.7 מיליארד שקל - גידול חד של 44% לעומת שוויו בסוף 2008.

נכון לסוף 2009 היא מנהלת נכסים בהיקף של 164 מיליארד שקל, כאשר כ-60 מיליארד שקל מנוהלים בחברה הבת כלל פיננסים וכוללים 30 מיליארד שקל שמנהלת חברה נכדה הפועלת בחו"ל, טיטניום. כלל עוסקת בתחומי הביטוח השונים - ביטוחי חיים, אלמנטרי ובריאות, כשבתחום הביטוח הכללי היא פעילה גם בארה"ב ובאירופה. בנוסף היא מחזיקה בקרן הפנסיה מיטבית עתודות, השלישית בגודלה בישראל, שמנהלת נכסים בהיקף של 12.6 מיליארד שקל. מלבד זה מנהלת הקבוצה בקופות גמל בהיקף של 33.5 מיליארד שקל, שעם עשרות הקופות שהיא מנהלת נמנית גם תמר - הקופה השנייה בגודלה בישראל.

כלל ביטוח מנוהלת בידי המנכ"ל שי טלמון והיו"ר אביגדור קפלן. את 2009 סיימה כלל עם רווח נקי של 267 מיליון שקל ורווח כולל של 858 מיליון שקל. בנוסף, לקבוצת כלל פעילות אשראי המרוכזת תחת חברת כלל אשראי ומימון ושלל אחזקות בסוכנויות ביטוח שונות, שהדומיננטית בהן היא סוכנות הביטוח תמורה.

אופנת הזרים שרוכשים פעילות פיננסית בישראל לא מתחילה בעסקה הנוכחית: קדמו לה קרן איפקס שחתמה עם קרן יורק על רכישת בית ההשקעות הגדול בישראל, פסגות. מלבד פסגות, חברת ג'נרלי האיטלקית מחזיקה בשליטה (70%) בחברת הביטוח מגדל.

בתחילת 2010, לאחר שאלי ברקת רכש את השליטה בבית ההשקעות דש-אייפקס, הוא הודיע כי בכוונתו לרכוש גם חברת ביטוח ולמזג אותה עם בית ההשקעות שבשליטתו. זאת כדי להחזיק בפעילות פנסיה המסתמנת כמנוע הצמיחה של השנים הבאות. כעת, עם הנחתה של קבוצת כלל על המדף, יצטרך ברקת לבחון את העניין, כשהמחסום העיקרי העומד בפניו הוא מגבלת רגולציה על החזקה של יותר מ-15% מענף החיסכון ארוך הטווח.

דובר אי.די.בי סירב להגיב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully