וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התאוששות בשוק מטוסי המנהלים בישראל

זוהר בלומנקרנץ

13.5.2010 / 8:15

בעת המשבר חששו מנהלים מהנזק התדמיתי שתסב להם רכישת מטוס, ומטוסים ישנים נמכרו - אך כעת השוק מתעורר. "אנשי עסקים שמריחים הזדמנויות רוכשים מטוסים", מסבירים בענף

"בראשונה מסתמנת מגמה של התאוששות בשוק מטוסי המנהלים והטיסות הפרטיות בישראל, ויש פעילות חדשה של אנשי עסקים בענף" - כך אמרו ל-TheMarker שני בכירים בענף התעופה העוסקים בנושא.

הבכירים הם עו"ד גל פלג, המתמחה בעסקות קנייה ומכירה של מטוסים פרטיים ושגיא בן דב, הבעלים של חברת גלובל ג'ט סולושן, המתמחה בתיווך לביצוע טיסות פרטיות ומכירות מטוסים פרטיים לאנשי עסקים בישראל ובעולם.

כמה עשרות ישראלים השתתפו בתערוכת EBACE - הנחשבת לגדולה בעולם למטוסי מנהלים ומסוקי מנהלים פרטיים שהסתיימה בסוף השבוע שעבר בז'נווה, שווייץ.

"ענף מטוסי המנהלים הפרטיים ספג מכה קשה ביותר מאז תחילת המשבר, לפני כשנה וחצי", אומר פלג. "כמות הטיסות ירדה בצורה משמעותית והיקף העסקות של מטוסי מנהלים ירד לכמעט אפס. נרשמו ביטולים רבים של רכישות מטוסים חדשים ומשומשים. דגמי מטוסי מנהלים נמחקו כמעט לחלוטין, והדרך היחידה לממשם היתה מכירתם לחלקי חילוף, בהפסד כספי ניכר. מדובר בעיקר במטוסים בני יותר מ-20 שנה".

במקביל, לדברי פלג, צצו הזדמנויות עסקיות. "נרשמה ירידה של עד 30% במחירים, הן של מטוסים חדשים והן של מטוסים משומשים. באחרונה, אנשי עסקים שיודעים 'להריח הזדמנויות' התחילו לרכוש מטוסי מנהלים - גם אנשים שהיו בעלי מטוסים וגם שחקנים חדשים בענף", הוסיף פלג.

ברבעון הראשון השנה נרשם בארה"ב גידול של 27.5% במכירת מטוסי סילון למנהלים פרטיים ונמכרו 426 מטוסים לעומת 334 ברבעון הראשון של 2009. בתחום מטוסי הפרופלור למנהלים פרטיים, נמכרו בארה"ב 289 ברבעון הראשון השנה, לעומת 246 בינואר-מארס 2009 - גידול של 17.5%.

לדברי פלג, גידול המכירות בישראל הוא בשיעור דומה. בישראל נמכרים שישה-שמונה מטוסי מנהלים בשנה; טווח המחירים נע בין 48 מיליון דולר למטוס סילון חדש מדגם גלובל אקספרס ויורד למיליון דולר, למטוס בן 25 שנה. בישראל יש 32 מטוסי מנהלים פרטיים.

"יש שכבה של אנשי עסקים שמתייחסת לעניין כהשקעה. אלה מצפים לעליית מחירים משמעותית, בשל הביקוש למטוסי מנהלים בעתיד הלא- רחוק", אומר פלג. "זאת, משום שיצרנים צמצמו את הייצור, סדרות נמחקו ועולם התעופה רק מתפתח, במיוחד בתעופה הפרטית".

תמריץ נוסף הוא יתרונות המס שגלומים ברכישת מטוס מנהלים, היות ועל פי חוקי המס, הפחת מגיע ל-30% בשנה על מטוס מנהלים. "אין פחת כזה על שום נכס דומה. בשל תמריצי המס מומלץ להחליף מטוס מנהלים מדי שלוש שנים וחצי", מסביר פלג.

"בסוף 2009 היו סימנים ראשונים לסוף המשבר"

"שוק מכירת המטוסים הפרטיים והטיסות הפרטיות כמעט ונמחק - לא היו טיסות פרטיות ולא מכירה של מטוסים פרטיים", נזכר בן דב, הבעלים של חברת גלובל ג'ט סולושיין, המתמחה בתיווך של טיסות פרטיות ומכירת מטוסים לאנשי עסקים. "בסוף 2009 היו סימנים ראשונים ליציאה מהמשבר. אנשי עסקים חזרו לטוס. ובשל המחירים הטובים שבו לרכוש מטוסים מנהלים".

לטענת בן דב, סיבה נוספת גרמה להאטה בענף. "אני לא חושב שהפסקת הפעילות בשוק המטוסים הפרטיים נבעה מקושי כלכלי. אנשי העסקים דאגו יותר לתדמיתם. הם דחו את קבלת המטוס הפרטי, או ביטלו את הקנייה כדי שלא להפגין עושר בעת משבר הכלכלי".

הטיסות של חברת גלובל ג'ט סולושן ירדו מ-70-80 בחודש, ל-30 טיסות ובשיא המשבר לחמש טיסות בלבד. לדברי בן דב החברה חזרה ל-70% מהתפוקה שהיתה בעבר.

בן דב לא משוכנע שההיקף יחזור לימים שלפני המשבר: "היתה ירידה בתפקוד בקרב יצרניות המטוסים הפרטיים. חברת ססנה, למשל, פיטרה אלפי עובדים וצמצמה משמעותית את פעילותה, תוך נקיטת צעדי ייעול, כמו סגירת קווי ייצור לשוק הבינלאומי. אבל השוק מתעורר, בעולם ובישראל, שאגב, נמנית על המובילות בעולם מבחינת מטוסים לתושבים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully