וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תעסוקה חרדית

אביטל מולאי

13.5.2010 / 10:05

השבוע התקיים דיון מיוחד, ביוזמתו של שר התמ"ת ובהשתתפות נציגי כלל הזרמים החרדיים, בנושא תעסוקת חרדים

שר התמ"ת, בנימין בן אליעזר, מינה מטה מיוחד שיציג הצעה לפעולה על סמך הדיון שהתקיים השבוע. הדיון עסק בדרכים להגברת ההשתתפות של המגזר החרדי במעגל העבודה ובשבוע הבא יתקיים דיון באותו נושא בלשכת ראש הממשלה נתניהו.

בדיון השתתפו, זה לצד זה, כלל מנהיגי הציבור החרדי המרכזיים, ביניהם שר הפנים אלי ישי; שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס; סגן שר האוצר יצחק כהן; סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן; סגן שר החינוך, מאיר פרוש; יו"ר ועדת הכספים, מרדכי גפני;
ראש עיריית מודיעין עלית, יעקב גוטרמן; ראש עיריית אלעד, יצחק עידן; ראש עיריית בני ברק, יעקב אשר; ראש מועצת רכסים, דן כהן; ראש מועצת בית"ר עלית, מאיר רובינשטיין;
מנהל מרכז בית יעקב החדש – ירושלים, ישעיהו ליברמן; מנהל הקמפוס החרדי בקריה האקדמית אונו, הרב יחזקאל פוגל; עורך עיתון משפחה, הרב משה גרילק; ראש עיריית בני ברק לשעבר, הרב מרדכי קרליץ; מנכ"ל המרכז החרדי להכשרה מקצועית, אברהם אורן; סגן ראש עיריית ערד יצחק מאיר וייס.  בנוסף – מטה משרד התמ"ת, נציגי משרד האוצר ונציגת הג'וינט.

עוני וצפיפות במגזר החרדי

בפתח הדיון אמר השר בן אליעזר, כי זימן את המשתתפים בכדי לדון בנושא שמעסיק אותו מיומו הראשון במשרד. "אנחנו חייבים לחשוב ביחד כיצד אנחנו מצליחים להכניס כמה שיותר עובדים בני העדה החרדית לתוך שוק העבודה. אני מסתובב בשטח, והמראות ברחוב החרדי קשים לי מאוד: מראות של עוני וצפיפות. זה לא לרוחי, בטח שלא לרוחיכם ואת זה עלינו לשנות".

השר סיפר על מספר "הפתעות חיוביות" שהיו לו במהלך התפקיד, כמו לראות 1,400 נשים שעובדות במודיעין עלית בחברות היי-טק. "אם יש 1,400 נשים כאלו שם, למה שלא יהיו 14,000? ", שאל השר.

בן אליעזר הוסיף כי "האוכלוסייה החרדית הינה אוכלוסיה איכותית, מסורה וחרוצה. בכל פגישותיי עם מעסיקים של עובדים חרדיים אני שומע רבות על יכולת הלמידה, המוטיבציה והמחויבות העמוקה שלהם לעבודה. למשק הישראלי אסור לוותר על תרומתה של אוכלוסיה זו. אני מאמין כי הגברת השתתפותם של בני המגזר החרדי תסייע הן לכלכלת ישראל והן למגזר החרדי עצמו".

צורך בסיוע תקציבי

שר הפנים אלי ישי אמר כי בשנים האחרונות חלה תפנית דרמטית בכל הקשור לרצון ולפתיחות של חרדים לצאת ולעבוד. השר ישי ציין לטובה את הפתיחות שיש באוצר ללכת לקראת, ולסייע בתקציבים שיאפשרו להכניס יותר חרדים לתוך שוק העבודה.

שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס פנה לבן אליעזר: "יש לך את היכולת להשפיע בזמן קצר ביותר, ואנחנו חייבים לגייס גם את משרד האוצר". השר אטיאס הדגיש כי הממשלה צריכה לתת לציבור להמשיך לחיות את חייו כמו שהוא חי אותם, אבל לתת לו את הכלים להתמודד עם הבעיה. "האוכלוסיה שלנו לא אוהבת לחיות בעוני, אבל מוכנה למשיך לחיות בעוני אם יציאה ממנו כרוכה בשינוי אורחות החיים. תראו כיצד ניתן לתעדף את האוכלוסייה, כך שיותר חרדים ישתתפו בשוק העבודה".

סגן שר האוצר, יצחק כהן הדגיש כי עלינו לפנות אל האוכלוסייה שאינה לומדת בלבד, וכי במשרד האוצר יש רצון לסייע.

יו"ר ועדת הכספים, מרדכי גפני אמר כי "רק אצל פואד אנחנו יכולים להתכנס כך. אנחנו רואים בו כתובת מעכשיו לטפל בנושא". הוא הדגיש כי נדרש פתרון מערכתי של כלל משרדי הממשלה לטובת העניין. בנושא זה ענה לו בן אלעזר: "למדתי בניסיוני הרב בממשלות ישראל כי המושג פתרון מערכתי הוא הדרך לקבור נושאים חשובים. אנחנו נתחיל לפעול, והמשרדים האחרים יצטרפו אלינו".

סגן שר החינוך, מאיר פרוש אמר כי "כולנו התאספנו כאן יחד לישיבה כי זה נושא שחשוב לנו". הוא הדגיש כי הנוכחים התאספו כדי לטפל באותם חרדים שרוצים לעבוד ומוכנים להשתלב במעגל העבודה, ולא באלו שלומדים – הנושא הזה צריך שיהא מטופל במקומות אחרים".

הצעות שעלו בדיון

- עידוד השכלה מקצועית לאוכלוסייה החרדית באמצעות מלגות קיום ומלגות לימודים וכן הכרה בלימודי הבסיס של המוסדות החרדים

- מסלולי תעסוקה: הרחבת המסלול הקיים והתאמה פרטנית יותר למגזר החרדי (מסלול תעסוקה הוא מסלול המאפשר סבסוד למעסיק הקולט עובדים מאוכלוסיות מוחלשות בשוק העבודה)

- הכרה בערים חרדיות כאזור פיתוח א' על מנת למשוך משקיעים

הרב יעקב גוטרמן, ראש עיריית מודיעין עלית אמר כי "כפי שיש מסלול תעסוקה לסיוע למעסיק- כך שיהיה לעובד/ת כך שישתלם לאישה החרדית לצאת לעבוד. לאפשר מעון ומשפחתון חינם לכל חרדית שרוצה לעבוד". בנוסף הציע לחברות שרוצות לבוא לערים בהן אין תשתית לתעסוקה, אין היצע והשכירות גבוהה – כפי שיש מסלול חוק עידוד השקעות הון- כך יהיה סיוע מעבר לתשתית – גם בדמי השכירות לחברות".

השר בן אליעזר סיכם את הישיבה: "ישיבה זו היא רק ההתחלה של הפעילות שלנו. אני מברך על הנכונות שלכם לסייע ולדון בנושא – אני יודע שזה לא קל עבורכם, ואני מבקש את המשך הסיוע שלכם בעתיד".

השר ביקש ממשתתפי הדיון החרדים לבחור 5-6 נציגים שישבו יחד עם מנכ"ל המשרד להציע תכנית פעולה, בזמן המיידי. "אם תהיה פריצת דרך, בעקבותיה יצטרפו אלפי חרדים אל מעגל העבודה, אני בטוח שהאוצר והממשלה כולה יתגייסו ויסייעו לנו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully