וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בתמ"ת עושים החייאה לתכנית ויסקונסין

מירב ארלוזורוב

14.5.2010 / 8:34

המשרד בוחן פתרון משפטי שיאפשר את הרחבת התכנית - על אף סירובה של ועדת העבודה של הכנסת. לפי הפתרון המסתמן, התכנית נופלת בתוך ההגדרות הקיימות של חוק שירות התעסוקה

משרד התמ"ת בוחן פתרון משפטי שיאפשר את ההרחבה הארצית של תוכנית ויסקונסין - על אף סירובה של ועדת העבודה של הכנסת לאשר את הרחבת התוכנית, שהביאה לסגירת מרכזי התוכנית לפני כשבועיים. לפי הפתרון המסתמן, כלל אין צורך באישורה של ועדת העבודה, מאחר שהתוכנית נופלת בתוך ההגדרות הקיימות של חוק שירות התעסוקה.

ההתנגדות של שירות התעסוקה לתוכנית ויסקונסין היתה לכאורה אחת הסיבות החשובות לכך שהרחבת התוכנית לא קיבלה את אישור הכנסת, בטענה שאין צורך בחברות פרטיות לטיפול במובטלים, כי שירות התעסוקה יכול לעשות זאת בעצמו. עם זאת, במהלך דיון שנערך השבוע בלשכת השר בנימין בן-אליעזר, טען מנכ"ל שירות התעסוקה, יוסי פרחי, כי "המתווה של תוכנית אורות לתעסוקה (ויסקונסין) הוא נכון, עם שינויים מתבקשים". דבריו הובנו על ידי השר כהודאה שבפועל אין בכוונת שירות התעסוקה להשתתף בהפעלת תוכנית ויסקונסין אלא באמצעות גורמי חוץ.

כדי לעמוד בהגדרות של חוק שירות התעסוקה מספיק, ככל הנראה, לבצע שינוי קטן אחד במבנה המוצע של ההרחבה הארצית של תוכנית ויסקונסין: הסמכות לאשר שלילה של קצבאות הביטוח הלאומי למי שמשתתפים בתוכנית ומסרבים להצעות עבודה תהיה נתונה מעתה לנציגים של שירות התעסוקה, שינכחו בכל המרכזים של תוכנית ויסקונסין. עד כה, נציגים של הביטוח הלאומי הם שאישרו את שלילת הקצבאות במרכזי התוכנית.

התוכנית אינה חורגת מהגדרות החוק הקיימות

לפי חוק שירות התעסוקה, לשירות יש סמכות לשלול קצבאות, והוא אכן שולל קצבאות ממי שמסרבים להצעות העבודה שלו. למעשה, לפי הערכות, שיעור שלילת הקצבאות במרכזי שירות התעסוקה גבוה יותר מהשיעור היחסי של שלילת קצבאות במרכזי תוכנית ויסקונסין. לפיכך, העברת סמכות שלילת הקצבאות למי שהסמכות ניתנה לו בחוק בכל מקרה - אנשי שירות התעסוקה - עשויה לחסוך את הצורך לקבל אישור מהכנסת להרחבת התוכנית כי התוכנית אינה חורגת מהגדרות החוק הקיימות.

משרד התמ"ת מתכוון לנצל את סגירתם של המרכזים הקיימים של תוכנית ויסקונסין כדי להשיק תוכנית חדשה, בשם חדש ובמתכונת חדשה - במטרה להקהות את הדימוי השלילי שדבק בתוכנית. בין השאר שוקלים במשרד התמ"ת לחזור לתוואי המקורי של המלצות ועדת תמיר, שהמליצה כי הפעלת מרכזי התוכנית תהיה פתוחה גם בפני מלכ"רים וגם בפני שירות התעסוקה עצמו - ולא רק בפני זכיינים פרטיים. בכך מקווים במשרד להקהות את הביקורת שדבקה בתוכנית, לפיה המדינה הפקירה את הזכות לשלול קצבאות מדינה בידי גופים פרטיים מונעי רווח בלבד, ולהפוך אותה לתוכנית שגם גופים ללא כוונות רווח משולבים בה. עם זאת, במשרד התמ"ת מתכוונים להמשיך להפעיל את תוכנית ויסקונסין בכל מקרה. התוכנית נחשבת אחת מאבני היסוד החשובות ביותר במאבק בעוני של המדינה.

ממשרד התמ"ת נמסר: "התמ"ת מעדיף חקיקה, אבל בוחן את כל האפשרויות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully