וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי פחות משנה: קמיניץ נוטש את דלק ישראל

מיכאל רוכוורגר ואבי בר-אלי

16.5.2010 / 10:22

החברה הודיעה היום בהודעה לבורסה כי דוד קמיניץ, שהחליף את אייל לפידות רק בחודש יוני אשתקד, צפוי לעזוב על רקע חילוקי דיעות עם הנהלת קבוצת דלק

לאחר הפרסומים בסוף השבוע, הודיעה הבוקר דלק ישראל לבורסה כי מנכ"ל החברה, דוד קמיניץ, הודיע על התפטרותו. קמיניץ צפוי להישאר בתפקידו בשלושת החודשים הקרובים. על פי ההודעה, הפרישה אינה כרוכה בנסיבות שיש להביאן לידיעת המשקיעים

בסוף השבוע פורסמו הערכות כי קמיניץ יעזוב את דלק על רקע חילוקי דיעות מקצועיים עם ההנהלה הבכירה של קבוצת דלק, בעלת השליטה בדלק ישראל. עזיבתו החפוזה מהווה מקרה נדיר בקבוצת דלק, אשר מרבית המנהלים בה כיהנו ומכהנים תקופות ממושכות יחסית בתפקיד.

קמיניץ (56), הנחשב למנהל דומיננטי, נכנס לתפקיד מנכ"ל דלק ישראל ב-1 ביוני 2009, במקומו של אייל לפידות, שעבר לנהל את חברת הביטוח הפניקס שבשליטת דלק. למרות שדירקטוריון החברה החליט לפני מספר שבועות על קיצוץ הבונוס לו הוא זכאי בחצי – למיליון שקל, עדיין התברג קמיניץ בסיכום 2009 בצמרת מקבלי השכר במשק, עם עלות שכר של כ-10.5 מיליון שקל. זאת, כאשר נוסף לדמי ניהול שנתיים בסך כ-1.6 מיליון שקל ומענק אופציונלי, קיבל קמיניץ גם אופציות מסוג פאנטום (הניתנות למימוש למזומן) - ל-2.6% מדלק ישראל בשווי של כ-11 מיליון שקל. אלה ניתנות למימוש ב-4 מנות שוות החל ממארס 2010 לפי טווח מחירים של 158-136.5 שקל למניה, כאשר היום עומד מחיר המניה על כ-134.7 שקל.

אובדן תחנות, פגיעה ביתרון האסטרטגי

במשך קריירת הניהול שלו, הצליח קמיניץ הצליח ליצור מוניטין של מנהל בעל עקרונות, אשר לא מהסס להתעמת גם עם בעלי המניות בחברה, אך גם כמי שלא נוטה לכהן זמן ממושך בניהול חברה כלשהי. כך למשל, נפרד קמיניץ מ-HOT בתום כהונה בת שנתיים וחצי בלבד; את חברת שיחות הבינלאומיות 013 ברק, שאותה ניהל קודם לכן, עזב קמיניץ לאחר שלוש שנים בתפקיד; ואת חברת המחשבים מלם ניהל משך שלושה חודשים בלבד.

למרות גידול בהכנסות וברווח הנקי, דיווחה דלק ישראל ברבעון הרביעי של 2009 על הרעה ברווחיות הגולמית והתפעולית משיווק ישיר של דלק לחברות. בחברה הסבירו את השחיקה ברווחיות בהאטה בענף ובהחרפת התחרות בו, כמו גם בתחרות על תחנות חדשות אשר הביאה לעלייה בדמי השכירות. למרבה האירוניה, היתה זו דווקא דלק ישראל אשר "הואשמה" בעבר בידי מתחרותיה בתמחור אגרסיבי יחסית בתחום השיווק הישיר וברכישת התחנות, ועוררה ביקורת בענף.

במהלך השנה החולפת היתה זו דווקא דלק שאיבדה את תחנת הדלק "אורלי" בכביש גהה (לטובת פז), את תחנת הדלק ביציאה מראש העין (לסונול), וכן לא תפסה נתח משמעותי בין 12 תחנות הדלק שהעמידה חברת קליאוט למכרז הפעלה מחודש. כל זאת, כאשר מניית דלק ישראל רשמה ב-12 החודשים אחרונים תשואה זעומה של 1.4% המשקף לה שווי שוק של כ-1.5 מיליארד שקל.

את המכה העיקרית ספגה דלק ישראל לפני כחצי שנה, אז איבדה שבע תחנות תדלוק בהפעלתה למתחרה סונול. 6 מן התחנות היו בבעלות איש העסקים קוקו עובדיה (באמצעות חברת ח.מ.ש.ק). בסונול העריכו אז כי מחזור המכירות הצפוי של תחנות אלה יעמוד על כ-300 מיליון שקל בשנה - ואף טענו כי בעסקה זו הדיחו את דלק ישראל מן המקום השני בדירוג חברות הדלק (לפי פרמטר מספר תחנות בהפעלה). דלק ישראל אמנם הגדילה במקביל את מספר תחנות התדלוק האסטרטגיות שבבעלותה אך עשתה זאת, בין היתר, גם באמצעות שלוש עסקות בעלי עניין עם דלק נדל"ן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully