וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תכירו: האיש החזק ביותר בכלכלת בריטניה

16.5.2010 / 9:12

צעיר, מיוחס ובעל תוכניות שאפתניות: הכירו את ג'ורג' אוסבורן, שר האוצר החדש של בריטניה שיאלץ להתמודד עם אתגרים רבים, ובראשם קיצוץ גירעון השיא של בריטניה והמאבק באבטלה

שר האוצר החדש של בריטניה, ג'ורג' אוסבורן, 38, הוא הצעיר ביותר בתפקידו ב-120 השנים האחרונות. רבים טוענים כי הוא חסר ניסיון, אך הוא מלא במוטיווציה ותוכניות שאפתניות לפתור את הבעיות הרבות שמאיימות על כלכלת בריטניה.

מיד לאחר ההודעה על מינויו בשבוע שעבר, הודיע אוסבורן כי בתוך 50 יום יכין תקציב חירום שיכיל קיצוצים בסך 6 מיליארד ליש"ט (9 מיליארד דולר), כדי לצמצם את גירעון השיא בתקציבה של בריטניה. אוסבורן, מהמפלגה השמרנית שזכתה בבחירות, יידרש לטפל בנושאים בוערים נוספים, ובראשם הפיקוח על המגזר הפיננסי ושכר הבנקאים.

שר האוצר הבריטי ג'ורג' אוסבורן. Kirsty Wigglesworth, AP
שר האוצר הבריטי ג'ורג' אוסבורן/AP, Kirsty Wigglesworth

ואולם מרחב הפעולה של השר הנכנס לא יהיה חופשי לגמרי, בשל הקואליציה של מפלגתו עם המפלגה הליברל דמוקרטית, מה שייאלץ אותו לשתף פעולה עם דיוויד לוס, בנקאי השקעות לשעבר מהמפלגה הליברל דמוקרטית, שמונה לשר בכיר במשרד האוצר, וכן עם וינס כייבל, שמונה לשר העסקים בממשלה החדשה. כייבל, גם הוא ליברל דמוקרט, מבוגר בכ-30 שנה מאוסבורן ובעל דעות נחרצות וקשוחות יותר באשר לפיקוח על המגזר הפיננסי.

אוסבורן, נשוי ואב לשניים, הוא ידיד קרוב של ראש ממשלת בריטניה הנכנס, דיוויד קמרון. השניים, המשמשים סנדקים זה לילדיו של זה, מגיעים מרקע דומה של אצולה. אביו של אוסבורן הוא הברון פיטר אוסבורן, בן למשפחת אצולה ותיקה בבריטניה ובעליה של חברת בדים וטפטים מצליחה, אוסבורן אנד ליטל.

אוסבורן למד באוניברסיטת אוקספורד, שם, כמו קמרון, היה חבר במועדון הסטודנטים האקסקלוסיבי בולינגדון, שבו היו חברים רק בני אצולה ועשירים. אשתו של אוסבורן, פרנסיס, גם היא בת למשפחת אצולה - היא בתו של הלורד דיוויד האוול, שכיהן בממשלתה של מרגרט תאצ'ר כשר התחבורה והאנרגיה ושעדיין מחזיק בתפקיד בכיר במפלגה.

לאחר ניסיון קצר בעולם העיתונות עם סיום לימודיו, הצטרף אוסבורן למחלקת המחקר של המפלגה השמרנית ב-1994. ב-2001, כשהיה בן 30 בלבד, זכה במושב בפרלמנט, ובמאי 2005 מונה לשר האוצר בממשלת הצללים של השמרנים, לאחר שקמרון סירב לקבל את התפקיד. בבחירות האחרונות עמד אוסבורן בראש מטה הבחירות של מפלגתו.

מינויו של אוסבורן לשר אוצר נתקל בביקורת רבה בבריטניה. חברי מפלגת הלייבור לעגו לא אחת לגילו הצעיר, שבגינו זכה לכינוי "בוי ג'ורג'", וגם חוסר הניסיון שלו הושם ללעג. בסקר שערכה רויטרס באפריל בקרב כלכלנים ואנשי עסקים בבריטניה, הביעו רבים מהם ספקות בנוגע לכישוריו של אוסבורן, ואמרו כי הם מעדיפים שבמקומו ימונה קן קלארק, שהיה שר האוצר מטעם השמרנים בין 1993 ל-1997 ומונה לשר המשפטים בממשלה החדשה. "הוא עדיין לא נבחן ככלכלן", הסביר סטיוארט רוברטסון, כלכלן ראשי בחברת אביבה בלונדון. "אנחנו פשוט לא ממש יודעים למה לצפות ממנו, אף שהדעה הרווחת היא שהוא נראה שמרן בסגנון אמצע הדרך, שמעדיף ממשל קטן יותר וקיצוצי מסים".

קיצוצי הוצאות לפני העלאות מסים

האתגר הגדול ביותר עבור אוסבורן כשר אוצר יהיה התמודדות עם גירעון של 163 מיליארד ליש"ט (245 מיליארד דולר) בתקציב - 11% מהתמ"ג של בריטניה. בתחזיתה האחרונה העריכה הנציבות האירופית כי ללא צעדים נוספים לקיצוצו, עלול הגירעון התקציבי של בריטניה לטפס השנה ל-12% מהתמ"ג - הגבוה ביותר בין 27 מדינות האיחוד האירופי, וגרוע מזה שצפוי ליוון לאחר יישומה של תוכנית הצנע המתוכננת בה.

ביום רביעי אמר אוסבורן לעיתונאים כי בכוונתו "להאיץ באופן משמעותי את הפחתת הגירעון התקציבי". הוא עדיין לא פירט מה יהיו הצעדים להפחתת הגירעון, אך רמז כי הדגש יושם על קיצוצי הוצאות לפני העלאות מסים, וכי העלאת מסים תהיה בראש ובראשונה על רווחי הון ועל בעלי הכנסה גבוהה.

במהלך מסע הבחירות התייחס אוסבורן לעניין הבונוסים המופרזים במגזר הבנקאי, ויצא נגדם בחריפות. ואולם בפגישות פרטיות הציג אוסבורן טון שונה. הוא ניסה להבטיח לבנקאים שהמפלגה השמרנית לא תהיה נוקשה מדי עמם, לפי "וול סטריט ג'ורנל", שציטט מקורות שנכחו בחלק מהשיחות.

אחד הצעדים שנקטה ממשלת הלייבור היוצאת בעניין הבונוסים היה מס של 50% על בונוסים הגדולים מ-25 אלף ליש"ט (40,310 דולר) במגזר הבנקאי. ביום רביעי אמרו השמרנים והליברל דמוקרטים כי יאכפו גם הם מס כזה, אך לא פירטו באיזה אופן ומה יהיה שיעורו.

עניין מרכזי נוסף שאודותיו התבטא אוסבורן רבות ב-2009 היה הרגולציה על המגזר הפיננסי. ביולי הוא הביע ביקורת על התנהלות הרגולטורים, ואמר כי יש לפרק את רשות הפיקוח על השירותים הפיננסיים (FSA), שהקימה ממשלת הלייבור ב-1997, ולהעביר את סמכויותיה לידי הבנק המרכזי של בריטניה. זאת, מכיוון שלטענתו היעדר רגולציה מספקת מצד הממשלה הוביל את בריטניה למשבר הכלכלי החמור ביותר מאז מלחמת העולם השנייה.

בימים אלה, לדברי גורמים במפלגת השמרנים, מתכננת הממשלה החדשה להקים נציבות שתבחן סוגיות כמו הפרדת הבנקים המסחריים מבנקי ההשקעות, הגבלת הבונוסים במגזר הבנקאי ואמצעים להגדלת ההלוואות לעסקים.

סוגיה חשובה אחרת שניצבת בפני קמרון ואוסבורן היא האבטלה הגואה בבריטניה. ברבעון הראשון של 2010 עלה מספר המובטלים הרשמי בבריטניה ל-2.51 מיליון - שיא של כ-16 שנה. שיעור האבטלה עלה ל-8% ברבעון הראשון של 2010, לעומת 7.8% ברבעון שקדם לו. מספר האנשים שאינם עובדים ואינם מחפשים עבודה עלה ב-88 אלף ברבעון הראשון ל-8.71 מיליון - המספר הגבוה ביותר מאז 1971, שבה החלו רישומי הנתון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully