וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי הרוויח מהקריסה של אפריקה ישראל?

ליאור זנו

16.5.2010 / 18:06

ההימור השתלם: השורטיסטים הרוויחו כ-35% עם צניחת אפריקה ישראל בעקבות ההסדר. אפריקה צנחה היום ב-12%. מקור בשוק: "חודשים היו על אפריקה שורטים מטורפים"

מניית אפריקה ישראל רשמה היום (ראשון) יום שלישי של ירידות חדות, וצנחה לשפל של כל הזמנים במחזור מסחר ענק של 179 מיליון שקל. זאת, על רקע הסדר החוב עם בעלי האג"ח, במסגרתו מקבלים בעלי החוב כמעט 40 מיליון מניות של החברה בעבור חובם. המניה ירדה היום ב-12.1%, בהמשך לירידות של 10% ביום חמישי ו-5% ברביעי. בימים האחרונים דובר רבות על מי מוכר את המניה ומדוע, אבל מי קונה את כל הסחורה?

"גופים רבים סוגרים את השורטים ביומיים האחרונים. במשך חודשים היו על אפריקה שורטים מטורפים תחת ספקולציות, ועכשיו, כשהמניה בשפל - זה בדיוק הזמן לסגור אותם", אמר היום ל-TheMarker מקור בשוק ההון. "מי שמכר במשך חודשים את המניה במחיר של 40 שקל קונה אותה היום בחזרה ב-23 שקל. בחישוב גס, על כל 10 אלף מניות הם הרוויחו 250 אלף שקל".

שורט (מכירה בחסר) הוא מכירת מניה, כאשר המוכר למעשה מהמר על כך שמחירה יירד. כדי לבצע שורט יש להלוות מניה מאחד מבעלי המניות, ולהחזיר לו מניה מאוחר יותר, תמורת עמלה מסוימת. הרווח נובע מכך שמבצע השורט מוכר את המניה במועד ההלוואה, כאשר הוא משער כי מחירה יירד בהמשך, ואת הירידה הוא ינצל כדי לקנות מניה מוזלת - כדי להשיבה לבעל המניה המקורי.

במהלך החודשים האחרונים, עם היוודע דבר הסדר החוב של אפריקה ישראל במסגרתו הומרו איגרות חוב של אפריקה למניות ואיגרות חוב חדשות, גופים רבים השאילו את הנייר ומכרו אותו בשורט. שחקנים רבים בשוק אמרו בימים האחרונים כי כל מי שיכול היה לבצע שורט על הנייר ניצל את ההזדמנות, עד כדי כך שלא נותרו מניות בשוק שאפשר להלוות. יתרות השורט של אפריקה ישראל עמדו, נכון ל-6.5 על 45 מיליון שקל (במחירים של היום).

המקור הוסיף כי "במהלך החודשים הקודמים נסחרה אפריקה במחירים של 37-48 שקל למניה, מה שיצר להם רווח של 30%-40% על מכירה אז וקניה היום. מדובר בשחקני נוסטרו למיניהם, קרנות גידור, כל מי שהעריך שההסדר ייגמר בצורה כזו וצפה כי בימי הקצאת המניות יהיה לחץ מסיבי על המניה למטה, מכיוון וגופים לא רוצים להגדיל את אחזקותיהם בנייר. זה אנשים שרואים שני צעדים קדימה. הם חיכו כל הזמן ליציאת ההסדר לפועל ועכשיו הם גורפים את הרווחים".

במקביל, ניתן לראות כי חברת הבת אפריקה נכסים נסחרה היום ללא שינוי, לאחר שרשמה עליות בחמישי האחרון. "חלק מהאנשים קונים אפריקה נכסים במקום אפריקה ישראל", אמר הגורם והוסיף כי "המשקיעים בוחרים בין שתי המניות ומעריכים שאפריקה נכסים תניב להם תשואה גבוהה יותר".

עם זאת, לפי מחזור המסחר הענק נראה כי השורטיסטים אינם היחידים שקנו מניות. פעיל אחר בשוק הוסיף כי "התנודתיות הרבה במסחר מורה על כך כי חלק מהמחזורים מרוכזים בידי ספקולנטים - סוחרי יום שקונים ומוכרים את הניירות מספר פעמים במהלך היום. המחזור מנופח מקניות ומכירות של אותם סוחרים".

ביום חמישי האחרון הוקצו המניות לבעלי האג"ח, אך עדיין לא התקבלו בפועל על ידם. כפי שפורסם ב-TheMarker, אישרה הבורסה לגופים למכור כבר ביום חמישי את המניות שהם צפויים לקבל השבוע.

יובל בן-זאב, מנהל מחלקת המחקר בכלל פיננסים אמר הבוקר כי "אנחנו מדברים על התרחיש הזה כבר חודשים. מעבר לסיכון העסקי של החברה קיים לחץ גדול על המניות שמוזרמות לשוק. כרגע יש תהליך של לחץ של מוכרים, שהיה צפוי שהוא יתרחש, וייקח זמן עד שזה ייפתר והמניה תחזור לשווי משקל. אבל איפה המחיר של האיזון? אני באמת לא יודע".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully