וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החרדים מחכים שיפתחו להם את השער

נתי טוקר

17.5.2010 / 12:00

נתי טוקר שובר כמה סטיגמות וטוען כי הרוב המכריע של החרדים כבר הבינו היטב כי תמו ימי הגטו מרצון - הם רק מחכים שמישהו ייתן להם פתח להשתלב בשוק העבודה

"חתיכת אפס! זבל מושתן! לך לעזאזל!" - אלה רק כמה מהקללות שהטיחה בשבוע שעבר מדריכה בקורס שירות לקוחות של חברת סלולר בפני א', צעיר חרדי. את שאר הקללות אי אפשר לכתוב בעיתון. למדריכה לא היתה כוונה לפגוע חלילה בעובד החרדי שמולה. מדובר בסימלוציה קבועה, ומטרתה ללמד את העובדים לעתיד במוקד שירות הלקוחות כיצד להתנהל כאשר לקוח לא מצליח לשלוט בעצביו וצועק על אחד מנציגי השירות.

"עמדתי שם וידעתי מה אני צריך להגיד לה, אבל זה לא היה נעים", מספר א'. "זה לא נעים שבחורה צועקת עליך ככה. וזה גם לא נעים לענות לה כמו שצריך לענות ללקוח - שהרי אתה מבין את הרגשות שלה. אנחנו חרדים, ולא נהוג לדבר ככה עם נשים".

א' למד עד לפני כחצי שנה בישיבה חרדית. הוא החליט לעזוב ולמצוא תעסוקה במסלול מיוחד לחרדים במרכז שירות לקוחות של חברה סלולרית, ובמקביל להמשיך בלימודים תורניים בהיקף מצומצם. החוויה השלילית שעברה עליו לא תמנע ממנו להמשיך בקורס. להפך. "היא מדריכה אותנו כמו שצריך לעבודה עצמה, לחיים האמיתיים", הוא מספר.

גם אם א' נותר עיקש במסלול החיים החדש, לא בטוח שחרדים אחרים ישמחו לשמוע את הסיפור שלו. ייתכן שהם יחטפו רגליים קרות רגע לפני שירשמו לקורס הבא של החברה הסלולרית, הבנק או חברת ההיי-טק המגייסת עובדים.

52% מהגברים החרדים - בשוק העבודה

סקר הלמ"ס שפורסם אתמול הציג נתונים מעודדים יותר על שיעור החרדים העובדים. לפי הסקר, 52% מהגברים החרדים נמצאים בשוק העבודה, לעומת נתונים שפורסמו באחרונה, שלפיהם רק 35% מהגברים החרדים עובדים. בהתחשב בעובדה ששיעור החרדים העובדים לעולם לא יהיה דומה לזה שבציבור החילוני (93%) - משום שהאידיאל החרדי הוא שקבוצת לומדים מסוימת תישאר לנצח - הרי שתמונת המצב אינה כה נוראה כפי שהצטיירה עד כה.

ועדיין, אין ספק כי החרדים יכולים לתרום הרבה יותר לכלכלה הישראלית. בחברות המעסיקות חרדים אומרים כי מדובר בהון אנושי איכותי עם יכולות אנליטיות לא מבוטלות ומוסר עבודה גבוה. את היתרונות האלה אפשר למצות רק אם החיבור ייעשה מתוך הבנת הצרכים של המגזר והתחשבות בערכיו. התוכנית החדשה של משרד התמ"ת, שכוללת הקמת מרכזי הכשרה לחרדים ועידוד תעסוקה, אמורה להיות התקדמות משמעותית בכיוון זה.

אבל זה רק צד אחד של המטבע. הצד השני שיש לטפל בו נוגע לסירוב החד משמעי של קבוצות קיצוניות בקרב החרדים להגיע לכל סוג של פשרה. מבחינתם, שהילדים החרדים יהיו חסרי השכלה, שהנערים יישארו בישיבות ושהבוגרים לא ישתלבו בשוק העבודה.

בעיתונות השמרנית של החרדים מדברים בעיקר על "ההתקפות המתוזמנות" נגד החרדים, "ההסתה", "השנאה" וה"גזענות". גם אם יש בטענות אלה הרבה מן האמת, אין זה מצדיק להטיף למגזר שלם להמשיך לשקוע בתוך הביצה העמוקה של מצוקה כלכלית והסתמכות על האחר.

אם יש כאלה שחפצים באמת למצוא את הפתרונות להשתלבות החרדים - ולא לעשות הון פוליטי באמצעות הסתה או הצהרות חסרות תוכן - צריך ללמוד לבודד את מוקדי ההתנגדות של חרדים המסרבים לכל פתרון, ולטפל בהם באופן נקודתי. מהר מאוד יתגלה שהמוקדים האלה הם המיעוט. הרוב המכריע של החרדים כבר הבינו היטב כי תמו ימי הגטו מרצון - הם רק מחכים שמישהו יפתח להם את השער.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully