וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המינהל מקפיא תוצאות מכרזים בירושלים

רנית נחום-הלוי

17.5.2010 / 8:44

מינהל מקרקעי ישראל לא מפרסם תוצאות של מכרזים שכבר נסגרו. "אנו בפלונטר, ולכן רבים מעדיפים שלא לגשת למכרזים אחרים", מציינת סמנכ"ל חברת הנדל"ן יורו ישראל, עפרה חדד

הלחצים של ארה"ב על ישראל להקפיא את הבנייה בירושלים משפיעים גם על התנהלות מינהל מקרקעי ישראל. מאז מארס 2010, אז התגברו הלחצים הבינלאומיים על ישראל, המינהל לא פירסם תוצאות מכרזים של קרקעות ששווקו בשכונות נווה יעקב, פסגת זאב ובית וגן.

תוצאות שני מכרזים שהוציא המינהל בדצמבר 2009 לבניית 150 דירות בפסגת זאב, שנסגר בפברואר 2010, לא פורסמו במלואן. במכרז בנווה יעקב לבניית כ-300 דירות, שפורסם במארס 2010 ונסגר ב-2 במאי, טרם פורסמו התוצאות. מכרז אחר שהוציא המינהל, לבניית והשכרת 117 דירות בהר חומה, נדחה למועד מאוחר יותר.

"מצד אחד המינהל מפרסם מכרזים בירושלים, אליהם ניגשים הקבלנים, אבל מצד שני לא מפרסמים תוצאות", אומרת סמנכ"ל חברת יורו ישראל, עפרה חדד. החברה הבונה בין היתר במודיעין, שכונת הר חומה ופסגת זאב, הגישה הצעות לרכישת מגרשים בשכונת פסגת זאב ובנווה יעקב, ולצורך כך הפקידה ערבויות בהיקף כולל של כ-2.6 מיליון שקל.

"קבלנים שניגשים למכרזים מציינים כי כל עוד המינהל לא מפרסם תוצאות, אין להם יכולת כלכלית לגשת למכרזים אחרים. הם לא יכולים לבקש שוב מימון מהבנק. אנו נמצאים בין הפטיש לסדן - בפלונטר, ולכן רבים מעדיפים לא לגשת למכרזים אחרים. אני אישית פניתי למחלקת השיווק במינהל ונמסר לי שכרגע אין תוצאות. ?מה, לא שמעת על המצב?', הם שואלים אותי. אם המצב בעייתי, מדוע מלכתחילה מוציאים מכרזים? מדוע אנו מפקידים ערבויות, קונים את חוברת המכרז ומתכננים את עצמנו כלכלית בנושא כשהם כלל לא מתכוונים לפתוח את המכרז?", מספרת חדד.

"כל הזמן יש עליות מחירים בעיר"

שכונות הר חומה, פסגת זאב רמות ונווה יעקב, הן השכונות הבודדות שנותרו בירושלים שמספקות דיור יחסית זול לאוכלוסייה החילונית והחרדית. כך למשל, דירת ארבעה חדרים בשטח של כ-100 מ"ר בפסגת זאב נמכרת כיום תמורת כ-1.2 מיליון שקל. דירה דומה בהר חומה נמכרת תמורת כ-1.3 מיליון שקל. ההערכות הן כי הקפאת הבנייה, לצד הקפאת פעילות המינהל, דחיית מכרזים או תוצאותיהם, עשויות להשפיע על התנהגות הקבלנים ובטווח הרחוק על המחירים.

שמאי מקרקעין מירושלים מסביר כי "כל הזמן יש עליות מחירים בעיר, מאחר שאין מספקי היצע. בהר חומה יש כיום מאות דירות בבנייה, אבל עדיין אנו רואים עליות מחירים ואנו לא מאשרים כל חוזה. כל פעם אני חושב שאני בשיא, ואז רואה שהמחיר ממשיך לעלות. דירת שלושה חדרים בהר חומה נמכרה באחרונה תמורת 1.2 מיליון שקל, לאחר שהערכנו אותה ב-1.1 מיליון שקל. בפסגת זאב משווק כיום פרויקט יוקרה ודירת ארבעה חדרים מוצעת תמורת 1.5 מיליון שקל".

ממשרד השיכון נמסר: "אין הנחיה שלא להוציא מכרזים חדשים בירושלים, אבל בגלל שמדובר במכרזים הנמצאים כעת במוקד הרגישות, יש לתאם זאת עם כל הגורמים הרלוונטיים, ולכן הנושא מתואם עם משרד ראש הממשלה. באופן ספציפי לגבי יתרת יחידות הדיור בפסגת זאב - לאחר בדיקת ההצעות נדרשו השלמות מצד המציעים בהתאם לתנאי המכרז. המכרז בהר חומה יועד לבניית 117 יח"ד להשכרה, אך לאור הרצון שההטבות במכרזי הדיור להשכרה יחולו גם על חוק עידוד השקעות הון, היה צורך להמתין להחלטת מועצה נוספת שתבהיר את הנושא. הזוכים במכרז בנווה יעקב לבניית 309 יח"ד עתידים להיבחר בקרוב".

גורמים אחרים מסרו כי "המכרז בנווה יעקב תוכנן להיסגר בזמן תחילת מועדי השיחות עם הפלסטינאים, אבל בשל המצב הנפיץ פתיחתו תידחה עד לרגיעה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully