וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כתם נפט אחד - 625 מיליון דולר נזק

19.5.2010 / 9:54

חברת BP מעריכה כי עלות דליפת הנפט במפרץ מקסיקו עד כה מסתכמת בלא פחות מ-625 מיליון דולר. הוצאות החברה בגין האסון מסתכמות כעת ב-35 מיליון דולר ביום

ענקית הנפט הבריטית BP העריכה היום כי היקף העלויות עד כה עקב דליפת הנפט במפרץ מקסיקו מסתכם ב-625 מיליון דולר, וכי הסכום גדל כעת ב-35 מיליון דולר מדי יום. הערכת עלויות קודמת שפירסמה החברה לפני חמישה ימים בלבד, היתה בסך 450 מיליון דולר.

העלויות כוללות הוצאות על התגובה המיידית לאסון, בלימת התפשטות כתם הנפט, פעולות קידוח לצמצום הנזק, והתחייבויות לכיסוי הוצאות של מדינות בארה"ב והממשל הפדרלי הקשורות לדליפת הנפט.

כתם נפט, מפרץ מקסיקו, זיהום סביבתי, ארצות הברית. Eric Gay, AP
כתם נפט, מפרץ מקסיקו, זיהום סביבתי, ארצות הברית/AP, Eric Gay

BP הודיעה אתמול כי הצליחה לעצור כחמישית מדליפת הנפט, שהיקפה מוערך על ידי החברה ב-5,000 חביות ביום. היום, עדכנה החברה כי כעת היא מצליחה למנוע את דליפתן של 2,000 חביות ביום - כפליים מהכמות שעליה דיווח אתמול.

עם זאת, מומחים מעריכים כי היקף הדליפה עקב שקיעת אסדת קידוח בחודש שעבר גדול באופן ניכר מההערכות של BP והממשל בארה"ב. כך למשל, בסוף השבוע העריך סטיב וורלי, פרופ' להנדסה מכנית מאוניברסיטת פרדו, כי כמות הנפט הדולפת גדולה פי יותר מעשרה מההערכות, ועשויה להתקרב ל-70 אלף חביות ביום - כמות שמשמעותה כי מדי ארבעה ימים דולפת כמות נפט זהה לזו שדלפה באסון אקסון ואלדז.

הערכתו של וורלי התבססה על ניתוח צילומי וידיאו תת-ימיים של דליפת הנפט שערך. טווח הטעות של שיטות החישוב הממוחשבת שיישם וורלי בהערכת הדליפה הוא 20%, כלומר הדליפה עשויה להיות בקצב יומי של 56-84 אלף חביות.

במידה שהערכות של וורלי נכונות, משמעות הדבר היא שהיקף דליפת הנפט עולה באופן משמעותי על כמות הנפט שדלפה באסון מכלית הנפט אקסון ואלדז באלסקה בשנת 1989, בו דלפו לים כרבע מיליון חביות נפט, ואשר היה אסון דליפת הנפט הגדול בתולדות בארה"ב. דליפת הנפט הנוכחית החלה בחודש שעבר בעקבות שריפה שהובילה לשקיעת אסדת הקידוח לקרקעית הים.

מומחים אחרים העריכו אף הם כי ההערכה הרשמית של הממשל בארה"ב שהיקף דליפת הנפט היומי הוא 5,000 חביות, נמוכה באופן ניכר מהדליפה בפועל. בשלבים המוקדמים של האסון, עוד העריכה bp כי היקף הדליפה הוא 1,000 חביות ביום בלבד. מומחה דליפות הנפט וחקר הימים איאן מקדונלד מאוניברסיטת פלורידה העריך על בסיס ניתוח תצלומי לוויין כי היקף דליפת הנפט עשוי להיות גדול פי ארבעה או חמישה מההערכות הרשמיות.

כתם נפט, מפרץ מקסיקו, זיהום סביבתי, ארצות הברית. Eric Gay, AP
כתם נפט, מפרץ מקסיקו, זיהום סביבתי, ארצות הברית/AP, Eric Gay

בה בעת, מנכ"ל BP, טוני הייוורד, אמר ביום שישי בראיון לעיתון הבריטי "גרדיאן" כי דליפת הנפט זעירה יחסית לגודלו של מפרץ מקסיקו. "מפרץ מקסיקו הוא ים גדול מאוד. כמות ונפח הנפט שדלפה קטנה ימים לנפח המים הכולל", אמר הייוורד.

נשיא ארה"ב ברק אובמה, התחייב ביום שישי לשים קץ ל"יחסים החמימים" בין חברות הנפט לרשויות הרגולציה בארה"ב בעקבות אסון דליפת הנפט במפרץ מקסיקו, והודה כי כשלים במערכת הרגולציה תרמו לאסון.

בפגישה שקיים עם כתבים בבית הלבן, ביקר אובמה בחריפות את חברות BP, הליברטון וטרנסאושן בשל ניסיונותיהן לגלגל זו לזו את האחריות לדליפת הנפט. "אני חייב לציין שלא אהבתי את מה שנתפס בעיני כמחזה מגוחך במסגרת השימועים בקונגרס על דליפת הנפט: בכירים של BP, טרנסאושן והליברטון מפנים אצבעות מאשימות זה אל זה", אמר אובמה.

היעדר די פיקוח תרם לפיצוץ באסדת הנפט שגרם לדליפה במפרץ מקסיקו, הוסיף אובמה. לדבריו, הרגולטורים אישרו לעתים תוכניות קידוח על בסיס התחייבויות בלבד מצד חברות הנפט להתנהל באופן בטוח. "מעתה והלאה, הגישה תהיה אמון, אך גם אימות", הוסיף אובמה. "אני מבין שמעורבות בעניין סוגיות משפטיות ופיננסיות ושחקירה מלאה תברר מה בדיוק קרה, אבל ברור למדי שהמערכת כשלה, וכשלה קשות", המשיך אובמה. "ההרס הפוטנציאלי לחופי מפרץ מקסיקו, לכלכלת האזור ולאנשיו מחייבים אותנו לפעול ללא לאות כדי לעצור את הדליפה ולצמצם את הנזקים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully