וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלאומי מעריכים: "הנדל"ן יוסיף להתייקר"

טל לוי

20.5.2010 / 12:40

כלכלני הבנק טוענים כי שמירה על ריבית נמוכה תביא לייקור המחירים בשוק: "קצב עליית מחירי הדיור התמתן, אך הוא עדיין גבוה מקצב עליית המחירים הכולל"

"קצב העלייה השנתי של סעיף הדיור אמנם התמתן מאד בחודשים האחרונים, אך עדיין הוא גבוה מקצב עליית המחירים הכולל אשר הסתכם בכ-3%, דהיינו הוא תורם מעבר למשקלו במדד. יש בכך ביטוי לקיומם, עדיין, של עודפי ביקוש לדיור, הבאים לידי ביטוי גם בהמשך העלייה במחירי הדירות הנמדדים על ידי הלמ"ס ואינם כלולים במדד. סעיף הדיור במדד מתבסס על השינוי במחירי חוזים מתחדשים של שכר דירה". כך כותב הכלכלן הראשי של בנק לאומי, ד"ר גיל בפמן.

בפמן סבור שכאשר בוחנים את הצפוי בחודשים הקרובים, הרי שאם תשמר מדיניות מוניטרית מרחיבה מאד בעת הקרובה, במקביל להתאוששות המשק, ייתכן ותביא להמשך עליית סעיף הדיור מעבר למדד הכללי. זאת, בין היתר, לאור השפעתה על עלות המשכנתאות.

יחד עם זאת, מדברי נגיד בנק ישראל בכנס של הבנק המרכזי של אוסטרליה שנערך בחודש פברואר 2010, ניתן להסיק כי בנק מרכזי הפועל להשגת יעד אינפלציה, עשוי להשתמש במכשירים רגולטורים שונים כדי למנוע עלייה מהירה של מחירי נכסים. הדבר נכון אם הבנק המרכזי יחשוש כי ישנה סכנה ליציבות המחירים במשק. זאת בפרט על רקע החשש כי העלייה בריבית עלולה לפעול להתחזקות נוספת של השקל. ביטוי לדעה זו, ניתן למצוא בדיווח על הדיונים המוניטריים שהיו בבנק ישראל לקראת החלטת הריבית לחודש מאי (הדיונים מסוף חודש אפריל). בהודעה צוין כי "לעיתוי העלאות הריבית בישראל יחסית להעלאות הריבית במשקים המובילים, השפעה על שער החליפין של השקל. החברים דנו בחשש כי העלאת ריבית בקצב מהיר מדי תגרום להתחזקות יתר של השקל".

להערכת בנק לאומי, מצבו של המשק העולמי והאינפלציה המתונה, בפרט באירופה וארה"ב, יקשו על הבנקים המרכזיים בעולם לשנות את מדיניותם הנוכחית ולפעול לריסון מהיר של המדיניות המוניטרית. כפועל יוצא, ולאור האמור לעיל, המדיניות המוניטרית בישראל עשויה להמשיך ולהיות מרחיבה בעת הקרובה ונראה כי הריבית הריאלית הצפויה לטווח הקצר תגיע לכל היותר, לשיעור של אפס, לקראת סוף השנה. הייסוף המתמשך בשער החליפין הריאלי, מצמצם עוד יותר את "דרגות החופש" של הבנק המרכזי, בפרט על רקע העובדה שכבר כיום מחזיק בנק ישראל ביתרות מט"ח בהיקף גבוה במיוחד, לאחר רכישות מט"ח הגדולות הנמשכות בשנתיים האחרונות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully