וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רשות המים שוקלת להחזיר את היטל הבצורת

עמירם כהן

21.5.2010 / 7:45

ישראל שוב מתייבשת? צריכת המים הביתית גדלה ב-6% בארבעת החודשים הראשונים של 2010, וב-14% באפריל. ברשות טוענים שכמות המשקעים בחורף היתה נמוכה באופן יחסי

רשות המים בוחנת הטלה מחודשת של היטל הבצורת (היטל צריכה עודפת), לאחר שנתוני אספקת המים של חברת מקורות, המספקת 65% מהמים בישראל, העלו כי הצריכה הביתית גדלה בארבעת החודשים הראשונים של 2010 ב-6% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, ובאפריל לבדו ב-14%.

דובר רשות המים אישר כי העלייה בצריכה כבר מחקה חלק ניכר מהחיסכון במים שהושג מאז הכריזה הרשות כי ישראל נמצאת במשבר מים העמוק ביותר מאז הקמתה. במאגרי המים העיקריים של ישראל חסרים כיום כ-2 מיליארד מ"ק, ולהערכת הרשות, במהלך הקיץ יעמיק הגירעון ובחלק מהמאגרים יירד המפלס אל הרבה מתחת לקו האדום.

ברשות ציינו כי כמות הגשמים בחורף שעבר, בשקלול כלל ארצי, היתה מתחת לממוצע הרב-שנתי - בניגוד לדעה שהשתרשה בציבור כי החורף היה גשום. האזורים השחונים ביותר היו מישור החוף הדרומי, השפלה הדרומית והנגב על כל חלקיו.

ברשות המים הדגישו אתמול כי אם מגמת העלייה בצריכת המים הביתית תימשך, תישקל ברצינות החזרת היטל הבצורת: "כשהוקפא יישום היטל הצריכה העודפת אמרנו במפורש בוועדת הכספים של הכנסת כי אנחנו סומכים על הציבור שיקפיד על צריכה נבונה ויעילה, וכי אם הצריכה תשוב ותעלה - ניאלץ להטיל את היטל הצריכה העודפת", אמר בתגובה דובר רשות המים, אורי שור. "אף שהחורף שחלף היה טוב יותר מחמשת קודמיו, כמות הגשמים בו היתה קטנה מהממוצע, ואל נשכח שאנחנו רק בתחילת הקיץ".

היטל הבצורת יחייב את צרכני המים הגדולים (יותר מ-16 מ"ק לחודש) למשפחה בת 4 נפשות לשלם שמונה שקלים נוספים לכל מ"ק נוסף. מדובר בעיקר בבעלי מדשאות וגינות פרטיות גדולות, הפזורים בפרוורי הערים הגדולות ובישובי מרכז ישראל ובאזורים בהם רבים מהמבנים הם צמודי קרקע. הגידול בצריכה הביתית בחודשים האחרונים הוא מעל ומעבר לשיעור גידול הטבעי באוכלוסייה, העומד בישראל על פחות מ-2% לשנה.

תעריפי המים לצריכה ביתית עלו בראשית השנה ב-20%, ויעלו ב-5% נוספים החל בתחילת יולי. המים השפירים לחקלאות יתייקרו בראשית יולי בכ-7.1%. העלאת התעריפים לא מנעה את הגידול בצריכה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully