וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפילו לא צה"ל יכול על נערי האוצר

מירב ארלוזורוב

24.5.2010 / 13:03

כשאפילו הצבא החזק בעולם מתקפל מול נערי האוצר הכוחניים והדורסניים, צריכות להידלק לכולנו כמה נורות אדומות. מירב ארלוזורוב על סימני שאלה מביכים שמעלה ההתנהלות הנוכחית בין המשרדים

נערי האוצר הם כוחניים ודורסניים, והם מטרטרים את משרדי הממשלה כראות עיניהם. אחת ההמחשות לכך היתה באחרונה, כאשר נער אוצר מבוגר יחסית, הממונה על השכר אילן לוין, הציב לצה"ל אולטימטום: או שהממונה מקבל את נתוני השכר המלאים של צה"ל, או שאין משא ומתן כלשהו על שיפור השכר בצה"ל.

האולטימטום הזה הוא מעניין, משום שעולה ממנו העובדה הפשוטה שהממונה על השכר באוצר כלל אינו יודע מהם הם נתוני השכר בצה"ל - על אף שצה"ל הוא הגוף הציבורי הגדול ביותר בישראל. ליתר דיוק, הממונה יודע מה הם נתוני השכר, אבל רק בממוצע. משמע, צה"ל העביר עד כה לממונה את פירוט השכר לפי חתכים וממוצעים שונים - חתכים שצה"ל ביצע בעצמו. את נתוני הגלם - הפירוט המלא של כל מקבלי השכר בצה"ל, תפקידם, הוותק שלהם, השכר ותוספות השכר שלהם - לא זכתה עינו של הממונה על השכר לשזוף.

מכיוון שהממונה על השכר באוצר הוא זה שמוסמך בחוק לאשר את השכר בצה"ל וגם לשלם אותו, קצת קשה להבין כיצד הוא ממלא את תפקידו כאשר רשימת מקבלי השכר בצה"ל חסומה בפניו. זה עשוי לעורר תהייה אחת או שתיים לגבי מידת הפיקוח שמפעיל האוצר על השכר בצה"ל - או אם תרצו, לעורר שוב את התהייה עד כמה משרד הביטחון הוא משרד שיש לו מדינה, במקום להיפך.

גם הממונה על השכר תהה על כך, במיוחד על רקע התקלה המביכה שאירעה באחרונה בנוגע לשכר בצה"ל. התקלה נחשפה לאחר שמשטרת ישראל התלוננה בפני הממונה על השכר כי הוא שוב עושה יד אחת עם צה"ל כדי לרמות אותה, ולהעניק תוספות שכר מאחורי גבה. המשטרה, מתברר, גילתה כי צה"ל העלה את שכרם של רכזי המודיעין במשטרה הצבאית. מכיוון שהשכר במשטרת ישראל צמוד לשכר בצה"ל, הגיעה המשטרה במרוצה ותבעה לקבל את המגיע לה - אישור להעלות את שכרם של כל רכזי המודיעין במשטרת ישראל.

בשלב זה מצא עצמו הממונה על השכר באוצר במצב לא נוח. ראשית, הוא גילה שצה"ל העניק תוספת שכר שהוא כלל לא ידע עליה. שנית, הוא גילה שתוספת השכר השולית בצה"ל - במשטרה הצבאית יש כמה רכזי מודיעין ספורים - הולכת להיהפך לתוספת שכר ענקית במשטרה, שכן במשטרה יש מאות רכזי מודיעין. כלומר, העמימות שבה מחזיק צה"ל את הממונה על השכר עמדה לעלות לתקציב המדינה בתוספת של שכר של מיליונים רבים של שקלים.

השילוב של מדינה פרטית המנהלת את עצמה ועונה לשם צה"ל, ומנגנון הצמדה ארכאי בין המשטרה לבין הצבא, עלול היה אפוא לעלות למשלם המסים הישראלי ביוקר רב. ואולם לאחר שנודע לממונה על השכר על העלאת שכרם של רכזי המודיעין במצ"ח, העלאת שכר שכבר נכנסה לתוקפה, הוא פנה לצבא וביקש לבטלה. צה"ל, ייאמר לזכותו, הבין כי קרתה כאן תקלה וביטל לאנשיו את תוספת השכר שקיבלו, רטרואקטיבית. אכן צעד קשה לביצוע וראוי להערכה במערכת יחסי העבודה המקובלת בישראל.

לפיכך, התקלה המביכה נפתרה בדיעבד. עם זאת, הבעיות שגרמו ליצירתה במערכת השכר במגזר הציבורי ממשיכות עדיין להתקיים. לפחות בעיה האחת, העיוורון של הממונה על השכר בנוגע לתלושי השכר בצה"ל, קרובה כנראה לפתרון. האולטימטום הלא האלגנטי של הממונה על השכר עשה את שלו, ובימים אלה קיבל הממונה על השכר את המידע המיוחל על תלושי השכר של קציני ונגדי צה"ל.

דובר צה"ל מסר בתגובה: "שכר משרתי הקבע צמוד לשכר עובדי המדינה והתוספות שבו מבוצעות באישור הממונה על השכר. עם זאת, יש נושאים שבהם מתבצעים שינויים בתמהיל השכר שאינם מחייבים אישור הממונה מראש.

"באשר לפירוט תשלומי השכר, במסגרת יחסי העבודה השוטפים בין צה"ל למשרד האוצר מעביר צה"ל, בהתאם לצורך, נתונים המתייחסים לשכר אנשי הקבע לידי גורמים רלוונטיים במשרד האוצר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully