וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אסור לפגוע במשכנתאות לדירה ראשונה"

25.5.2010 / 10:28

שר השיכון אריאל אטיאס הגיב על הנחיית בנק ישראל להקשיח את תנאי המשכנתא: "אפעל בכדי לשנות את ההנחיה בכדי שלא תחול על ציבור הרוכשים דירה ראשונה"

החלטת בנק ישראל להפחית את שיעור המימון על המשכנתאות ל-60% בלבד לא נעשתה בתיאום עם משרד הבינוי והשיכון, אשר לאחרונה מוביל מדיניות להוזלת מחירי הדיור, אם באמצעות הצפת השוק בקרקעות והוצאת מכרזים לפי מחיר למשתכן.

ההחלטה הפתיעה את משרד הבינוי והשיכון, ותפסה את שר הבינוי והשיכון באמצע סיור שערך אתמול. יש שכינו את ההחלטה "הנחתה" והמשרד יידרש לשקול את צעדיו בנושא.

בראיון ל"מה בוער" בגלי צה"ל אמר אטיאס כי "לא יהיו השלכות מיידות בעקבות הצעד של בנק ישראל, אך אנחנו מתכוונים להעיר ולהאיר לבנק על הצעד".

לדברי השר, "בשנת 2009 התקיימו 102 אלף עסקות נדל"ן, מתוכן 70 אלף דירות יד שנייה. בנק ישראל מניח שמי שקונה דירה להשקעה לוקח מינופים גבוהים יותר מזוגות צעירים, אך יש לוודא שההנחיות החדשות לא יפגעו באלו שקונים דירה ראשונה. הכללים לא צריכים להיות מופנים למי שאין ברשותו דירה ראשונה, ואלו 70% מהעסקות שנערכו בשנה האחרונה", הדגיש.

"חזקיהו עשה את המהלך בשביל לפגוע במשקיעים", הוסיף אטיאס, "אך המהלך פוגע ברוכשי דירה ראשונה. אני אפעל בכדי לשנות את ההנחיה של בנק ישראל בכדי שלא תחול על ציבור זה. אנחנו צריכים להגדיל את היצע הדירות, והדבר מתחיל להשפיע. בנוסף ציין אטיאס כי קיים חשש לחדלות פירעון של לווים באיזורים מסוימים בארץ, בעיקר בתל אביב ובקבוצות הרכישה.

ד"ר קרנית פלוג, ראש מחלקת מחקר בבנק ישראל, טענה מוקדם יותר כי בשנתיים האחרונות יש עלייה מאוד מהירה במחירי הדירות - הביקוש גדל בשעה שהיצע לא גדל בהתאם, בין היתר בגלל אי-הפשרות שטחים לבנייה. "אנו לא חושבים שיש בועה אלא מאמינים כי אם המחירים ימשיכו לעלות עלולה להיווצר בועה", אמרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully