וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פישר מפתיע: מתנגד להעלאת שכר המינימום

עומר רבין

26.5.2010 / 11:27

על אף הצהרות הנגיד על הצורך בצמצום הפערים החברתיים – פירסם הבוקר בנק ישראל נייר עמדה ובו התנגדות לכוונה להעלות שכר המינימום ל-4,600 שקלים, כפי שאישרו השרים

האם בנק ישראל יסכל את העלאת שכר המינימום? נייר עמדה שפירסם היום הבנק המרכזי מציג עמדה ברורה כנגד העלאת שכר המינימום, בדומה לעמדה שהביע בימים האחרונים שר האוצר יובל שטייניץ.

" עלייה חדה בשכר המינימום, בעיקר בענפים עם קשיי רווחיות ותחרות, תביא לפיטורים רחבים ולעלייה באבטלה", נכתב בנייר העמדה. "יש להגדיל את מס ההכנסה השלילי ולחזק את האכיפה של שגר המינימום".

כלכלני הבנק מסבירים כי בפרט בתקופה בה הענפים הסחירים מתמודדים עם קשיי רווחיות ותחרות ועל רקע עליית שיעור האבטלה, העלאת השכר באופן המדובר עשוייה להזיק למשק. כמו כן טוענים בבנק כי רמת שכר המינימום ביחס לשכר הממוצע והחציוני במשק גבוהה ביחס למדינות ה-OECD.

עם זאת, טוענים בבנק כי רמת הציות לחוק נמוכה יחסית ומצביעים על נתון לפיו כ-14 אחוזים מכלל העובדים במשרה מלאה במשק הישראלי מרוויחים פחות משכר המינימום: " יש לחזק את האכיפה של חוק שכר המינימום, שהיא חלקית בלבד כיום, לרבות אכיפתו לגבי העובדים הזרים", נכתב בנייר העמדה.

כלכלני הבנק המרכזי לא משאירים מקום לספק וחותמים את עמדתם במילים: "בחינת מכלול ההשלכות של ההצעה מעלה את החשש שהיא תוביל לפגיעה בחלק לא קטן מהמועסקים ברמות השכר הנמוכות – אלה שמטרת ההצעה הייתה לשפר את מצבם. בנוסף, אימוץ ההצעה ייפגע ביצרנים, בעיקר בענפים בהם מתרכזים בעלי שכר נמוך, ובפרט באלה הנתונים בתחרות בינלאומית".

"לאור האמור", נכתב, "יש להימנע מהעלאה חדה של שכר המינימום בפרט במצב הנוכחי שבו מצוי המשק. ראוי שהחלטה על שינויים בשכר המינימום תתקבל במשא ומתן בין ארגוני העובדים והמעסיקים, והיא צריכה להיכרך בתיקון הגדרת רכיבי השכר הנכללים לצורך חישוב תשלום שכר המינימום".

כזכור, אישרה ביום א' ועדת השרים לענייני חקיקה את הצעתו של ח"כ עמיר פרץ לפיה יועלה שכר המינימום בישראל ב-750 שקל במספר פעימות ויעמוד בסופו של דבר על 4,600 שקלים. המהלך עדיין טעון את אישור הכנסת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully