וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדינה לא תגדיל התמלוגים מ"תמר" ו"דלית"

אבי בר אלי

27.5.2010 / 8:00

ועדת התמלוגים צפויה להודיע כי מסקנותיה לא יחולו על שטחים שבהם הוכרז על תגליות נפט וגז מסחריות. שטייניץ מינה נציג נוסף ממשרד התשתיות - תמורת הכפלת הקול של היו"ר מטעמו

המלצות הוועדה לבחינת המדיניות הפיסקלית בנושאי חיפוש גז ונפט טבעי בישראל לא יחולו על תגליות הגז הטבעי במאגרי "תמר" ו"דלית" - כך נודע ל-TheMarker. זאת בעקבות הסכמה עקרונית בממשלה.

במשרד האוצר הכחישו את הדברים. ואולם לפי הערכות, הוועדה תודיע כי מסקנותיה לא יחולו על שטחי חזקה - כלומר על שטחי מאגרי נפט וגז שכבר הוכרזו תגליות מסחריות. בכך, יוחרגו מאגרי תמר ודלית מהחלטות הוועדה, כמו גם חזקת מד-יבנה של ישראמקו ומאגרי מארי B ונועה של שותפות ים-תטיס מול חופי אשקלון.

חברי הוועדה אמורים להתכנס ביום ראשון הקרוב על מנת לדון בהחרגה - ולהצהיר עליה פומבית אם תאושר. זאת, כדי להסיר את עננת אי הוודאות שפוגעת כיום בהליכי גיוס האשראי של שותפות תמר עבור מימון פרויקט ההפקה של המאגר. עם זאת, הצהרה שכזו עשויה להתעכב פרק זמן נוסף משום קשיים משפטיים בניסוח ההחרגה. זאת, משום שכל מסמך שכזה יהיה כרוך גם במחויבות שבה תידרש המדינה לשאת לגבי כל שינוי עתידי במדיניות הפיסקלית במשק בכללה.

נתניהו הפעיל מכבש לחצים

אתמול נפגשו ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר האוצר יובל שטייניץ ושר התשתיות עוזי לנדאו, לדיון מכריע במחלוקת סביב הגדרת גבולות הדיון שתנהל ועדת התמלוגים. בסיום הפגישה לא התקבלו החלטות עקרוניות, אך סוכם על צירופו של הממונה על חיפושי הגז והנפט במשרד התשתיות, ד"ר יעקב מימרן, אל חברי הוועדה. כעת יעמדו נציג משרד רוה"מ, פרופ' יוג'ין קנדל, ושני נציגי משרד התשתיות - מנכ"ל המשרד שאול צמח ומימרן - מול שלושת נציגי האוצר: יו"ר הוועדה ד"ר איתן שישינסקי, מנהל רשות המסים יהודה נסרדישי והממונה על התקציבים, ד"ר אודי ניסן.

משרד התשתיות הצהיר בעבר כי יתנגד לכל ניסיון לשנות את המדיניות הפיסקלית רטרואקטיבית. השר לנדאו אמר אתמול כי "הבהרתי מעל לכל ספק שאין בכוונתי להסכים לשינוי המדיניות הפיסקלית בדיעבד, באופן שישפיע על יזמים שקיבלו זכויות נפט טרם הקמת הוועדה".

עם זאת, שטייניץ הודיע כי אם יהיה שוויון קולות בעת הצבעות המתקיימות בוועדה, תינתן זכות הצבעה נוספת ליו"ר הוועדה ("קול כפול"). עוד הודיע שטייניץ כי המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד אבי ליכט, יצורף לדיוני הוועדה כמשקיף. כמו כן סוכם בישיבה תאריך יעד להגשת המלצות הוועדה - 15 באוגוסט.

לאחר השגת הסכמה זו צפוי מוקד החיכוך בין הצדדים לעסוק בתחולת מסקנות הוועדה על שטחי רישיונות ותיקים. מדובר בשטחים שבהם השקיעו בעלי הזיכיון בעבודות סייסמיות ובעריכת סקרי תלת-מימד, בראשם שטחי היתר "רציו-ים" לשעבר. רישיון זה מוחזק בידי שותפות נובל אנרג'י, חברות קבוצת דלק וחברת רציו, ולפי הערכות כולל בשטחו מבנה גיאולוגי גדול מזה של תמר. בעניין זה צפוי מאבק קשה בין לשכת ראש הממשלה ומשרד התשתיות מחד, לבין משרד האוצר מאידך.

כפי שנחשף ב-TheMarker, נתניהו הפעיל באחרונה מכבש לחצים כדי להגביל את עבודת הוועדה. זאת, בעקבות לחצים שהופעלו על הלשכה בידי השגרירות האמריקנית וכן בידי שותפות תמר. מהלך זה גרר מחלוקת בין משרדי האוצר והמשפטים לבין משרד ראש הממשלה. זאת, נוכח מה שנתפש בעיני האוצר והמשפטים כהתערבות משרד ראש הממשלה בעבודתה של ועדה. בעקבות המחלוקת נמנע בחודש האחרון כינוסה של הוועדה, וזו התכנסה לדיון ראשון רק ביום ראשון האחרון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully