וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכדור הוא עגול - גם אצלכם במשרד

עידו סולומון

29.5.2010 / 8:15

שיגעון המונדיאל מגיע הקיץ למקומות העבודה: מסכי ענק, מערכות צפייה מיוחדות וכורסאות עיסוי, מסיבות צפייה משותפות ואוכל משובח - והכל על חשבון שעות העבודה והמעסיק

לפני כשבועיים עצרה משאית הובלות ליד בית משרדים תל אביבי. שני סבלים פרקו מתוכה מסך פלזמה ענק. שעה קלה לאחר מכן הוא הותקן אחר כבוד בחדר הישיבות. הסיבה לרכש החדש (63 אינץ', 35 אלף שקל) לא היתה בהכרח עסקית. בעוד כשבועיים תישמע שריקת הפתיחה של המונדיאל, טורניר הכדורגל החשוב בעולם , והבעלים, אבירם בלזר, מתכוון להפוך את חודש המשחקים להפנינג עבור עובדיו.

"נוכל לראות את המשחקים החשובים בנוחות גדולה במיוחד", הוא אומר ומעריך את עלות הכיבוד - אוכל יפני, מקסיקני, ספרדי, מסעדות שף, פירות ופיצוחים - בכ-1,000-2,000 שקל להקרנה. "על משקאות נראה לי שנוותר כי חייבים להמשיך לעבוד", הוא מוסיף. "לחצאי הגמר והגמר נזמין גם לקוחות ונעשה חגיגה של ממש". אם למשרד שלכם לא הגיעו בשבוע האחרון מסך פלזמה חדש, כורסאות עור ו-2 טונה גרעינים, יכול מאוד להיות שהבוס שלכם לא ממש מתרגש מפסטיבל הכדורגל שיחל ב-11 ביוני בדרום אפריקה.

הפרשי השעות פועלים הפעם לטובתנו משום שהמשחקים ישודרו בשעות נוחות - 14:30, 17:30 ו-21:30. חדשות אלה טובות אולי לאוהדי הספורט, אך אולי קצת פחות טובות למעסיקים, שעלולים למצוא את עצמם עם לא מעט עובדים לא מרוכזים, שרוצים להיות במקום אחר לגמרי.

"לא יפתיע אותי לשמוע גברים שיגידו שיהיו מוכנים לברוח מהעבודה או להתפטר כדי לראות את המונדיאל", אומרת ד"ר עלינא ברנשטיין, מביה"ס לתקשורת, המסלול האקדמי המכללה למינהל, המתמחה בתחום התקשורת והספורט. "אני לא יודעת כמה מהם ילכו מעבר להצהרות, אבל אין ספק שמדובר באירוע משמעותי".

פופוליזם או כלי לגיבוש?

מומחים התקשו להעריך השבוע את העלות המשוערת למעביד כתוצאה מהיעדרויות בשל צפייה במונדיאל. נתוני רייטיניג משנים קודמות מלמדים שבמהלך מרבית החודש אחוז הצפייה הממוצע הוא כ-10% (בגמר 40%). מסקר שערכה חברת שילוב Brown-Millward בקרב 500 איש, עלה ש-47% מכלל האוכלוסייה יצפו במשחקי המונדיאל, מהם רוב מכריע של גברים 69% לעומת 27% נשים. לדברי ישראל אוליניק, מנכ"ל חברת הסקרים, במהלך משחקי המונדיאל אנשים יעבדו פחות, שכן כ-44% מהאנשים שמתכננים לצפות במונדיאל, יצפו בכל המשחקים או במרביתם.

רוב הצופים הם גברים, בגילאי 18-29, מסורתיים, רווקים, ומתגוררים באזור חיוג 04. רבע מבעלי כוונות הצפייה במשחקי המונדיאל יצפו במשחקים גם במחיר של החסרת שעות עבודה וכ-16% יקחו יום חופש או ימי מחלה בכדי לצפות במשחקים. אם לוקחים בחשבון את העובדה שמרבית הצופים הם גברים, מדובר בכמיליון ו-400 עובדים, וגם אם לא כולם אוהדים שרופים, הרי מדובר בחודש ימים של שש שעות כדורגל בכל יום עבודה, כשלפחות שתיים מהן בשעות פעילות.

העלות יכולה להסתכם בעשרות אלפי שקלים, אם לא יותר, לארגון. מעסיקים רבים כבר החליטו לא להילחם בתופעה אלא למנף אותה לטובת גיבוש חברתי. "לצפייה משותפת במשחקי כדורגל בכלל ואירועי ספורט יחודיים בפרט, מקום מאוד מרכזי בתרבות, בעיקר בקרב גברים", מזכירה ד"ר ברנשטיין. "אין ספק שמנהל שיאפשר לעובדיו לצפות במשחקים, יתרום להרגשה הטובה בארגון. אפשר לראות בכך צעד פופוליסטי, אך זה גם יכול להתפרש כבוס מתחשב ברצונות של עובדיו ויוצר הזדמנות לבילוי חברתי משותף של העובדים".

בלא מעט חברות כבר הרימו את הכפפה. בחברת הפרסום "לעומק התודעה" למשל, כל חמשת המסכים במשרד יופקעו בשעות הערב לטובת שידורי המשחקים לאורך כל החודש והמשרד עצמו ייהפך למעין ספורט-בר עם שולחן סנוקר, תאורה עמומה ותפריט הכולל בירות, וודקות, פיצוחים ואבטיח.

"מעודדים את השילוב של עסקים וספורט"

חברת השילוח והלוגיסטיקה אוריין, המעסיקה 400 עובדים, תקרין את המשחקים על מסך ענק שיוצב על גג בניין המשרדים. בנוסף, יספקו להם ברביקיו, בירות ושאר כיבודים. לדברי יריב פוזנר, סמנכ"ל השיווק של החברה, העלות אינה משמעותית. "אנחנו מעודדים מאוד את השילוב של עסקים וספורט וסבורים שזה תורם למורל של העובדים, וגם לקירוב לקוחות", הוא אומר. "יש לנו קבוצות עובדים שמתחרות במרתון ואופניים, אז ברור שכשיש חגיגה כמו המונדיאל נלך על זה בגדול. חדר הישיבות שלנו על הגג גדול ומעוצב כמו אולם קולנוע, אז במקום הרצאות ולימודים נקרין בו משחקים".

אתה לא חושש מאיבוד של זמן עבודה יקר? "רוב העובדים מתעניינים בעיקר בשלבים המתקדמים וגם אם מישהו יחליט לעשות את הפסקת הצהריים שלו בזמן משחק זה לא ממש יפריע. אנחנו עובדים בצוותים והחברה לא תפסיק לפעול במהלך החודש".

ביורוקום תקשורת דיגיטלית החליטו להמיר את חדר התצוגה, שבימים כתיקונם משמש להעברת פרזנטציות ללקוחות, לאולם הקרנה עבור העובדים. במקום יותקנו כמה מסכי פלזמה מהטובים והמשוכללים ביותר, ובמרכז חדר ההקרנה תוצב גם כורסת עיסוי, לנוחיות הצופים. מכיוון ששידורי המונדיאל יצולמו השנה בתלת-מימד דאגו בחברה להתקין על גג הבניין צלחת לווין ייעודית. מחיר המערכת: כ-20 אלף שקל.

"בסופו של דבר כל מי שייכנס לחדר במהלך משחקי המונדיאל ייהנה מחוויית צפייה שברוב המקרים תעלה על זו שהוא חווה בביתו", אומר מנכ"ל יורוקם בישראל, מוטי אלמליח. "זאת גם הסיבה שחדר ההקרנה יהיה פתוח גם לאחר שעות העבודה, לעובדים שיעדיפו להישאר ולראות את משחקי הערב עם החברים מהעבודה".

רוצה לראות משחק? לך הביתה

ההחלטה אם להכניס את המונדיאל למשרד תלויה ברוב המקרים בגישת ההנהלה ובשאלה עד כמה קרוב הנושא ללבה. יורם קראוס, מנכ"ל חברת סמס פרויקטים, ישאיר את מסכי הפלזמה ברחבי המשרד פתוחים בשעת הקרנת המשחקים וייאפשר לעובדיו לצפות, אך לא רק ממניעים אלטרואיסטיים. "צריך לדעת לקחת פסק זמן", הוא אומר. "כשטוענים מצברים ומעלים יחד את המוראל. זה לא רק מגבש, אלא גם תורם לתחושת הסולידריות והנאמנות לחברה, ובטווח הרחוק גם משפר את הביצועים ומחזק את הקשר המקצועי והאישי. מבחינתי העובדים יכולים לצפות בכל שידור שיחפצו ללא הגבלה, עד השעות המאוחרות של הלילה ולנעול אחריהם את המשרד".

חן עובדיה, מנכ"ל ובעלים של המותג ניקולטי, הוא עוד חובב כדורגל מושבע. עובדיו חובבי הכדורגל ישאירו אצל המזכירה פתק ובו שמם והמשחק בו הם מעוניינים לצפות. בסוף כל שבוע יאסוף עובדיה את הנתונים והוא מבטיח שהעובדים יוכלו לצפות במשחק בביתם.

"במידה והרבה עובדים יביעו עניין לצפות במשחק מסוים, אציב במשרד מסך פלזמה וכך כולנו נהנה. אני מאמין בלב שלם כי צ'ופרים מעין אלה רק יחזקו את תחושת השייכות של העובד ובשורה התחתונה התועלת תהיה הרבה יותר משמעותית מהפסד של כמה שעות עבודה. ואם יגידו שאני בוס משוגע, שיגידו".

בעיני היועצת הארגונית חגית לקר, ההכנות למונדיאל במשרדים יצאו מפרופורציה. "בעיני זה מטורף", היא אומרת. "יחד עם זאת, אם לא נסחפים ורוצים לנצל את ההזדמנות למפגש חברתי - גם אם זה במחיר של שעתיים עבודה - יכול להיות לזה אפקט חיובי על העובדים. כל עוד לא הופכים את הצפייה בזמן העבודה לשגרה ושומרים על פרופורציות, זו יכולה להיות הפוגה בריאה משגרת החיים במשרד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully