וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יוון: ראשי ערים פתחו בשביתת רעב

27.5.2010 / 21:25

המחאה נגד תכנית הצנע במדינה הקורסת צוברת תעופה: ראש העיר אליניקו, פרבר יוקרתי של אתונה, שובת רעב כבר חודש. חברי מועצת העיר הצטרפו אליו לאחרונה

המחאה ביוון נגד תוכנית הצנע של הממשלה צוברת תנופה, על רקע סימנים כי הממשלה עשויה לסגת מחלק ממרכיבי התוכנית. ראש העיר אליניקו, פרבר היוקרה של אתונה, שובת רעב זה קרוב לחודש במחאה על הקיצוצים המתוכננים בתקציבי השלטון המקומי ביוון, וכעת הצטרפו אליו חברים נוספים במועצת העיר.

כריסטוס קורצידי פתח בשביתת רעב ב-29 באפריל במחאה על תוכנית ממשלת יוון לאחד עשרות רשויות מקומיות ברחבי המדינה, והיום הודיעו מספר חברי מועצת העיר אליניקו על הצטרפותם לשביתת הרעב.

קורצידי פרץ לתודעת הציבור היווני בשנת 2007 לאחר שהצליח להביא לביטול החלטה להתחיל לגבות תשלום עבור הכניסה לחופי הים של אליניקו, בעקבות שביתת רעב בת 24 ימים שקיים.

המאבק של קורצידי, אשר במשרדו תלוי פוסטר של צ'ה גווארה, עשוי להצביע על עלייה בשיעור התמיכה בקומוניסטים ביוון עקב משבר החוב אליו נקלעה המדינה, העריך הפרשן גאס לובין מאתר החדשות "ביזנס אינסיידר".

המפלגה הקומוניסטית ביוון, שהיא אחד הגורמים המרכזיים מאחורי ההפגנות נגד מדיניות הצנע שמתכננת הממשלה, טוענת כי הפתרון למשבר החוב היווני הוא פרישת יוון מגוש היורו ושמיטת חובותיה החיצוניים של המדינה.

"מעמד העובדים לא צריך להישאר לכוד בדיון על אג"ח או ריביות, מהסיבה הפשוטה שאין לו מה להרוויח מהדיון הזה", אמרה מוקדם יותר החודש ד"ר איזבלה מרגארה מהמפלגה הקומוניסטית, בראיון לשירות ויקיניוז של ויקיפדיה. "ההלוואות הבינלאומיות יגיעו בסופו של דבר לכיסי ההון, לא מעמד הפועלים. היוונים סבלו שהריביות היו נמוכות, ועכשיו הם סובלים שהריביות עולות. אין לנו כל כוונה להשתתף ב'חרדות' ההון לגבי הבורסה, מכיוון שמדי יום הולך ומתבהר כי אם שלטון העשירים לא יפשוט רגל, האנשים יפשטו רגל".

מרגארה גם הסבירה בראיון מדוע מפלגתה מתנגדת לתוכנית הממשלתית הכוללת בין השאר קיצוצים החדים בשכר ובפנסיה של עובדי המגזר הציבור, קיצוצים בשירותי רווחה, ביטול הסכמים קיבוציים, והעלאת המע"מ. "ההתאוששות, כאשר היא תתרחש, לא תשפיע לחיוב על האנשים מצד אחד, ותוביל מהר למדי למשבר חדש מצד שני. זו הסיבה שאנחנו מתנגדים לתוכנית", הוסיפה.

האיחוד האירופי לוחץ

הביקורת הציבורית על תוכנית הצנע המתוכננת הביאה לכך שבימים האחרונים ביקשה ממשלת יוון לחזור בה מחלק ממרכיבי תוכנית הצנע שגיבשה כתנאי לסיוע מהאיחוד האירופי וקרן המטבע הבינ"ל.

האיחוד האירופי שלח השבוע ליוון מכתב ובו האיץ בה לדבוק באמצעי הצנע שאליהם התחייבו כתנאי לחבילת הסיוע של 110 מיליארד יורו (134.6 מיליארד דולר), אמר שלשום שר העבודה של יוון. לדבריו, האיחוד האירופי וקרן המטבע הבינ"ל (IMF) ביקשו מיוון להקשיח את תוכניתה לרפורמה בפנסיה, אשר נדרשה כאחד התנאים לחבילת הסיוע.

דובר הנציבות האירופית, אמדאו אלטפג', הכחיש אתמול כי המכתב שנשלח ליוון היה קשור לאי יכולתה של יוון ליישם את תוכנית הצנע, אך אמר כי האיחוד האירופי צריך לעקוב אחר יישום תוכנית הצנע ביוון. "אנחנו בנציבות האירופית מחויבים למעקב אחר כל האלמנטים השונים הקשורים לתוכנית", אמר אלטפג', והוסיף כי "זוהי חלופת מכתבים בין הרשויות ביוון לבין הנציבות בנוגע לטיוטת חוק, אשר צריכה להיות לפי כמה משתנים שעוצבו במסגרת מזכר של הבנה".

הרפורמה בפנסיה היא מדד חשוב לביצועיה של יוון את התוכנית לה התחייבה במסגרת חבילת הסיוע לשלוש שנים, הגדולה ביותר למדינה בודדה באיחוד האירופי. טיוטת הרפורמה בפנסיה של יוון מאפשרת לגימלאים למשוך את כספי הפנסיה לאחר 37 שנות עבודה, שלוש שנים מוקדם יותר מכפי שהוחלט בעסקת החילוץ של האיחוד האירופי מוקדם יותר החודש. בנוסף, מדברת הטויוטה על יישום מלא של הרפורמה רק ב-2018, שלוש שנים לאחר המועד שקבעו האיחוד האירופי וקרן המטבע.

"אנחנו דנים עם יוון בהתאמת הרפורמה בפנסיה להבנה שהיתה בין האיחוד האירופי לבין יוון", אמר מרקו בוטי, בכיר בנציבות האירופית, בראיון לרויטרס אתמול. משלחת משותפת של האיחוד האירופי, קרן המטבע הבינלאומית (IMF) והבנק המרכזי של אירופה, תדון בסוגיה עם נציגי משרד העבודה היווני באתונה ביום חמישי. "2018 נראה להם מועד מאוחר מדי, והם אומרים לנו ליישם זאת עד 2015", אמר שר העבודה היווני, אנדראס לוברדוס, בראיון טלוויזיוני שלשום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully