וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאוטובוסים למזון: דן מקימה רשת שיווק

עדי דברת-מזריץ, אבי בר-אלי ויורם גביזון

28.5.2010 / 9:50

חברת התחבורה הציבורית נכנסת לענף קמעונות המזון בישראל - רוכשת את רשת המזון סופר בונוס ומנהלת מגעים לרכישת אחזקות ברשתות שיווק נוספות

חברת התחבורה הציבורית דן נכנסת לענף קמעונות המזון בישראל. ל-TheMarker נודע כי חברת נהור, זרוע ההשקעות של דן, רכשה באחרונה 51% מסניף רמת אביב של רשת המזון סופר בונוס. זאת, בעקבות החלטה אסטרטגית שקיבל דירקטוריון החברה להרחיב את פעילותה העסקית של דן לתחום הקמעונות ולהיהפך לשחקן משמעותי בתחום קמעונות המזון.

לדברי משה עקיבא, המייסד והבעלים של סופר בונוס, העסקה תיכנס לתוקפה ביוני. רכישת השליטה ביתר סניפי הרשת תושלם עד סוף יולי, ועד אז צפויים להיפתח שני סניפים נוספים לרשת.
במסגרת המהלך האסטרטגי שעליו הוחלט בדירקטוריון, מנהלת דן בימים אלה מגעים לרכישת אחזקות ברשתות מזון נוספות.

לדברי מקורבים לחברה, דן ניהלה לפני כשנה משא ומתן לכניסה כשותפה בחברת רמי לוי שיווק השקמה, על רקע השותפות בין דן לרמי לוי במיזמי נדל"ן בירושלים, אך המגעים לא הבשילו לכדי הסכם. לוי אמר בתגובה כי לא היה משא ומתן כזה והשותפות בין שני הגורמים היא רק בתחום הנדל"ן.

סופר בונוס היא רשת עירונית קטנה יחסית הפועלת בתל אביב, קדימה ותל מונד. דן הקימה תחת נהור חברה בת נוספת שמרכזת את הפעילות החדשה. בחברה, ספיר קמעונות, שותף עמיקם בן-צבי, לשעבר מנכ"ל המשביר לצרכן.

עקיבא וצוותו ימשיכו לנהל את הרשת והיא תפעל תחת שמה הנוכחי, כאשר דן תהיה מעורבת בניהול הרשת דרך רכז הפעילות הקמעונית שלה, רועי נגר.

עקיבא, שייסד את הרשת לפני שמונה שנים, התייחס להחלטתה של דן להיכנס לתחום קמעונות המזון ואמר כי "כמו שאנשים תמיד ייסעו באוטובוסים - כך הם תמיד יצרכו מזון. למרות התחרות והשחיקה בשוק המזון, עדיין מדובר בתחום רווחי. צריך לזכור שסופרמרקט זה מכונה של מזומנים עם תזרים מזומנים גדול מאוד. המחזור שלנו, למשל, הוא 100 מיליון שקל".

כדאי להיות במזון

ואכן, ייתכן כי התמריץ של דן לכניסה לתחום שיווק המזון הוא המחזורים הגדולים שמגלגלות רשתות המזון הגדולות. המכירות של רמי לוי שיווק השקמה, המפעיל 17 סניפים, הגיעו ל-368 מיליון שקל ברבעון הראשון של 2010. הרווח התפעולי של רמי לוי ברבעון הראשון היה 23.6 מיליון שקל - 6.4% מהמחזור.

בדן צפויים לנצל את הכוח של הלקוחות הקבועים של החברה, המוערך ב-700 אלף נוסעים ביום, כדי ליצור סינרגיה בין פעילותה התחבורתית לקמעונית. זאת, תוך ניצול הידע הקמעוני של בן-צבי.

בנובמבר 2008 נמכרו 10% מדן תמורת סכום שהוערך ב-100 מיליון שקל לקבוצת משקיעים בהובלת בן-צבי ומשפחת רוטנברג, בעלי יבואנית משאיות מאן. לקבוצת המשקיעים ניתנה אופציה להגדלת האחזקות שלה בדן עד 45%, והיא מנהלת כיום מגעים למימוש האופציה. חברת הביטוח מגדל תעניק ליווי פיננסי לעסקה להגדלת האחזקה של הקבוצה בדן, בתמורה לאופציה ל-10% ממניות דן.

דן, בניהולו של שמואל רפאלי, השלימה בשנים האחרונות מעבר מקואופרטיב לחברה עסקית, בהליך שגובה בהסכם סובסידיה חדש עם המדינה בהיקף של 450 מיליון שקל בשנה. בשמונה השנים האחרונות הוצאו למכרז כ-25% מקווי האוטובוס של החברה במסגרת הרפורמה בתחבורה הציבורית שהעוברו מידיה למפעילים פרטיים, והיא צפויה לאבד בחודשים הקרובים 8% נוספים מפעילותה.

נוכח האיום - הבוסרי עדיין - שחלקם יוסבו לקווי הרכבת הקלה בגוש דן והוצאת קוויה למכרזים, פנתה דן לאפיקים חדשים בשנים האחרונות כדי להרחיב את פעילותה. עיקר פעילות זו התבסס על השבחת הנדל"ן של החברה באזור המרכז - לרבות קידום מיזמי בנייה בקרקעות של מוסכי החברה בפתח תקוה (בנייה למגורים), בבני ברק (בנייה למשרדים), בתל אביב ובהרצליה.

נוסף על כך, נהור מחזיקה ב-50% מחברת הנדל"ן אמד, ומשמשת קבלן ההפעלה של שפיר הנדסה בפרויקט הנתיב המהיר לתל אביב. דן אף הגיעה להסכם עקרונות לרכישת חלקה של ואוליה הצרפתית בפרויקט הרכבת הקלה בירושלים (5%) תמורת 15 מיליון דולר.

דן היא לא החברה הראשונה שהחליטה באחרונה להיכנס לתחום קמעונות המזון. קבוצת המשביר לצרכן, שבבעלות רמי שביט, הודיעה כי תפתח רשת מזון תחת השם 365 COST, שתמנה 20 סניפים, בתוך שנתיים. הקבוצה מעוניינת לחבור לאחת הרשתות הקיימות כדי שזו תפעיל עבורה את הסניפים. יעד המכירות של המשביר לצרכן הוא 2 מיליארד שקל בתוך שלוש שנים. להערכת הרשת, הסניפים ישרתו כ-440 אלף משקי בית החברים במועדון הלקוחות של המשביר לצרכן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully