וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נמשכת החגיגה במכרזי חברת החשמל: תנאי מכרז הלוביסטים שונו; מתמודדת במכרז הארובות נפסלה שלא כדין

מאת אבי בר-אלי

30.5.2010 / 7:02

מכרז הלוביסטים שונה בעקבות טענות כי "נתפר" לאחד המתמודדות. ביהמ"ש חייב את החברה להחזיר מתמודדת למכרז הארובות



>> נמשכות התהיות לגבי הניהול של מכרזי הרכש של חברת החשמל: בית המשפט המחוזי בחיפה ביטל בשבוע שעבר את החלטת ועדת המכרזים של החברה לפסול את פולמן פאואר האמריקאית מלהשתתף במכרז לבניית הארובות הנוספות של תחנות הכוח הפחמיות.

מדובר במכרז להקמת ארובה רביעית בתחנת הכוח אורות רבין בחדרה, ולהקמת ארובה שלישית בתחנת הכוח רוטנברג באשקלון - בהיקף של כ-120 מיליון דולר. חברת החשמל פסלה את מועמדותה של פולמן, מכיוון שלפני 12 שנה היתה החברה אחראית לתאונה הקטלנית בעת הקמת הארובה באשקלון, במהלכה נהרגו 9 עובדים.



פולמן עתרה לבית המשפט נגד החלטת חברת חשמל, והשופט קבע כי "לפסול מציע מלהשתתף במכרז רק בשל מחדל שאירע לפני 12 שנים מבלי להתייחס כלל לכל מה שאירע ונעשה לאחר מכן אינה עומדת במבחני הענייניות, הסבירות והמידתיות". השופט הורה על ביטול החלטת הפסילה, מן הטעם שההחלטה פוגעת בעקרונות דיני המכרזים, פוגמת בתכלית המכרז, אינה עניינית, אינה סבירה ואינה מידתית, וקבע כי העותרת תוכל להשתתף במכרז. בנוסף, חייב השופט את חברת החשמל בהוצאות העותרת בסך 50 אלף שקל. לפי הערכות, החברה תערער על ההחלטה. מחברת החשמל נמסר כי היא לומדת את ההחלטה והשלכותיה.



בעולם פועלות כיום בתחום בניית הארובות חמש חברות גדולות בלבד, מהן צפויות לגשת למכרז עד שלוש חברות בלבד. חברת החשמל פירסמה את המכרז על אף שעורר בשנים האחרונות ביקורת רבה - בטענה שהקמת הארובות מיותרת. המכרז הוא חלק מתוכנית של חברת החשמל להתקנת הסולקנים (מסנני מזהמים) בארובות יחידות הייצור הפחמיות של החברה. הארובות הנוספות אמורות להחליף את הארובות שיושבתו בתקופת התקנת הסולקנים. בתחנת רוטנברג באשקלון מצוידת כבר אחת משתי הארובות בסולקנים, ולכן הארובה הנוספת שתיבנה תישאר למעשה בלא שימוש, לאחר שתהווה תחליף זמני לארובה המושבתת.



לפני כמה חודשים הסתיים אחד המכרזים לרכישת הסולקנים שבו זכתה דוסאן הקוריאנית תמורת כ-60 מיליון דולר. אז התברר כי חברת החשמל שכחה להכליל בו תקן חדש לעמידות בפני רעידות אדמה, מה שחייב את פתיחת הצעת הזוכה לאחר ההליך המכרזי - וייקורה.



בנוסף, בשבוע שעבר שונה הנוסח של מכרז נוסף של חברת החשמל, לשירותי לובינג, שפורסם לפני חודש. זאת, על רקע דו"ח מבקר המדינה החריף שתקף את העסקת משרד הלובינג פוליסי של בוריס קרסני בידי חברת החשמל במשך 15 שנה (95'-2009) בלא מכרז.



תנאי הסף שנקבעו במכרז חייבו כי כל מתמודד יעסיק שמונה עובדים מקצועיים לפחות - מה שאיפשר רק לשלושת משרדי הלובינג הגדולים במשק לגשת למכרז. זאת, כאשר שניים מבין השלושה מצויים בניגוד עניינים מובהק עם שכירתם בידי חברת החשמל.



כמו כן, נוסח המכרז שפורסם לא כלל תקרת שכר טרחה. בתום כמה שבועות של הידיינויות בחברה ובדירקטוריון הוחלט לשנות את נוסח המכרז. תנאי הסף הופחתו להוכחת 5 עובדים מקצועיים, הצגת ניגודי העניינים הורחבה ונקבעה תקרת שכר טרחה של 25 אלף שקל בחודש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully