וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אח חדש לשקל: הלירה הפלסטינית בדרך?

30.5.2010 / 11:04

ברשות הפלסטינית שוקלים להשיק מטבע עצמאי שיחליף את השקל הנמצא בשימוש כיום בשטחי הרשות. גורמים בישראל: הכלכלה הפלשתינית קטנה מידי ולא תצליח להחזיק מטבע משל עצמה

הרשות הפלשתינית שוקלת להחליף את השקל הישראלי בלירה פלשתינית, כך דיווח העיתון "וושינגטון פוסט".

ג'יהאד אל וואזיר, אותו כינה העיתון האמריקאי "הדבר הקרוב ביותר ליו"ר הבנק המרכזי ברשות הפלשתינית", מתכנן להשיק את המטבע בעקבות מאמציו של ראש הממשלה המקומי סלאם פיאד להבטיח את יכולתה של המדינה הפלשתינית לעמוד על רגליה מבחינה כלכלית אם תוכרז מדינה שכזו במסגרת המשא ומתן עם ישראל או בצורה חד צדדית.

פיאד עובד בימים אלה על קידום רפורמות במוסדות הממשלתיים, להקים מוסדות ממשלתיים כמו לשכה מרכזית לסטטיסטיקה ולהבטיח התמקצעות הכוח המשטרתי. וואזיר - אותו מחשיב נגיד הבנק המרכזי של ישראל סטנלי פישר כידיד, עובד במקביל על יצירת כלכלה פלשתינית נפרדת מישראל.

העיתון האמריקאי התייחס לוואזיר כאל "נגיד בנק מרכזי ללא בנק". וואזיר לא יכול לנהל מדיניות מוניטרית באמצעות כלים כמו שינוי שרי הריבית או הנפקת אג"ח ממשלתיות. במקום זאת, וואזיר מגביר את הפיקוח על הבנקים הפרטיים, נאבק בהלבנות ההון ומקים מנגנון לחשיפת צ'קים ללא כיסוי. הקמת מטבע מקומי הוא הצעד הבא, לפי העיתון האמריקאי.

"כל האופציות פתוחות, ומבחינתו - הנפקת מטבע היא אחת האפשרויות", אמר וואזיר בראיון לעיתון האמריקאי.

מטבע פלשתיני עצמאי היה נושא למחלוקת עם ישראל, לפי העיתון. ישראל, שכלכלתה גדולה פי 20 מכלכלת הרשות הפלשתינית, טענה במסגרת הסכמי אוסלו כי הקמת מטבע עצמאי לרשות הפלשתינית יהיה רעיון טיפשי מבחינה פיסקאלית וסימן נועז מידי להקמתה של המדינה הפלשתינית.

בשנת 2000, השנה בה התקיימו המגעים הרציניים האחרונים בין ישראל והפלשתינים, ועדה מטעם שתי המדינות בירכה על הצעד, לפני שקרסו השיחות.

ובכל זאת, על אף התמיכה מצד הבנק העולמי וגופים נוספים, גורמים בישראל נותרו ספקנים בנוגע ליכולתה של הרשות לזנוח את השקל הישראלי. "הכלכלה קטנה מידי", אמר גורם ישראלי לעיתון, והוסיף: "היא צריכה משהו שיחזיק את המטבע. מטבע הוא לא כמו בול או אזור חיוג. לרשות הפלשתינית עדיין אין את מה שצריך כדי להחזיק מטבע משלה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully