וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החיסון למיתון

עמי גינזבורג

31.5.2010 / 10:25

כשמשקיעים שומעים שוב את המילה "מיתון" הדבר הראשון שהם מחפשים הוא מקלט בטוח לכספם. עמי גינזבורג טוען, כי לצערו אין כיום הרבה כאלו

שוקי המניות אינם מסבירים פנים בחודש האחרון למשקיעים. הסיבה המרכזית ידועה: משבר החובות של כמה מדינות באירופה. החשש מפני גלישה למיתון נוסף נשמעת והסמן הימני שלה הוא כרגיל פרופ' נוריאל רוביני, שצוטט באומרו כי ההתאוששות הכלכלית שברירית מאוד וכי הבורסה האמריקאית עלולה ליפול ב-20% נוספים.

כשמשקיעים שומעים שוב את המילה "מיתון" הדבר הראשון שהם מחפשים הוא מקלט בטוח לכספם. למרבה הצער אין כיום הרבה כאלו. מי שבכל זאת אינו נרתע משוק המניות ורואה בו מקום להשקעה ארוכת טווח, עשוי למצוא את מבוקשו במניותיהן של חברות התרופות הגדולות. חברות אלו נחשבות מקלט דפנסיבי טבעי, מאחר שעסקיהן כמעט שאינם נפגעים בהאטה כלכלית.

בחינה של כמה חברות תרופות הנסחרות בארה"ב מגלה שהשקעה בהן עשויה לספק לתיק ההשקעות חיסון טבעי מפני המיתון. למשל, בריסטול מאיירס סקוויב, שמנייתה נסחרת במכפיל רווח 13 ומספקת תשואת דיווידנד של 5.5%; גלאקסו סמית'קליין, המספקת תשואת דיווידנד של 5.5%; אלי לילי, שנסחרת במכפיל 8 בלבד ומשלמת דיווידנד המקנה תשואה שנתית של 6%; ונוברטיס, המשלמת תשואת דיווידנד של 4.3% ונסחרת במכפיל רווח של 11. לשם השוואה, טבע נסחרת במכפיל קרוב ל-20 ותשואת הדיווידנד שלה היא 1.4% בלבד. לזכות טבע יש לומר שמחירה הגבוה יותר נובע מציפייה לצמיחה מהירה. ב-5 השנים האחרונות גדל הדיווידנד של טבע בכ-180%.

חברות התרופות הן עסק שלכל משקיע המחפש חברות ערך כדאי להכיר. אלו חברות רווחיות ויציבות בדרך כלל, לרוב ללא חוב גבוה שנהנות מהמגמה הכללית של הארכת תוחלת החיים. מגמה זו גוררת עלייה עולמית קבועה בביקוש לתרופות. זו מגמה שלא תיפסק בעתיד הנראה לעין. נכון, בחברות האלו יש גם סיכון, כשהעיקרי בהם הוא פקיעת הפטנטים על תרופות מקור, מה שיגביר את התחרות מולן ועלול לשחוק את רווחיהן בעתיד. זהו סיכון שתמיד קיים, אבל אפשר להתמודד עמו באמצעות פיזור ההשקעה על פני כמה חברות.

החברות האלו אינן שוקטות על שמריהן וממשיכות לפתח תרופות חדשות, שאמורות לשמר את רווחיהן העתידיים. המשקיעים בחברות התרופות יכולים להתעודד מכך שבחמש השנים האחרונות מרבית החברות הגדילו את רווחיהן ואת הדיווידנדים שהן מחלקות. מרבית הסיכויים שמגמה זו של הגדלת הרווחים והדיוידנדים תימשך אצלן גם בשנים הבאות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully