וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאומי, איגוד ומזרחי מייקרים את המשכנתא

אתי אפללו

31.5.2010 / 8:40

לאומי למשכנתאות: "לקוחות העומדים בפני נטילת משכנתא בשיעור של יותר מ-60% מערך הנכס, יקבלו הצעות שבהן הריבית התייקרה בעד 0.5%"

"אנחנו מבולבלים, קראנו על ההנחיות בעיתונים" - כך אמרו בשבוע שעבר הפקידים בבנקים למשכנתאות, כשנשאלו על השינויים שחלו בבנק לאחר טיוטת חוזר המשכנתאות של בנק ישראל. אתמול בבוקר הבלבול פג והכיוון היה ברור: הבנקים מייקרים את המשכנתאות.

הטיוטה עוד לא נכנסה לתוקף, ובנק ישראל צפוי לקיים דיונים על ההנחיות לפני מתן ההנחיה המחייבת. ואולם הבנקים, שפועלים בסביבה של ריבית נמוכה על המשכנתאות - עקב תחרות שמתקיימת בתחום - לא ממתינים להוראה הסופית המחייבת של בנק ישראל.

בסניף באזור השרון של בנק מזרחי טפחות שבו ביקר TheMarker אתמול, ציין הפקיד כי נוהלי מתן המשכנתא שונו בימים האחרונים, וכי ניתנה הנחיה להעלות את הריבית כאשר שיעורי המימון גבוהים מ-60%. בבנק מזרחי טפחות הדגישו אתמול כי לא ניתנה הנחיה לפקידים להעלות את הריבית, אלא ניתנו להם הסברים על ההנחיה ועל השפעות אפשריות עתידיות שלה כאשר תיכנס לתוקף, ולמעשה לא חל שינוי במדיניות הבנק. למרות זאת, הפקיד שישב מול הלקוח ציין שהריבית התייקרה בשל ההוראה.

בבנק לאומי למשכנתאות ההנחיות ברורות יותר. "בעקבות טיוטת ההוראה של בנק ישראל, לקוחות העומדים בפני נטילת משכנתא בשיעור של יותר מ-60% מערך הנכס, יקבלו הצעות שבהן הריבית התייקרה בעד 0.5%", מסר הבנק בהודעה לעיתונות.

בנק אגוד מציע ללקוחות המעוניינים במשכנתאות בהיקף של יותר מ-60% מערך הנכס הצעות הגבוהות בכ-0.25% משהציע בשבוע שעבר. באגוד מסבירים כי לא המתינו לכניסת ההוראה לתוקף והעלו את הריביות משום שהמפקח מתכוון להחיל את ההוראה רטרואקטיבית מתחילת אפריל.

משכנתאות במחירי הפסד

בבנק ישראל העריכו את השפעת עליית הריבית בעקבות החוזר בשיעור נמוך יותר של כ-0.1%. החישובים של בנק ישראל מתבססים על הנחה שלפיה אם הבנקים שיעניקו מימון בשיעור גבוה יותר מ-60% מערך הנכס, ויצטרכו לפי ההנחיה החדשה לבצע ריתוק הון נוסף של 0.75% מהיקף ההלוואה - הם יבחרו לגלגל את עלות ההפרשה הנוספת כולה על הלקוח.

במקרה כזה, לדוגמה, משמעות עלות ההון על הלוואה של 700 אלף שקל ל-15 שנה, בריבית של 6%, היא תוספת של 0.11% להלוואה. למרות זאת, לאומי מייקר את המשכנתאות בשיעור של 0.5% - ולמעשה מנצל את טיוטת ההוראה של המפקח כדי להעלות את המרווח.

הבנקים אינם מרוצים מהתחרות המשתוללת בתחום המשכנתאות שממנה נהנה הלקוח. בנק הפועלים, שמעוניין להגדיל את חלקו בתחום, לאחר שסבל מירידה משמעותית בנתח השוק שלו, נותן משכנתאות בריביות נמוכות מאוד. בעקבות זאת, בנקים שמנסים להתחרות בהפועלים מעניקים משכנתאות במחירי הפסד כדי למשוך לקוחות, מתוך הנחה שירוויחו על הלקוח במוצרים אחרים.

במערכת הבנקאות יכולים לקרות כעת שני תרחישים: בראשון התחרות תנצח והבנקים שמתחרים בלאומי ובמזרחי יספגו את עלות ההפרשה הנוספת ולא יעלו את הריביות. במקרה כזה אם לאומי ומזרחי טפחות ירצו להמשיך להיות אטרקטיביים, גם הם יוותרו ויספגו את העלות של ההוראה. האפשרות השנייה היא שהבנקים ישתמשו בהוראת בנק ישראל כתירוץ להעלות את המרווחים בתחום שהרווח בו לבנקים נמוך מאוד, וישתמשו בעלות ההפרשה הנדרשת מהם כמעין נקודת איזון שמכתיב בנק ישראל לעלייה במרווח, שסביבה תתכנס לבסוף המערכת.

ממזרחי טפחות נמסר: "הסבר משמעויות והשלכות עתידיות על הלקוח, אם וכאשר תיכנס ההנחיה לתוקף, במתכונתה הנוכחית, עדיין לא מעיד על ייקור תעריפים בפועל. ככל שאנחנו מתרשמים, אין עדיין שינוי ברמות המחירים בשוק, וגם כאשר יהיה שינוי כזה, הוא יהיה תוספת של כ-0.10%-0.15% בלבד בריבית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully