וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד המשפטים: לבטל את חיסיונם של פקידי בנק החושפים הלבנת הון

חיים ביאור וצבי זרחיה

31.5.2010 / 15:27

עובדי הבנקים: "התיקון עלול לגרום לפקיד להירתע מלשתף פעולה מרצונו עם הרשויות



משרד המשפטים והרשות לאיסור הלבנת הון מבקשים לבטל את חיסיונם של פקידי בנק אשר מוסרים מידע על עבירות של הלבנת הון ומימון טרור. כך עולה מדברים שאמר היום המשנה לפרקליט המדינה, עו"ד שוקי למברגר, בוועדת החוקה של הכנסת, בדיון אשר עסק בשינוי חוק איסור הלבנת הון.



שינוי זה יגרום לכך שפקידי בנק אשר היו מחויבים עד כה לדיווח במקרה שנתקלו בעבירה לכאורה של הלבנת הון ומימון טרור, וקיבלו בשל כך חיסיון מלא, לא ייהנו עוד מזכות זאת.



למברגר אמר כי "אין אפשרות לקיים משפט פלילי מבלי לחשוף בפני ההגנה את כל חומר הראיות, ובכלל זה את המקור אשר הביא להעמדה לדין. זו חתירה תחת תכלית החוק והיכולת לאכוף את הדין הפלילי. גם כאשר מדובר בסודות הכמוסים ביותר של מדינת ישראל, אין על המקור חיסיון בדין".



יו"ר הועדה ח"כ דוד רותם (ישראל ביתנו)אמר בתגובה כי "מדינת ישראל מבקשת להעמיד על דוכן העדים פקיד בנק, אשר יצטרך להתעמת מול משפחות הפשע, אשר בזכות הדיווח שלו עומדים לדין, ומי בדיוק יטפל בילדים שלו מחר בבוקר. הסרת החיסיון תביא לכך שאף אחד לא ירצה לדווח".



"הרי לעיתונאים יש חיסיון, לעו"ד יש חיסיון, ואתם מבקשים לסכן את פקידי הבנק ובעצם שולחים אותם לחזית, בשל הרצון להגן על זכויות הנאשם? כבר עכשיו אתם יכולים להכניס אותם לתוכנית להגנת עדים, ומאחר שהמדינה לא מסוגלת להגן עליהם, עליה להיות מוכנה שלא להגיש כתב אישום, כאשר יש צורך בחשיפת פקיד הבנק. אי אפשר בשם זכויות הנאשם לסכן את חייהם של פקידי הבנקים, משפחותיהם וילדיהם", הוסיף ח"כ רותם.



נציגי ועדי העובדים של הבנקים התריעו כי "התיקון המוצע עלול להביא לפגיעה בשיתוף הפעולה של העובדים, ובעצם כך תפגע מטרת החוק.



על פי חוק איסור הלבנת הון, אשר נכנס לתוקפו לפני כעשר שנים חייב פקיד הבנק לדווח באם הוא נתקל בעבודתו בעבירות לכאורה של הלבנת הון ומימון טרור. אי דיווח משמעותו עבירה על החוק.



עובדי הבנקים נגד הסרת החיסיון שלהם בחוק איסור הלבנת הון



עובדי הבנקים וההסתדרות מתנגדים להסרת החיסיון שחל לגבי עובדי הבנקים כאשר נחקר מידע על חשד להלבנת הון. כך קובעים ועדי העובדים של שבעה בנקים בפנייה לוועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת.



פניית הוועדים באה בעקבות שינוי בחקיקה שיוזמת הממשלה שיאפשר חשיפתו של עובד הבנק כאשר יש בכך כדי לסייע לחקירת חשד להלבנת הון. כיום זהותו של פקיד בנק המדווח על חשד להלבנת הון נשארת חסויה וידועה רק למפקח על הבנקים. הצעת החוק נועדה לאפשר שימוש בזהותו של הפקיד ובתוכן הדיווח שלו, לצורך איסוף ראיות וחומר מודיעיני נגד מי שחשוד בהלבנת הון. הוועדים דורשים להסיר את ההצעה מסר היום.



הוועדים שפנו לוועדה מייצגים את עובדי בנק לאומי, הפועלים, דיסקונט, הבינלאומי, איגוד, אוצר החייל ומסד. בנייר עמדה שהם הגישו לווועדה, באמצעות עוה"ד בני כהן ומאיר אסרף, הם טוענים שהתיקון המאפשר את חשיפת זהותו של פקיד הבנק עלול לגרום לפקיד זה להירתע מלשתף פעולה מרצונו עם הרשויות הבודקות את החשדות להלבנת הון.



ראש חטיבת עובדי הבנקים בהסתדרות, ציון שמע, אומר בנייר העמדה כי "לשמירה על סודיות של עובדי הבנקים בכל הנוגע לבדיקת חשדות להלבנת הון חלק משמעותי מאוד בהגשמת המטרה של תפיסת האשמים". לטענתו, במקום לתת הגנה לעובדי הבנקים המוסרים מידע על פעולות או ניסיונות להלבנת הון, "התיקון החדש הופך את העובדים הללו ואת בני משפחותיהם לבשר תותחים, מכיוון שהם יהיו חשופים לאיומים על חייהם בלי שניתן יהיה להגן עליהם".



לדברי שמע, עובד בנק שיודע כי שמו ופרטיו האישיים נרשמו ועשויים להחשף במסגרת הליך פלילי בפני גורם עברייני, יעדיף שלא למסור מידע לרשות החוקרת. "המשמעות היא החלשתו של החוק ופגיעה בעובדים". לפיכך, הוא טוען יש לשמור על המצב הקיים, שבו עובדי הבנקים שומרים על אנונימיות במהלך חקירת החשדות להלבנת הון וניהול ההליך הפלילי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully