וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

וינשטיין: ההחלטה לאשר ייצוגית נגד הבנקים בסך 7 מיליארד ש' לא מבוססת

הילה רז

31.5.2010 / 17:58

בתביעה טוענת חברת שרונע כי הבנקים ערכו תיאום אסור בשיעורי הריבית שהם גובים



היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, סבור כי יש להחזיר את הדיון בתביעה ייצוגית נגד הבנקים בשל תיאום הסדר כובל בנוגע לשיעורי הריבית לבית המשפט המחוזי לשם בירור נוסף והחלטה חדשה. כך עולה מעמדה שהגיש אתמול וינשטיין לבית המשפט העליון.



וינשטיין סבור כי על בית המשפט המחוזי להתמקד במישור הראייתי ולזהות האם התנהלות הבנקים היתה תיאום אסור בשוק אוליגופולי (שוק כלכלי ובו מספר מצומצם של חברות שולטות, ה"ר) או התנהלות מקבילה לגיטימית. לשיטתו החלטת בית המשפט המחוזי שהתירה דיון בתביעה הייצוגית הסתמכה על התנהגות מקבילה של הבנקים ולא היתה מבוססת דיה כדי לקבוע שהתקיים הסדר כובל.



בסוף ינואר 2008 אישר שופט בית המשפט המחוזי בדימוס, נסים ישעיה, תביעה ייצוגית של חברת שרנוע מכונות ממוחשבות, בסך 7 מיליארד שקל, נגד הפועלים, לאומי ודיסקונט. בתביעה נטען כי הבנקים ערכו תיאום אסור בשיעורי הריבית שהם גובים, באופן שמונע תחרות ומנוגד לחוק, כך ששיעור הריביות והעמלות גבוה, מופרז ופוגע במשק. שלושת הבנקים הגישו בקשות רשות ערעור לבית המשפט העליון, וטענו בין היתר כי בית המשפט ייחס משקל ממשי להלך הרוח בציבור ואצל הרשויות המפקחות בקשר לסוגיה הנידונה.



לפני כשנתיים ביקש שופט בית המשפט העליון, אשר גרוניס, מהיועץ המשפטי לממשלה דאז מני מזוז לשקול חבירה לתביעה ייצוגית בעניין העמלות נגד שלושה הבנקים הגדולים - הפועלים, לאומי ודיסקונט ולהגיש את חוות דעתו בעניין.



פרקליטות המדינה מציינת כעת כי למיטב בדיקתה זהו התיק הראשון בו נדרש בית המשפט לפסוק בשאלה מהי אמת המידה הנכונה להוכחת קיומו של הסדר כובל כאשר ישנן ראיות לקיומה של התנהגות מקבילה בשוק אוליגפולי. הפרקליטות מסבירה כי אחד ממאפייני שוק הבנקאות בישראל הוא המספר המועט של השחקנים "אשר מבנהו ואורחותיו מאפשרים לאותם שחקנים להימנע מתחרות אפקטיבית.... מחד גיסא, שוק כזה מועד יותר ליצור הסדר כובל בשל הקלות בה שחקנים מועטים יכולים לשמור ביניהם הבנות בסוד. מאידך גיסא, בשוק כזה, בנסיבות מסוימות, לא נדרש תיאום רב כדי להגיע לתוצאה מתואמת, בין היתר משום שייתכן כי מלכתחילה לשחקנים בשוק מוטיבציה נמוכה להתחרות זה בזה".



הפרקליטות מציינת כי תיתכן תופעה של חקיינות מחיר גם ללא תיאום וכי לא ניתן למנוע מחברות לנהל את עסקיהן לפי שיקול דעתן הבלעדי, כל עוד התנהלותן היא פרי שיקול דעת עצמאי לחלוטין ונעשית על פי דין.



הפרקליטות סבורה כי בזהות המחירים הנדונה יש בכדי להוות התנהגות מקבילה בשוק אוליגופולי ואין בכך כדי להוכיח קיומו לכאורה של הסדר כובל באופן המצדיק אישורה של התובענה כייצוגית. הרשות מנמקת כי "בכדי שההתנהגות המקבילה תבסס קיומו של הסדר כובל, צריכים להצטרף אליה גורם או גורמים מצרפיים".



את בנק הפועלים ייצג עו"ד יואב הירש ממשרד אגמון ושות'.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully