וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהגג של עזריאלי רואים את המשט

רותם שטרקמן

1.6.2010 / 8:20

יש שיאמרו כי יתרונו של עזריאלי הוא מיקודו העסקי, ובישראל נתפס שוק הנדל"ן כיציב. רותם שטרקמן מזכיר כי 100 ק"מ ממערב למגדלים, התנהל קרב עם פוטנציאל לפיצוצי משנה

באחת המצגות להנפקה, אחרי שהסביר עד כמה המצב של חברת אלעד קנדה שבניהולו משופר, נתקל המנכ"ל מיקי נפתלי בשאלה המסורתית: אם הכל אצלכם כל כך טוב, למה אתם באים לגייס כסף?

"בכל פעם כשאני נפגש עם הבנקאים של וול סטריט", סיפר נפתלי למנהלי ההשקעות הישראלים, "הם שואלים אותי מה מצב העניינים אצלנו ואם אני צריך כסף. כשאני אומר להם שאני צריך כסף, הם אומרים לי 'אם ככה, אנחנו לא רוצים להתעסק איתך', וכשאני אומר להם שהכל בסדר ואני לא צריך כסף ­- דווקא אז הם לוחצים עלי לגייס". כשאני בא לבקש מהם לדחות הלוואה כלשהי, הם ישר לוחצים לקבל את הכסף בחזרה, ואילו כשאני אומר להם שאני רוצה להחזיר הכל ועכשיו -­ הם מיד מנסים לשכנע אותי לקחת עוד ועוד הלוואות".

כשהתברר שיצחק תשובה החליט לבטל את ההנפקה שהוביל נפתלי ואילו דוד עזריאלי החליט להמשיך עם ההנפקה של החברה שלו (אתמול התנהל שלב חשוב בהנפקת עזריאלי), היו כאלה שאמרו שהיתרון של עזריאלי הוא המיקוד העסקי שלו בישראל. ישראל, בהקשר הזה, נתפסה כמקום יציב עם שוק נדל"ן בריא, בעל רמות מינוף סבירות ונתוני רווחיות נאים.

כשהים כחול ורגוע לקראת הקיץ היה כנראה נוח קצת לשכוח שקניוני עזריאלי יושבים ליד לוע הר געש, ש-100 ק"מ ממערב לשלושת המגדלים שמסמנים את קו הרקיע של תל אביב התנהל אתמול קרב עם פוטנציאל לפיצוצי משנה. 100 ק"מ דרומה להם ו-200 ק"מ צפונה. בעולם ההפוך שלנו דווקא אתמול ­- ביומו הגדול של עזריאלי ­- היתרון נהפך לחסרון.

הבורסה - לא כזו רגישה

הבורסה בתל אביב ירדה רק ב-1.6%, שכן אצלנו כבר רגילים שלאירועים מסוג זה, כל עוד הם מקומיים, השפעה מוגבלת על כלכלת ישראל. הסיום העגום של המשט הוא אירוע חמור ולא סימפטי, אבל הוא לא אירוע מכונן. הבורסה של תל אביב אינה רגישה מאוד לאירועים ביטחוניים. במלחמת לבנון השנייה נהרגו חיילים מדי יום, וזה לא הפריע למשקיעים להזרים ביקושים ולהעלות את המדדים. המשבר הזמני שהתחולל באותה עת בשווקים המתעוררים השפיע יותר. כך קרה גם בתחילת 2009, כשמבצע עופרת יצוקה התנהל במקביל למשבר הפיננסי.

רמת הסיכון בהשקעות בישראל עלתה אתמול -­ וזה עניין מדאיג. אבל עוד יותר מזה צריך להיות מוטרדים מהמצב הלא פשוט מעבר לים שבו פעלו אתמול לפנות בוקר לוחמי צה"ל. באופן קצת אירוני פירסמה אתמול רשת מלונות דן את הדו"חות שלה לרבעון הראשון, הרבעון שלפני הביטולים שהחלו אתמול. דן דיווחה על זינוק חד ברווח הנקי, שהפך את הרבעון הראשון הנוכחי לטוב ביותר בתולדותיה. מיקי פדרמן, בעל השליטה, אמר שהתוצאות הטובות נובעות מעלייה משמעותית בכניסת תיירים לישראל בהשוואה לרבעון המקביל, שנפגע כתוצאה ממבצע עופרת יצוקה.

פדרמן הזכיר עוד שלפני כמה שבועות הוא רכש את מלון ריג'נסי בירושלים תמורת 47 מליון דולר. זה אותו ריג'נסי שעמד במוקד של לא מעט אירועים ביטחוניים שליליים: מיד אחרי שנפתח ב-1987 פרצה האינתיפאדה הראשונה, והמלון ננטש על ידי התיירים. גם באינתיפאדת אל-אקצה סבל המלון, עד שהגיע לשפל הגדול שלו באוקטובר 2001, עת נרצח במסדרונותיו השר רחבעם זאבי. בעקבות אותם אירועים עזבה את ניהול המלון רשת היאט העולמית. ועכשיו אחרי שעזבו אותו גם אחרוני מפוני גוש קטיף והמלון שופץ ­- החליט פדרמן שיש עתיד כלכלי לתיירות בירושלים.

צריך לקוות שהרכישה של המלון הגדול ביותר בבירה תסמן בעבור רשת דן, ענף התיירות וכלכלת ישראל כולה, דווקא את הרוחות הטובות עליהן מדבר פדרמן, והוא לא ייפגע שוב מהשינוי הביטחוני שעלול להתחולל כאן ומהצרות הפיננסיות של העולם המערבי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully