וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שומרים על החלשים

אביטל מולאי

3.6.2010 / 17:34

שר התמ"ת בנימין (פואד) בן אליעזר הגיש טיוטת תקנות העסקת עובדים על ידי קבלני כוח אדם (ערובה) לאישור ועדת העבודה הרווחה והבריאות של הכנסת

מטרת החלת חובת הרישוי על קבלני שירות, היא לחזק את הפיקוח על קבלני השירות כדי לשמור על זכויותיהם של עובדים חלשים במשק.

החל מה- 01.06.2010 קבלנים אשר מעסיקים עובדים אצל מזמיני שרות בתחומי השמירה, האבטחה והניקיון אשר לא הגישו כלל בקשה לרישיון , יועמדו לדין פלילי.

בתאריך 1/1/10 נכנס לתוקפו תיקון 6 לחוק העסקת עובדים על ידי קבלני כוח אדם, הקובע כי כי מי שעוסק במתן שירות אצל הזולת, באמצעות עובדיו, בתחומי השמירה, האבטחה והניקיון עליו לקבל רשיון מאת משרד התמ"ת.

על פי התיקון לחוק, הדרישות לקבלת רשיון דומות לאלה שחלות היום על קבלן כוח אדם. כך לדוגמה, לא יקבל רשיון מי שבמהלך החמש השנים האחרונות הורשע בעבירה שיש עמה קלון, או בעבירה שמפאת חומרתה או נסיבותיה, אין הוא ראוי לעסוק כקבלן שירותים, כמו כן, לא יינתן רשיון למי שאין לו נסיון ניהולי או עסקי וכן ידע בתחום זכויות עובדים.

תנאי נוסף לקבלת רשיון הוא כי על מבקש הרישיון להמציא ערובה מתאימה להבטחת זכויות העובדים. "תקנות ערובה", החלות היום על קבלני כוח אדם, הגדירו מהי אותה ערובה שעל קבלן כוח אדם להמציא לרשות, וקבעו את גובהה ואת דרכי החילוט.

תיקון התקנות הקיימות

שר התמ"ת הגיש לאישור ועדת העבודה הרווחה והבריאות של הכנסת טיוטה לתיקון תקנות הערובה הקיימות, כאשר הסכום שיקבע הוא בהתחשב בהיקף עסקו של הקבלן.

ככל שהצעתו של שר התמ"ת תאושר על ידי ועדת העבודה הרווחה והבריאות של הכנסת, אותו הסדר החל על קבלני כוח אדם יחול על קבלני שירותים. החלת אותו דין על קבלני כוח אדם ועל קבלני שירותים נובעת בעיקר מסיבות אלה:

- מתן הבטחה באותה מידה למועסקים על ידי אותו קבלן – לעיתים קרובות אותו קבלן בעל רשיון כקבלן כוח אדם, נותן שירותים בתחום הנקיון ו/או השמירה. מן הראוי כי זכויותיהם של עובדים המועסקים על ידי אותו קבלן כשהוא חובש כובעים שונים יהיו מובטחים באותה מידה.

- זליגה מקבלן כוח אדם לקבלן שירות – בשנים שלאחר חקיקת החוק, החלה זליגה של קבלני כוח אדם לקבלני שירות, זאת, בהתחשב בהבחנה הדקה הקיימת בין קבלן כוח אדם לקבלן שירות ועל מנת להימנע מחובת הרישוי ומחובות המוטלות לפי פרק ג' לחוק. יש בקביעה של אותו הסדר לקבלני כוח אדם ולקבלני שירות כדי למנוע ו/או לבלום את המשך תהליך הזליגה.

- העיקרון המנחה בקביעת סכום הערובה אצל קבלן כוח אדם תקף גם בקשר לקבלני שירותים – גובה הערובה נקבע בהתחשב ביחס הנכון שבין מספר המועסקים בענף וגובה הוצאותיהם של המעסיקים בשל שכר עבודה.

שלוש מדרגות לערובה

בהתחשב בנסיון שנצבר במסגרת ההסדרה של שוק קבלני כוח אדם ולאפיונו של שוק קבלני השירותים , ולאחר קיום הליך של היוועצות, מוצע לתקן את תקנות ערובה, כך שייקבעו 3 מדרגות לגובה הערובה:

- הוצאתיו של קבלן בשל שכר עבודה חודשי עד 150,000 ¤: הערובה תהיה בגובה שכר לחודש עבודה חודשי או 30,000 ¤ הגבוה מביניהם.

- הוצאתיו של קבלן בשל שכר עבודה חודשי - מעל 150,000 ¤ ועד 291,528 ¤ (הסכום המינימאלי העדכני המופיע בתקנות - 218,646 מהווה 75% מ- 291,528): הערובה תהיה בגובה 75% השכר החודשי או 150,000 ¤ הגבוה מביניהם.

- הוצאתיו של קבלן בשל שכר עבודה חודשי - מעל 291,528 ¤: הערובה תהיה בגובה 50% השכר החודשי או 218,646 ¤ הגבוה מביניהם.


יצוין כי עד ל- 01.06.10 ינקוט אגף האכיפה במדיניות של מתן התראות לקבלנים אשר מעסיקים עובדים אצל מזמיני שרות בתחומי השמירה, האבטחה והניקיון, שלא הגישו בקשה לרישיון כלל, החל מ- 01.06.2010 קבלנים אשר מעסיקים עובדים אצל מזמיני שרות בתחומי השמירה, האבטחה והניקיון אשר לא הגישו כלל בקשה לרישיון , יועמדו לדין פלילי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully